Unieke, handgebouwde Ferrari SP30 duikt op bij autobedrijf
De SP30 laat zien dat coachbuilding een prachtige ambacht is
Een Ferrari is bijzonder en best uniek. Maar het kan altijd unieker: een Ferrari one-off. Op dit moment wordt er een aangeboden bij het Texaanse Crave Exclusive Cars. De auto – een Ferrari SP30 – is in opdracht van een Indiaanse industrieel in 2012 gebouwd. Hij heeft in zijn zesjarig bestaan slechts 103 kilometer op de teller staan. De prijs van dit moois? Op aanvraag.
Special Projects
Ferrari’s Special Projects (SP) is verantwoordelijk voor deze bijzondere auto’s die deze afdeling bouwt voor hun meest gefortuneerde en trouwe klanten. Ferrari bouwt deze auto’s met de hand. En er bestaat vaak maar één exemplaar van. Hoe veel SP’s er gebouwd zijn, is tot op de dag van vandaag niet bekend. Van de meeste auto’s bestaan geen foto’s en slechts een enkele keer brengt Ferrari een model naar buiten. Nagenoeg alle Special Projects verdwijnen vervolgens in privécollecties en zelden staat er een te koop. Dat deze auto te koop staat, is bijzonder.
Herkenbaar design
Dat is ook het geval met deze Ferrari SP30 die met zijn dieprode kleur en design onmiskenbaar een Ferrari is. Zoals veel Special Projects beschikt de SP30 over bestaande Ferrari-techniek. In dit geval betekent dat een 6,0-liter V12 met 670 pk uit de 599 GTO de auto aandrijft. Veel designelementen zoals luchtinlaten en de koplampen, komen ook terug in latere Ferrari-modellen.
Coachbuilding
Het op maat maken van auto’s is eigenlijk zo oud als de auto zelf. Waar het nu zeer exclusief is om een auto op maat te laten bouwen, was het in de begindagen vrij normaal. De rijke autobezitters konden zich toen veroorloven om op basis van hun gemotoriseerde paardenkoets (koets=coach) een op maat gemaakte carrosserie te bouwen (coachbuilding). Met de komst van de zelfdragende carrosserie net voor de Tweede Wereldoorlog daalde het aantal coachbuilders flink.
Designstudies
Na de Tweede Wereldoorlog herrezen diverse carrosseriebedrijven, waarbij vooral Italië bekend stond om zijn prachtige carrosserieën. Bedrijven zoals Touring, Zagato, Bertone, Pinin Farina en Scaglietti voorzagen allerlei auto’s van welvende avant-garde koetswerken. Regelmatig werden auto’s uit eigen land gebruikt voor de koetsen op maat, maar ook Aston Martins, Bentleys, BMW’s en zelfs Chevrolets werden voorzien van een Italiaans maatpak. Voor veel carrosseriebedrijven waren de projecten ook designstudies om automerken en -liefhebbers een blik te werpen op nieuwe technieken en materialen.
De vraag stijgt
Na decennia waarin er nauwelijks coachbuilding voorkwam, lijkt er de laatste jaren steeds meer vraag naar op maat gemaakte auto’s. Automerken zoals Bentley, Ferrari en Rolls-Royce presenteren zelf unieke auto’s, maar ook bedrijven als Touring en Pinin Farina presenteren prachtig maatwerk. Af-fabriek is er steeds meer vraag naar individualisatie; Rolls-Royce’s Bespoke, Lamborghini’s Ad Personam, Ferrari’s Special Projects en Q by Aston Martin zijn slechts een greep uit het brede aanbod. Deze speciale ‘ateliers’ zorgen voor de mooiste interieurs, auto’s of exclusieve lakkleuren helemaal op maat gemaakt.
De toekomst
Dat coachbuilding een traditionele ambacht is, staat ook de meest moderne auto’s niet in de weg. Zo bouwde dit jaar de Nederlandse ontwerper Niels van Roij, op basis van de Tesla Model S een shooting brake. Wie weet wat carrosseriebedrijven kunnen met de nieuwste generatie elektrische auto’s. Zo blijft coachbuilding een ambacht van alle tijden.