Column Henri Stolwijk: Tokyo Motor Show is volwassen geworden
"Realisme is nu de drijfveer"
Natuurlijk zijn het voor autofabrikanten spannende tijden. Want wie kan nou echt een duidelijk antwoord geven op de vraag hoe mobiliteit zich zal ontwikkelen? Consumenten zijn grillig, er wordt anders over auto’s en mobiliteit gedacht dan pakweg tien jaar geleden. In alle werelddelen zoeken producenten naar het juiste antwoord. Dat maakt een bezoek aan de tweejaarlijkse Tokyo Motor Show ook zo interessant: hier presenteren met name de Japanse autofabrikanten hun visie op de toekomst.
Het verkeer moet schoner worden
Alleen al in de Japanse hoofdstad wonen 13 miljoen mensen, in de regio Tokio zijn het er meer dan 34 miljoen. Straten zijn overvol, het verkeer gaat dag en nacht door, parkeren is een steeds grotere uitdaging omdat ruimte steeds schaarser wordt. Dan eist ook vervuiling aandacht, het verkeer moet schoner worden. De oplossingen die fabrikanten vinden om mobiliteit op een nieuwe manier in te vullen bepalen of de bewoners van deze stad in beweging kunnen blijven.
“In plaats van buitenaardse, onhaalbare concepten is nu realisme de drijfveer.”
Auto’s worden meer zelfrijdend
Antwoorden komen wellicht doordat auto’s steeds meer zelfrijdend worden. En doordat elektriciteit de rol van conventionele brandstoffen als energiebron verdrijft. Wat dat betreft toont de Tokyo Motor Show opnieuw dat er veel in de pijplijn zit. De Nissan IMx Concept, een crossover, kan autonoom rijden dankzij een toekomstige versie van ProPILOT. De auto heeft een accupakket, de bestuurder kan het rijden overlaten aan de automatische piloot maar naar keuze het heft ook in handen nemen.
Kijkje in de toekomst
Mitsubishi werpt met de e-Evolution Concept een kijkje in de eigen toekomst. Het is een studiemodel van een gedurfde crossover, voorzien van elektrische aandrijving en veen kunstmatige intelligentie. Want dat heeft de zelfrijdende auto natuurlijk nodig.
“Kunstmatige intelligentie heeft de zelfrijdende auto natuurlijk nodig.”
Schitterende designstudie
De veranderingen leiden ook tot meer samenwerking. Mazda leunt op Toyota wat betreft de ontwikkeling van elektrische modellen. Maar met een schitterende designstudie laat hetzelfde merk wel nadrukkelijk zien dat vorm aandacht blijft houden: de Vision Coupé Concept is een stijlstudie naar de volgende generatie Mazda’s. Zoals Lexus met de LS+ Concept een blik geeft hoe de auto’s van dit merk zich ontwikkelen. Een sterke identiteit door de scherpe vormen en de opvallende grille, maar ook nog eens voorzien van allerlei technologie die gericht is op autonoom rijden. Ook Honda blijft aandacht houden voor vorm en uitstraling, zoals de Sports EV Concept laat zien. Qua uiterlijk een echte sportauto, maar wel voorzien van elektrische aandrijving.
“De veranderingen leiden ook tot meer samenwerking.”
Buitenaardse, onhaalbare concepten
Waar vroeger de Japanse fabrikanten zich in eigen huis nog wel eens te buiten gingen aan buitenaardse, onhaalbare concepten die vooral de zinnen moesten prikkelen is nu realisme de drijfveer. Stijl en uitstraling zijn net zo belangrijk als aandacht voor milieu en veiligheid, wie de verkeerde keuzes maakt valt onherroepelijk uit de boot. In die zin is de Tokyo Motor Show dus ook echt volwassen geworden.