Uitgangspunten CO2-reductie personenauto’s niet realistisch
Overschatting aantal en variatie beschikbare elektrische auto’s; RAI Vereniging dringt aan op meer realistische klimaatbenadering
Het huidige klimaatplan voor de CO2-reductie van personenauto’s houdt onvoldoende rekening met de verwachte beschikbaarheid van elektrische auto’s. In Nederland zijn de komende vijf jaar nog niet voldoende elektrische auto’s in de verschillende segmenten (compact, midden of luxe klasse) beschikbaar om de gezamenlijke CO2-doelen te realiseren. Dit stellen de auto-importeurs verenigd binnen RAI Vereniging als reactie op de berekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Betere benadering
RAI Vereniging wil CO2-besparing voor veel meer automobilisten mogelijk maken en dringt daarom aan op een benadering die beter aansluit op het aanbod in Europa waarbij naast elektrisch, het volledig potentieel van CO2-vrije en zuinige technologieën wordt benut.
Gewoon niet haalbaar
RAI Vereniging ondersteunt de Nederlandse klimaatdoelen voor personenauto’s in 2030. En ook die voor 2050. Steven van Eijck, voorzitter sectie Personenauto’s RAI Vereniging: “Het Kabinet wil dat er in 2030 nieuw alleen nog maar emissievrije auto’s worden verkocht. Binnen deze kaders moest de Mobiliteitstafel tot een akkoord komen. Vanuit Europees perspectief is dat gewoon niet haalbaar. Komende jaren breiden de fabrikanten hun productiecapaciteit op grote schaal uit. In 2030 is daardoor ongeveer 30 procent van alle geproduceerde auto’s volledig elektrisch. Het huidige klimaatplan sluit daar niet bij aan. Daarvan hebben wij onze mobiliteitspartners eind vorig jaar op de hoogte gesteld.”
Zuinige technologieën
Van Eijck vervolgt: “Wil je de CO2-doelen van 2030 haalbaar, betaalbaar en voor alle automobilisten toegankelijk maken, dan moet je komende jaren inzetten op alle daadwerkelijk beschikbare zuinige technologieën die meteen bijdragen aan het terugdringen van CO2. Dat betekent dat we naast natuurlijk volledig elektrische auto’s, ons wagenpark nu ook echt moeten verjongen met onder meer andere vormen van elektrificering – zoals plugin-hybrides – en andere CO2-zuinige modellen. Alleen dan overbruggen we op een realistische manier de komende vijf jaar. Daarna is er een voldoende breed en gevarieerd aanbod van waterstof- en batterij-elektrische auto’s op de Nederlandse markt beschikbaar – voor iedere portemonnee en voorkeur.”
Alternatief plan
RAI Vereniging heeft op basis van onder meer dit uitgangspunt een aanvullende berekening laten verrichten door het onafhankelijke adviesbureau Revnext op basis van hetzelfde rekenmodel dat door PBL is gebruikt. Zo zijn de resultaten objectief te vergelijken met de PBL-doorrekening. Naast het stimuleren van CO2-vrije en CO2-zuinige modellen wordt in het plan van RAI Vereniging vanaf 2025 een systeem van betalen naar gebruik ingevoerd met een kilometerprijs met prijsvoordeel voor CO2-vrij en CO2-zuinig rijden.
Betalen naar gebruik
Van Eijck: “Verbruik je meer, dan stoot je meer CO2 uit en betaal je meer. Rijd je minder en stoot je minder CO2 uit, dan betaal je minder. Dat is een eerlijk systeem, waarbij iedereen actief kan bijdragen aan CO2-reductie. De eindbestemming van volledig CO2-vrij rijden vraagt om een haalbare en effectieve route daar naartoe. De resultaten van onze berekeningen zijn ronduit veelbelovend. We delen deze uitkomsten nu eerst met de diverse partners en gaan met hen hierover in overleg. Ons doel is om met elkaar tot een gezamenlijk, meer realistisch en vooral succesvol alternatief te komen om de CO2-uitstoot van personenauto’s in Nederland te verminderen en de klimaatdoelen te realiseren.”