Uitwijkproef op het Politie Circuit Lelystad met de Levorg
Hoe goed is de jongste 4WD-aanwinst van Subaru?
De Levorg is de jongste 4WD-aanwinst bij Subaru. Om de waarde van vierwielaandrijving voor deze stationwagen te ontdekken nemen we je mee naar het Politie Circuit Lelystad voor een slalom en een uitwijkproef.
“3, 2, 1 en go!”, en weg zijn we om met de Subaru Levorg tussen een serie opgestelde pylonnen door te slalommen. Eigenlijk merk je dan nog niet zo veel van de vierwielaandrijving. De Levorg reageert gewoon voorspelbaar. Maar dan volgt een stukje vol gas rechtuit om met een snelheid van zo’n 100 km/uur af te remmen om haaks de hoek om te gaan. Bij het insteken van de bocht wil de Subaru wat rechtdoor glijden, je hoort het aan de voorbanden en je voelt het aan het stuur.
[parallex-4]
Geef maar eens flink gas
Op dat moment schiet de tip van de Subaru-instructeur door het hoofd: “Geef maar eens flink gas als je merkt dat hij over de voorwielen gaat glijden, dan zul je zien dat hij veel makkelijker de bocht maakt!” Normaal laat je dat wel uit het hoofd als je auto begint door te glijden in een bocht, maar toch maar het gaspedaal flink ingedrukt en inderdaad, de voorkant schiet prompt de goede richting uit omdat het 4WD-systeem meer aandrijfkracht naar de achterwielen dirigeert en zo de neus van de auto als het ware de goede richting indrukt. Dat is de meerwaarde van vierwielaandrijving, die Subaru ziet als een extra veiligheid, zeker op een natte of gladde weg.
[video-1]
Buitengewoon alert
Vervolgens staat een uitwijkproef op het programma, met een Subaru-instructeur op de passagiersstoel. We moeten door een sluis van pylonnen sturen, eerst naar links en na een meter of tien weer naar rechts. Alsof je iets ontwijkt en direct weer naar je rijstrook terug moet om een botsing met een tegenligger te voorkomen. “Trek maar op naar 70 km/uur, gas los, niet remmen en sturen”, zo luidt de opdracht. De Levorg beweegt heftig, alles wat los ligt knalt door de auto van rechts naar links. Het lukt, weliswaar een pylon over de ‘voet’ gereden. Bij de volgende poging gaat het helemaal perfect. Bij het uitwijken telt niet de vierwielaandrijving, maar het elektronische stabiliteitssysteem dat in vrijwel elke auto zit. Bij Subaru reageert het echter buitengewoon alert, waardoor je bij hogere snelheden kunt uitwijken.
[parallex-3]
Alleen voor Europa en Japan
De Levorg is sinds kort bij de Subaru-dealer. Dit model wordt alleen in Japan en in Europa geleverd, alleen met een direct ingespoten turbomotor, een viercilinder boxer op benzine van 125 kW (170 pk) en alleen in combinatie met automaat en dat is een CVT. Een aandrijflijn die al even kenmerkend is voor dit merk als de vierwielaandrijving. Tegen dat licht is de aanvankelijk wat stevig lijkende prijs vanaf 35.995 euro (1.6 GT Comfort) best wel redelijk. Zeker omdat de Levorg ook heel compleet is uitgerust met zelfs zaken als led-koplampen, stoelverwarming en een achteruitrijcamera.
Lees ook: rijtest Subaru Levorg