
Van concept tot comeback: hoe de nieuwe Renault 4 tot stand kwam

De Renault 4 is terug. Tijdens het Goodwood Festival of Speed spraken we met Sandeep Bhambra, Chief Designer bij Renault Advance. Hij vertelt hoe schetsen, conceptcars en een flinke dosis lef samen leidden tot de comeback van een icoon.
Nieuwe Renault 4
Bhambra is het hoofd van Renault Advance, de designafdeling die zich bezighoudt met alle conceptcars en andere bijzondere creaties van het Franse merk. Samen met zijn team mag hij vaak als eerste de lijnen op papier zetten – letterlijk. Toch werkte hij niet rechtstreeks aan de productieversie van de nieuwe Renault 4. “Die werd uitgewerkt in het reguliere productiestudio van Renault,” zegt hij. “Maar we hadden wel degelijk invloed op de richting.” Zijn team ontwikkelde meerdere conceptauto’s die als inspiratie dienden voor het uiteindelijke model: de 4EVER Trophy, Savane 4×4 Concept en de Vision 4rescue.

4EVER Trophy
De 4EVER Trophy werd in 2022 op de de autoshow van Parijs onthuld. Het was de eerste keer dat Renault publiekelijk liet doorschemeren dat de Renault 4 zou terugkeren. “Hij was geïnspireerd op de 4L Trophy, een bekende studentenrally in Afrika,” legt Bhambra uit. De conceptcar was vierwielaangedreven, met een robuuste uitstraling en een zilverkleurige carrosserie vol paarse accenten. “Een knipoog naar de avontuurlijke geest van de originele Renault 4.”

Software-lab
Na de officiële onthulling van de nieuwe Renault 4 in 2024 volgden nog twee andere conceptauto’s. De Renault 4 Savane 4×4 Concept is een volledig functionerende 4×4, gebouwd als rijdende demo. Hij staat 1,5 centimeter hoger op zijn wielen en heeft stevige 18-inch wielen met offroad-banden. De spoorbreedte is voor en achter met een centimeter toegenomen. Hij is gespoten in Jade Green, met zwarte bumpers, wielkastranden én heeft een gespannen doek over het dak.

Daarna kwam de Renault Vision 4rescue, ontwikkeld samen met Software République – een samenwerkingsverband van techbedrijven op het gebied van mobiliteit. “Het is een voertuig voor brandweercoördinatie,” vertelt Bhambra. “Achterin zit een werkstation, op het dak een drone. Het is een tool om reddingsacties in moeilijk bereikbare gebieden te coördineren. De auto is volledig functioneel.”

Gaat er een 4×4 komen?
Of er ook een productieversie met vierwielaandrijving komt? Daarover is nog niets definitief besloten. “We verkennen het,” zegt Bhambra. “Daarom hebben we die demo-auto gebouwd, de Savane 4×4 Concept. Hij rijdt echt. Maar of er een marktklaar 4×4-model komt? Dat hangt af van hoe goed we de balans vinden tussen techniek, kosten en vraag.”

Een dak met een knipoog
Opvallend aan de Renault 4 die inmiddels in de showroom staat is het grote canvasdak – een overduidelijke verwijzing naar de originele 4L. “Dat was bewust,” zegt Bhambra. “Het gaat om joie de vivre – de Franse levenslust. Net als de baguettehouder in de nieuwe R5 is dit dak een vrolijke, herkenbare knipoog naar hoe Fransen van het leven genieten.” Het werkt volgens Bhambra: “Met open dak door een zonovergoten boulevard rijden, voelt geweldig. Dat gevoel wilden we vangen. Auto’s mogen ook gewoon leuk zijn,” aldus Bhambra. En zo is het.
Lees ook: Waarom Renault ineens een supercar in productie neemt
Bekijk ook: VIERT Renault opnieuw feest? – De nieuwe R4 getest!