Twintig jaar evolutie: Peugeot 308 SW HYbrid180 (2023) – Peugeot 406 Break 2.2 16V GT (2003)
Door Jules van der Leeuw. Autoliefhebber met nostalgische voorkeur voor flamboyante Franse en Italiaanse bolides. Gek op Formule 1 en klassieke muziek. Ziet kansen voor de elektrische revolutie en verwondert zich over het gebrek aan kleur in het Nederlandse wagenpark. |
Welke ontwikkeling heeft Peugeot in de afgelopen twintig jaar doorgemaakt? En wat merk je daarvan als bezitter en bestuurder? Op zoek naar het antwoord op die vragen vergelijk ik de Peugeot 308 SW HYbrid180 met mijn eigen auto: een Peugeot 406 Break uit 2003. Een verhaal over twintig jaar evolutie.
Je hebt autoliefhebbers die de voorkeur voor een bepaald merk met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Ik ben zelf zo’n autoliefhebber. Als klein jongetje zat ik vol bewondering achterin de 605 van mijn vader; na mijn rijexamen maakte ik mijn eerste kilometers in de zwarte 205 van mijn moeder en later mijn eigen blauwe 205 Génération. Toen deze blauwe 406 Break te koop kwam, hapte ik meteen.
Sommige ‘connaisseurs’ zeggen dat Peugeot na de millenniumwisseling is gestopt met het bouwen van mooie, betrouwbare en prettig sturende auto’s. Slaat Peugeot terug met deze nieuwe 308 SW HYbrid180? In het vergelijk met de oude 406, zien we vooral verschillen of ook treffende overeenkomsten? En wat blijft er over van mijn liefde voor deze gekoesterde 406?
308 versus 406: de harde cijfers
Laten we zo objectief mogelijk beginnen: harde cijfers, die liegen niet. Wie in 2003 een 406 in deze GT-uitvoering bestelde, betaalde daarvoor zo’n 28.000 euro. Pas je 20 jaar later een inflatiecorrectie toe, dan komt je op zo’n 45.000 euro. Verrassend genoeg is dat ook de nieuwprijs van onze geteste Peugeot 308 SW HYbrid180: die kost 45.510 euro.
Dit zijn auto’s in verschillende segmenten: de 308 SW hoort in het C-segment, de 406 Break in het D-segment. Toch is het ruimteaanbod zeer vergelijkbaar, zowel van binnen als van buiten. De 308 heeft een iets langere wielbasis, maar biedt minder hoofdruimte achterin. In de 308 doe je nou eenmaal concessies vanwege het accupakket. Toch is de bagageruimte in beide auto’s ronduit riant: 548 liter (1.574 liter met de achterbank plat) ten opzichte van 526 (1.741 liter met de achterbank plat) in de 406 is zeker niet slecht.
Techniek en innovatie
Qua techniek heeft de tijd allerminst stilgestaan. Kijk maar naar de moderne hybride aandrijflijn van de 308 SW HYbrid180. Een 150 pk sterke 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotor plus 110 pk sterke elektromotor, goed voor 180 pk systeemvermogen en 360 Nm trekkracht. Schakelen kun je gerust overlaten aan de achttrapsautomaat, die je ook met flippers aan het stuur kunt bedienen. Je kunt je 308 ook krijgen met enkel benzine- of dieselmotor, maar er zijn ook meerdere hybride en volledig elektrische versies.
De 406 was leverbaar met bescheiden 1.8 en 2.0 viercilinder benzinemotoren, oerdegelijke HDi-diesels en – in de topversies – potente V6-benzinemotoren. De gulden middenweg is de benzinemotor in mijn 406: een 2,2-liter viercilinder met 160 pk en 217 Nm koppel. Voldoende kracht, maar niet extravagant. De aandrijving naar de voorwielen verloopt via een vijfbak die je – heel ouderwets – met de hand moet bedienen.
Rijbeleving
Na slechts enkele kilometers merk je al hoezeer deze twee auto’s onderweg een compleet andere rijbeleving bieden. Beschouw ze als een luxepaard en een werkpaard. Met zijn hybride krachtbron troeft de 308 HYbrid180 zijn 20 jaar oude stalgenoot genadeloos af. Hij is stiller en beschaafder, maar voelt tegelijk gretig. Hij versnelt moeiteloos en zonder te zweten, maar is ondertussen merkbaar zuiniger dan de oude 406. Die levert plichtsgetrouw en zonder vertraging zijn kracht, heeft een lineaire vermogensafgifte en sleurt de stationwagen al vanaf lage toerentallen moedig vooruit.
