Vakbond CNV: kilometervergoeding zo snel mogelijk verhogen
Reiskostenvergoeding moet flink omhoog
Vakbond CNV en de Vereniging Zakelijke Rijders willen dat het kabinet de onbelaste reiskostenvergoeding zo snel mogelijk verhoogt. Werknemers met een eigen auto moeten nu flink betalen om op hun werk te komen. De VZR heeft berekend wat werknemers met de huidige brandstofprijzen minimaal per kilometer zouden moeten ontvangen.
Kilometervergoeding
In 2006 is besloten dat werkgevers 0,19 euro per kilometer onbelast mogen vergoeden. De huidige brandstofprijzen komen echter niet meer overeen met de prijzen van zestien jaar geleden. Inflatie, coronacrisis, oorlog in Oekraïne en uiteraard hogere accijns op brandstof zorgen inmiddels voor een torenhoge benzine- en dieselprijs. Alleen al het afgelopen jaar is de benzineprijs 0,90 euro per liter gestegen.
Autorijden onbetaalbaar
Het wordt voor steeds meer mensen dus onbetaalbaar om de auto te pakken, terwijl niet iedereen thuis kan werken. In Nederland zijn er 4,3 miljoen werknemers die zakelijke kilometers rijden met een eigen auto. Deze werknemers zonder auto of tankpas van de zaak moeten nu diep in de buidel tasten om op hun werkplek te komen. Ze krijgen immers de benzineprijs van 2006 vergoed. Vakbond CNV en de Vereniging Zakelijke Rijders vinden dat het kabinet nu actie moet ondernemen.
Verhoging kilometervergoeding
Een verhoging van de kilometervergoeding staat al een tijdje op de planning, maar het komt volgens experts te laat. Pas in 2024 gaat het bedrag per kilometer van 0,19 naar 0,23 euro. Om reizen naar werk betaalbaar te houden wil vakbond CNV dit plan naar voren halen. Piet Fortuin, voorzitter van vakbond CNV. “Sinds jaar en dag hebben we die 19 cent, dat is met de stijgende brandstofprijzen veel te weinig.” Maar ook het voorgestelde verhoogde bedrag is eigenlijk nog te laag om de huidige prijsstijging van brandstof op te vangen, geeft Fortuin toe.
Twee keer zo duur
De Vereniging Zakelijke Rijders heeft namelijk uitgerekend hoe hoog de kilometervergoeding eigenlijk zou moeten zijn met de huidige brandstofprijzen. Volgens de VZR moet een reiskostenvergoeding van 0,39 euro per kilometer de meeste kosten dekken voor werknemers. De VZR vindt dat werknemers guller moeten geven, maar het probleem is dat momenteel alles boven de 0,19 euro belast wordt door de overheid. Als het kabinet de extra accijns- en btw-inkomsten die binnenkomen op de hoge benzineprijs direct gebruikt om de onbelaste kilometervergoeding te verhogen, komen we al een heel eind…
Lees ook: De 10 goedkoopste tankstations per provincie (en van heel Nederland)