Autotest – Toyota Prius Plug-in Hybrid (2024), ook zuinig in de praktijk?
Leven met een Prius, hoe bevalt dat?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een Toyota Prius? Oké, kom maar op met die clichés. Grijze kapsels, geitenwollensokken en fan-T-shirts van Greta Thunberg. Dat was misschien zo, maar met de komst van de vijfde generatie Toyota Prius is dat compleet veranderd. De nieuwe Prius is sexy! Een auto waar je zelfs als liefhebber een glimlach van op je gezicht krijgt. Volgens Toyota komt dat niet alleen door meer vermogen, maar ook door een fijner onderstel.
Toyota Prius, sinds 1997
Sinds de introductie van de Prius in 1997 heeft Toyota wereldwijd meer dan 23 miljoen geëlektrificeerde auto’s verkocht. Meer dan 5 miljoen daarvan zijn Prius en Prius Plug-in Hybrid. De Prius is dus een belangrijke auto voor Toyota. Maar tijdens de ontwikkeling van de vijfde generatie mocht het allemaal wel wat spannender. Of dat gelukt is? Oordeel zelf als je de auto ziet. Fraaie lijnen, weinig franje, dit is met recht een indrukwekkende auto om te zien.
Wie mooi wil zijn, moet…
Door de totale hoogte met 50 mm te verlagen, het hoogste punt van het dak naar achteren te verplaatsen en wielen met een grotere diameter tot 19 inch toe te passen, is een strak en gestroomlijnd silhouet gecreëerd. Onnodige vormen en lijnen zijn achterwege gelaten, resulterend in een eenvoudig en ‘clean’ ontwerp dat geïnspireerd is door de natuurlijke luchtstroom. Het lijnenspel van de auto heeft ook nadelen, want wie wat kleiner is, zit automatisch dichterbij het stuur. Dat heeft als gevolg dat het zicht rondom – door de sterk aflopende voorruit en A-stijl – ernstig wordt belemmerd. Dit geldt dan vooral voor mensen kleiner dan 1,60 meter. Het zicht rondom kan sowieso beter, want ook de C-stijlen zijn aan de forse kant en de achterruit is vrij smal. Gelukkig kan je vertrouwen op grote zijspiegels en een goed camerasysteem.
Alleen als Prius Plug-in Hybrid
De nieuwe Prius wordt in Europa alleen geleverd als Plug-in Hybrid. Het nieuwe hybridesysteem bestaat uit een 2,0-liter benzinemotor met 112 kW (152 pk) en een nieuw ontwikkelde, 120 kW (160 pk) sterke elektromotor. Samen goed voor een vermogen van 164 kW (223 pk) met een systeemkoppel van 208 Nm. Daarmee staat de nieuwe Prius garant voor een aanmerkelijk krachtigere en meer alerte acceleratie ten opzichte van het vorige model met ‘slechts’ 122 pk (90 kW). In EV-modus geniet je ook van een pittige acceleratie.
Toyota Prius Plug-in Hybrid (2024), is hij echt zo zuinig? – REVIEW – AutoRAI TV
11 g/km, is de theorie
De 0-100-tijd van de nieuwe Prius Plug-in Hybrid bedraagt 6,8 seconden en de auto haalt een topsnelheid van 177 km/u. Vooral de tussenacceleraties maken indruk. De nieuwe Prius voelt aan als een serieus snelle auto, maar ook een auto die absurd zuinig is. In de zuinigste uitvoering bedraagt het brandstofverbruik slechts 0,5 l/100 km en de gecombineerde CO2-uitstoot is een ultralage 11 g/km, volgens de WLTP-testnorm. In de praktijk moet je vooral heel veel elektrisch rijden, om dat verbruikscijfer te halen. Maar ook als de batterij ‘leeg’ is, realiseer je met twee vingers in de neus een gemiddeld verbruik van dik 1 op 20. Een bijkomend voordeel van de superstrakke ontwerp en de bijbehorende lage luchtweerstand.
Predictive Efficient Drive systeem
Het brandstofverbruik kan verder worden verbeterd dankzij het nieuwe Predictive Efficient Drive systeem dat de regelmatige routes en rijstijl van de bestuurder leert kennen en automatisch het gebruik van de volledig elektrische modus optimaliseert om het brandstofverbruik te minimaliseren. Het navigatiesysteem identificeert locaties waar sterk vertraagd wordt. Op die locaties wordt het regeneratief remmen automatisch verhoogd om de energieterugwinning te maximaliseren.
Wanneer er een helling of een snelweg op de route ligt waarbij extra vermogen nodig is, selecteert het systeem proactief de Hybrid modus om de batterij alvast op te laden. Zo wordt de brandstofefficiëntie nog verder verbeterd. Het systeem wordt steeds effectiever naarmate de hoeveelheid beschikbare gegevens toeneemt met het aantal gereden kilometers, waardoor het geëlektrificeerde vermogen steeds efficiënter kan worden gebruikt.
50% grotere EV-actieradius
De nieuwe Prius biedt een volledig elektrische actieradius tot 86 kilometer (WLTP), wat ruim 50% groter is dan bij het huidige model. Reken in de praktijk op ongeveer 65 kilometer. Deze grote stap voorwaarts is mede te danken aan de nieuw ontwikkelde lithium-ion-batterij met een capaciteit van 13,6 kWh en batterijcellen met een hogere energiedichtheid. Daardoor kon de batterij zodanig compact worden gehouden dat die onder de achterbank past, met een lager zwaartepunt als gevolg.