Het onderstel van de 308 voelt moderner: strak, direct en – mede dankzij de 17-inch velgen – soms zelfs wat bonkig op korte oneffenheden. Daarbij vergeleken is de 406 duidelijk minder sportief, maar hij straalt ook meer rust uit. Vooral in lange bochten is deze 20 jaar oude Break verrassend coulant als hij zich met overtuiging in het wegdek bijt.
Wie de hybride 308 enkel elektrisch zou rijden, hoeft in theorie nooit te tanken. In deze HYbrid180 kun je in stilte en comfort zo’n 50 kilometer in EV-modus afleggen. Het opladen van de accu duurt al snel drie tot vier uur. Toch merken we in onze test dat je het in de folder beloofde verbruik van 1,1 l/100km (WLTP) in de praktijk niet zal halen. Reken eerder op 5,5 l/100km met incidenteel stroom bijladen. Gek genoeg verschilt dat niet eens zo veel met de oude 406, die een rustige rijstijl beloont met een gecombineerd verbruik van 6,5 l/100km. Dankzij 70 liter tankinhoud (de 308 slikt 40 liter) kun je al snel 1.000 km rijden tussen tankstops.
Elk een eigen verhaal
Elk van deze twee Peugeots vertelt met zijn interieur zijn eigen verhaal. Instappen in de 308 SW voelt als een zorgvuldig gesneden maatpak met een gezonde dosis prestige. Onderscheidend is zijn aandrijflijn niet, die ligt ook in andere hydridemodellen van de Stellantis-groep. Wel onderscheidend en indrukwekkend is de moderne i-Cockpit, met compact sportstuurtje en bovenliggende tellers. De grote informatieschermen, die je eindeloos kunt configureren, bieden onderweg een overvloed aan informatie over het verbruik van de hybride aandrijflijn, live traffic en eindeloos veel DAB-radiozenders.
Na de strakke cockpit van de 308 stap je met de 406 echt terug in de tijd. Het interieur oogt eenvoudig, overzichtelijk en gedateerd. Zelfs naar de maatstaven van toen gooide de 406 geen hoge ogen. Maar het is wel robuust en duurzaam: alle functies – inclusief automatische verlichting, ruitenwissers, cruise control, climate control, audiobediening aan het stuur – werken ook na 20 jaar nog feilloos. Toch overtuigt de 308 met een absoluut hogere kwaliteitsbeleving.
Vernieuwing/verbetering
Kort gezegd: de tijden veranderen. In de 406 hoop je dat er geen knop of schuifje afbreekt, terwijl de 308 vermoedelijk eerder last krijgt van haperende software of een bevroren infotainmentscherm. En hoe ziet over 15 jaar een onderhoudsbeurt eruit aan de technisch complexe hybride 308? Misschien is vernieuwing niet altijd een verbetering. Drie concrete voorbeelden:
- In de 308 merk je hoe de vele rijhulpsystemen, die soms abrupt ingrijpen, je beperken in jouw autonomie als bestuurder. De cruise control grijpt abrupt in als je je directe voorganger te dicht nadert. Dat is veilig, maar zo’n ingreep is soms vervelend. Met de cruise control in de 406 heb je daar geen last van.
- Jazeker, de hybride aandrijflijn in de 308 HYbrid180 is zuinig, stil en schoon. Maar de beloofde WLTP-cijfers staan ver af van de dagelijkse realiteit. Ook moet je deze 308 regelmatig opladen of voltanken. De 406 doet minder sterke beloftes, maar maakt die vervolgens wel waar.
- In de moderne 308 heb je bijna een technische vooropleiding nodig om alle functies te bedienen. Je kunt een etmaal spenderen aan het volledig naar eigen smaak configureren van alle systemen, inclusief de app voor je smartphone. In mijn testweek lukte het me niet om de Lane Change Assist te activeren. Die complexiteit, daar heeft de 406 geen last van.
Wil je een onderscheidende auto die je niet op elke straathoek tegenkomt? Kies dan voor de langzaam uit het straatbeeld verdwijnende Peugeot 406. Een eerlijke, degelijke en rijk uitgeruste pakezel met een goedmoedig karakter. Als je het mij vraagt is zijn design nog altijd fris en elegant, zeker in vergelijking met tijdgenoten zoals de Ford Mondeo, Opel Vectra of Toyota Avensis. Je vergeeft hem na 20 jaar en 300.000 kilometer zijn cosmetische imperfecties, ontbrekende pixels in het display en het Franse kraakje in het interieur.
Je kunt er echter niet omheen: objectief gezien is de Peugeot 308 SW HYbrid180 op alle vlakken een betere, modernere en efficiëntere auto. Een prettig sturende, comfortabele en veelzijdige stationwagen met moderne aandrijflijn en indrukwekkend interieur. Maar zal ik over 20 jaar met dezelfde vertedering naar de 308 SW kijken als naar mijn 406 Break? Alleen de tijd zal het ons leren.