Tol in Nederland? In 2021 een feit
Plannen van ministerie van Infrastructuur en Milieu
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu voert in 2021 op twee nieuwe trajecten tijdelijk tolheffing in met automatische kentekenplaatherkenning (ANPR, ‘automatic numberplate recognition’). De tolheffing in Nederland wordt samen met Rijkswaterstaat, het CJIB, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en RDW voorbereid.
Frank de Winter, senior projectmanager bij RDW, vertelt in RDWijzer (uitgave nr.1 2016) dat tolheffing nodig is om de aanleg van twee nieuwe wegen financieel mogelijk te maken. Het gaat om de ViA15 in de regio Arnhem-Nijmegen in 2021 en daarna de Blankenburgverbinding in de regio Rotterdam in 2022. “Op deze locaties is geen ruimte voor een zogenoemd tolplein, zoals je vaak in het buitenland ziet”, aldus De Winter.
De bedragen
Het plan is om voertuigen via automatische kentekenplaatherkenning te registreren. Het verkeer stroomt dan gewoon door. Maar hoe werkt het dan? Automobilisten betalen 1,18 euro per keer en vrachtwagenbestuurders 7,11 euro (tarieven kunnen nog wijzigen). Weggebruikers zijn zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling. Waarschijnlijk wordt de betalingstermijn ‘binnen 72 uur’.
Abonnement
“Om het betaalgemak te vergroten en de transactiekosten te beperken wordt gestreefd om zo veel mogelijk betalingen via een abonnement af te handelen”, meldt RDW. Ook moet betalen straks mogelijk zijn via een speciale website. Indien de weggebruiker niet tijdig betaalt, stuurt RDW de NAW-gegevens door naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Die stuurt de kentekenhouder een betalingsherinnering verhoogd met administratiekosten. Of dit bedrag gelijk is aan de administratiekosten bij verkeersboetes (9 euro), is nog niet bekend. RDW streeft ernaar om vormen van automatische betaling mogelijk te maken.
“Waarschijnlijk wordt de betalingstermijn ‘binnen 72 uur’.”
Vrijstelling van tol
RDW controleert welke kentekens zijn vrijgesteld van tol, zoals die van auto’s van politie, brandweer en Defensie. Buitenlanders moeten ook betalen, maar er zijn wat kanttekeningen. “Niet in elk Europees land kunnen we op dit moment NAW-gegevens voor de handhaving van tol opvragen. Samen met het ministerie werken we er hard aan om het aantal landen waarmee uitwisseling mogelijk is in de komende jaren te vergroten”, aldus De Winter.
Ook buitenlanders
Indien buitenlandse weggebruikers niet tijdig betalen, komen de gegevens van deze bestuurders op een zwarte lijst terecht. RDW realiseert dat de maatregel ook voor verhuurbedrijven gevolgen heeft. De Winter: “Voor die partijen zal het even zoeken zijn naar wat de handigste methode is om de tol bij hun klanten te innen.”
Huidige tolwegen
Op dit moment heeft Nederland al een aantal tolwegen: de Wijkertunnel (A9), de Noordtunnel (A15), de Westerscheldetunnel (N62) en de Kiltunnel (N217). De Wijkertunnel en Noordtunnel werken volgens het schaduwtolprincipe, waarbij de overheid een bedrag per voertuig betaalt aan de tolwegbeheerder. Als automobilist merk je hier dus niets van.
VIDEO: Impressie ViA15
[video-1]
VIDEO: Impressie project Blankenburgverbinding
[video-2]