Batterij opladen
Het opladen van de batterij kan met 2,3 of 3,3 kW, goed voor een laadtijd van achtereenvolgens 7 of 5 uur. Het gebruik van de nieuwe batterij maakt ook de introductie van Regeneration Boost mogelijk, voor een sterkere vertraging en meer energieterugwinning. De bestuurder kan een van de drie verschillende regeneratiestanden selecteren – zacht, medium en sterk – waarbij tot ongeveer 80% van de vertraging wordt bereikt zonder dat het rempedaal hoeft te worden ingetrapt.
Optioneel met ‘zonnepanelen’
In het streven naar maximaal rendement kan optioneel schone energie worden opgewekt via zonnecellen op het dak, via Solar Roof. Hiermee kan dagelijks tot 8 kilometer aan elektrische actieradius worden gegenereerd, of kan de batterij zelfs volledig worden opladen als de auto meerdere dagen geparkeerd staat. Deze testauto heeft die optie niet.
GA-C-platform
De nieuwe Prius is gebouwd op het GA-C-platform van de tweede generatie van de Toyota New Global Architecture (TNGA). Het nieuwste generatie biedt voelbare voordelen op het gebied van reactiesnelheid, stuurgedrag en rijkwaliteit dankzij het lagere gewicht en de hogere stijfheid. Door het batterijpakket onder de achterbank te plaatsen en de brandstoftank lager en meer naar voren te plaatsen dan bij de vorige generatie, heeft de auto een lager zwaartepunt. Wat merk je daar in de praktijk van? Deze Prius stuurt als een sportauto. Dat klinkt wellicht wat overdreven, maar het is de absolute waarheid. De nieuwe Prius is een auto waar ook de stuurman of -vrouw blij wordt. Hij ligt heerlijk op de weg, zelfs bij een nat wegdek. Op dit punt scoort de Prius heel veel punten.
Minpunten Toyota Prius
Heeft de nieuwe generatie Toyota Prius dan ook minpunten? Absoluut. Laten we beginnen met de zitpositie. Die is ontzettend goed. Je kan laag zitten en de stuurkolom is goed verstelbaar, alleen het digitale instrumentarium zit op een wat ongelukkige plaats. Hetzelfde is van toepassing bij de i-Cockpit van Peugeot. De bovenrand van het stuurwiel zit eigenlijk net voor het scherm, als je kiest voor de meest ideale zitpositie. De oplossing? Accepteren dat je het scherm half ziet, of je stuurwiel wat lager plaatsen. Je moet in ieder geval een concessie doen. Nog een aandachtspuntje: door de aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin vrij beperkt. De beenruimte is daarentegen prima in orde.
Talrijke rijhulpsystemen
Weet ook dat de nieuwe Prius over talrijke rijhulpsystemen beschikt. Denk aan dodehoekbewaking, adaptieve of reguliere cruise control, een botspreventiesysteem, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer voor en achter, een rijstrookassistent en verkeersbordenherkenning met snelheidswaarschuwing. De rijstrookassistent gaat bij ons voor vertrek al uit, want dit systeem zorgt voor een onnatuurlijke zwaarte in het stuur. Dat is met name op N-wegen niet fijn.
Snelheidswaarschuwing
Elke nieuwe auto beschikt ook verplicht over een snelheidswaarschuwing. Wie 62 km/u rijdt op een 60 km/u-weg, krijgt daar direct visuele en geluidssignalen. Dat is natuurlijk niet heel leuk. Gelukkig kan het bij Toyota uit, maar alleen als de auto stilstaat. Tijdens het rijden is het niet mogelijk om RSA – zoals het systeem heet – uit te schakelen. Toyota kan ook beter alle namen van de veiligheidssystemen een eenvoudigere naam geven. Want lees maar even mee: BSM, PCS, RCTA, RCD, PKSB, RSA, DRCC, LCA, FCTA, TPWS en PBD. Toyota, keep it simple. Dit snapt geen enkele koper. Gebruik gewoon termen als ‘dodehoekbewaking’, snelheidsbordenherkenning (RSA), etc. Maar geen abracadabra.
‘Ik ga niet akkoord’
Nog een kanttekening: als het infotainmentsysteem opstart, moet je continu de ‘voorwaarden’ accepteren. Je kan alleen ‘akkoord gaan’ als de auto in ‘P’ staat. Al rijdend kan je alleen ‘ik ga niet akkoord’ invullen. Voor vertrek voer je dus de nodige handelingen uit. Doe dat vooral, want met een uitgeschakelde RSA en rijstrookassistent geniet je nog beter van de kwaliteiten van de Prius. Het is namelijk het rijden waarin deze Prius uitblinkt. En zuinigheid. Dat is een heerlijke combinatie. Want sportief rijden, zonder dat het al te veel brandstof kost, is in deze tijd wel zo prettig.
Wat kost een Toyota Prius?
Moeten we nog één onderdeel behandelen: de prijs van de Toyota Prius. Want wat moet de meest sexy plug-in hybride van dit moment kosten? Minimaal 44.695 euro luidt het antwoord. Voor dat bedrag krijg je de Dynamic-uitvoering. Voor de voor ons gereden Executive – met doorlopende led-strip aan de achterzijde – betaal je minstens 47.195 euro. De Solar Edition – met zonnepanelen op het dak – vergt een investering van 53.595 euro. Toegegeven, voor deze bedragen koop je ook een volledig elektrische auto. Maar misschien ben je nog niet toe aan een BEV. Dan is een plug-in hybride een mooie tussenoplossing.