Vaarwel praatpaal, vaarwel
De dagen van de praatpaal zijn geteld
Vandaag – 1 juli 2017 – worden alle 3.300 gele praatpalen langs de Nederlandse wegen uitgeschakeld en worden ze stuk voor stuk verwijderd. Een icoon langs de snelweg verdwijnt.
Uitzwaaien
De reden waarom we de praatpaal uitzwaaien is vrij logisch. Verreweg de meeste weggebruikers gebruiken namelijk hun mobiele telefoon als ze met pech langs de weg staan. Dit heeft de praatpaal volgens Rijkswaterstaat overbodig gemaakt.
Een hoes
Rijkswaterstaat vindt het bovendien veiliger om bij pech direct achter de vangrail te gaan staan, dan eerst langs de snelweg naar een praatpaal te lopen. De praatpalen worden daarom met ingang van vandaag op nonactief gezet. Het is dus niet meer mogelijk om een pechmelding via de praatpalen door te geven. Na ruim 50 jaar trouwe dienst is het afgelopen. De praatpalen worden in het weekend van 1 juli voorzien van een hoes, zodat het voor iedereen duidelijk is dat ze het niet meer doen.
Deze hoezen plaatsen we over de gele #praatpalen. Ga goed voorbereid op weg. Zorg dat je kunt bellen met pech. https://t.co/Wp772lyCAS pic.twitter.com/joq1Tlszwt
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) June 30, 2017
En wat nu?
Leuk, en wat nu? “Vanaf 1 juli moeten weggebruikers met eigen middelen hulp inroepen als ze bij pech of een ongeval stranden langs de snelweg”, stelt Rijkswaterstaat. De instantie noemt daarom de volgende vijf tips:
- Altijd een opgeladen mobiele telefoon meenemen, eventueel met een opgeladen powerbank
- Het telefoonnummer van de pechhulpverlener paraat te hebben
- Indien mogelijk door rijden naar een pechhaven, parkeerplaats of benzinestation
- Bij een pechgeval of incident direct achter de vangrail gaan staan met een veiligheidshesje aan
- Zo snel mogelijk hulp te laten komen
Gevaarlijk
Lukt het niet om door te rijden naar een veilige plek? Dan adviseert Rijkswaterstaat om de auto zoveel mogelijk rechts van de snelweg stil te zetten met de wielen naar rechts gedraaid. “Zo voorkom je dat de auto de weg opschiet als deze onverhoopt van achteren wordt aangereden. Zet de alarmlichten aan, stap voorzichtig aan de rechterzijde uit, ga direct achter de vangrail staan en bel daar een pechhulpdienst. De aanwezigheid van weginspecteurs en camera’s boven de snelweg bieden geen garantie dat er vanzelf hulp wordt geregeld. Langs de weg gaan lopen om in het zicht van een camera te komen heeft dan ook geen zin en is gevaarlijk.”
Praatpalen krijgen een tweede leven
Geen grapje! Volgens Rijkswaterstaat wordt het grootste deel van de praatpalen niet vernietigd of gerecycled, maar krijgt een nieuw leven in een vorm die dichtbij de oorspronkelijke vorm ligt, bijvoorbeeld als laadpaal of informatiezuil. “Wilt u een praatpaal in de tuin, dan hebben we goed nieuws: een deel van de praatpalen komt via de aannemer en via Domeinen Roerende Zaken te koop. En wie weet komt u nog eens een praatpaal tegen in een museum.”
Tip: hier kun je lezen over de 57-jarige geschiedenis van de praatpaal. Leuk voor de jongste generatie autobezitters en autoliefhebbers die de hoogdagen van de praatpaal niet meer hebben meegemaakt.