Review – Toyota C-HR High-Power Hybrid (2024), 1.000 km roadtrip!
Roadtrip met de sterkste hybride C-HR
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Kijk maar eens goed om je heen: stiekem rijden er bijzonder veel Toyota C-HR modellen rond in Nederland. De nieuwste C-HR moet dat succes van de eerste generatie C-HR voortzetten. Hoe bevalt die nieuwe C-HR als sterkste hybride? Wat is het gemiddelde verbruik? En welke aandachtspunten heeft dit model? Tijd voor een rondtrip om antwoord te geven op al die vragen.
Hybride Toyota
Een hybride Toyota is nog altijd mateloos populair. Logisch ook, want je weet met zo’n aandrijflijn vrijwel zeker dat je zuinig kunt rijden, zonder ‘laadkabelellende’. Zonder gedoe zuinig rijden dus. Deze Toyota C-HR High Power Hybrid vormt geen uitzondering. Na een roadtrip van bijna 1.000 kilometer hebben we een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer gerealiseerd. Dat is gezien de vorm en het type auto echt niet slecht. Want verzin nog maar eens benzine-auto’s met een vermogen van ongeveer 200 pk die dik 1 op 20 kunnen rijden. Dat zijn er niet heel veel.
Toyota C-HR GR Sport Plus
Een populaire uitvoering van de Toyota C-HR is de GR Sport Plus. Net als de Executive beschikt de GR Sport Plus over sportstoelen, maar in het geval van de GR Sport Plus zijn deze bekleed met suède met zwart vegan lederen accenten en rode stiksels. Dat ziet er fraai uit. De stoelen zitten ook erg lekker. Ook het GR Sport-stuurwiel is voorzien van vegan leder met rode stiksels. GR Sport instaplijsten, vloermatten en een laadvloerbeschermer versterken het Gazoo Racing-gevoel in het interieur.
Eenvoudig herkenbaar
Van buiten is de Toyota C-HR GR Sport Plus te herkennen aan ‘Liquid Black’ elementen in de achterbumper en voorbumper en GR Sport badges. Ook krijgt deze versie 19-inch volledig zwarte lichtmetalen velgen. De Toyota C-HR GR Sport Plus is enkel leverbaar als 2,0-liter High Power Hybrid en als 2,0-liter High Power Plug-in Hybrid. De prijzen beginnen vanaf 48.895 euro. Niet goedkoop dus, maar wel lekker krachtig. Uiteraard zijn ons tijdens de roadtrip ook een aantal zaken opgevallen aan deze Toyota. We zetten min- en plusplunten op een rij.
Minpunten Toyota C-HR
- De bestuurdersstoel komt automatisch naar achteren na het uitschakelen van de auto. Als er iemand achterin zit, moet die wel heel krap uitstappen.
- De ruimte achterin is aan de krappe kant, maar dat was ook het geval bij de vorige C-HR.
- De verstelbaarheid van de zonneklep kan beter, er zit te veel weerstand in, waardoor hij maar in bepaalde posities kan staan.
- Wacht voor vertrek even tot het infotainmentsysteem volledig is opgestart. Je moet namelijk ‘ik ga akkoord’ aantikken om van alle diensten gebruik te kunnen maken.
- Schakel voor vertrek ook de rijhulpsystemen uit die je liever niet aan hebt staan. Dat scheelt een hoop overbodige toeters en bellen als je aan het rijden bent.
- Het zicht rondom kan beter, vooral A- en C-stijl zijn aan de dikke kant.
Pluspunten Toyota C-HR
- De nieuwe Toyota C-HR rijdt bijzonder prettig, heel prettig zelfs!
- De auto heeft een fijn stuurgevoel en een werkelijk waar fantastisch onderstel. Hij voelt heel lichtvoetig aan.
- Een goede reden om voor deze GR Sport te kiezen is het meubilair. De GR Sport-stoelen zitten voortreffelijk.
- Het interieur van de C-HR steekt solide in elkaar met mooie zachte materialen. Alles zit ook op de juiste plekken. Rondom je knieën plaatst Toyota ook zachte materialen, dat rijdt extra prettig.
- De High Power Hybrid heeft een zeer fijne aandrijflijn die niet alleen krachtig is, maar ook soepel en zuinig
- Nog een sterke eigenschap: 10 jaar garantie.
Bagageruimte C-HR afhankelijk van motorvariant
De nieuwe C-HR is verkrijgbaar als 1.8 Hybrid met 103 kW (140 pk), als 2.0 Hybrid met 145 kW (197 pk) en als 2.0 Plug-in Hybrid met een systeemvermogen van 164 kW (223 pk). De bagageruimte van elke motorvariant is verschillend. De Hybrid 140 heeft 443 liter, de Hybrid 200 heeft 428 liter en de PHEV beschikt over 350 liter bagageruimte. Alle C-HR-versies mogen geremd 725 kilogram trekken.
Wat kost deze testauto?
Zoals de auto hier in de video en in deze test voorbijkomt moet je denken aan een bedrag van ongeveer 53.000 euro. Dat is natuurlijk veel geld, maar weet ook dat dit de absolute topversie is, de GR Sport Plus met panoramadak. Het vaste panoramische dak heeft twee coatings die de warmte in de winter binnen houden en oververhitting voorkomen bij zonnig zomerweer. Hierdoor is er geen conventioneel zonnescherm nodig, wat een gewichtsbesparing van vijf kg oplevert en de hoofdruimte met drie cmentimeter verbetert. Als bijkomend voordeel hoeft de airconditioning minder te worden gebruikt om een comfortabele temperatuur te behouden.
Hybrid 140
- Vermogen: 103 kW (140 pk)
- Topsnelheid: 170 km/u
- Acceleratie 0-100: 9,9 s
- Verbruik: 4,7 l/100 km
Hybrid 200
- Vermogen: 145 kW (197 pk)
- Topsnelheid: 180 km/u
- Acceleratie 0-100: 7,9 s
- Verbruik: 4,8 l/100 km
Plug-in Hybrid 220
- Vermogen: 164 kW (223 pk)
- Topsnelheid: 180 km/u
- Acceleratie 0-100: 7,4 s
- Verbruik: 0,8 l/100 km
- EV-range: 66 kilometer (WLTP)
In onderstaande video van de Toyota C-HR High Power Hybrid nemen we je mee tijdens onze roadtrip door de Ardennen.
TOYOTA C-HR High-Power Hybrid (2024): 1000 KM-roadtrip – REVIEW – AutoRAI TV
Nieuwe en oude Toyota C-HR
Benieuwd naar de verschillen tussen de nieuwe en oude Toyota C-HR? We zetten ze hieronder naast elkaar.