Test vernieuwde Kia cee’d
Met een nieuwe en opvallend pittige 1,0-liter driecilinder turbomotor en snufje extra dynamiek in de vormgeving voelt de Kia cee’d weer fris aan.
[gallerij-1]
‘The power to suprise’ , dat is de slogan van Kia. Je moet er meteen aan denken als je in de vernieuwde Kia cee’d stapt. Wat rijdt die verrassend lekker. De koppeling grijpt soepel aan, hij schakelt licht en precies en het stuur ligt rustig in de handen. Komt dat misschien door de verfijningen aan het onderstel? Dat is volgens de technici van Kia zeker het geval. Met name onderstuur is verminderd, waardoor de auto gewoonweg wat strakker door de bochten rolt.
Hogere notering
Ongemerkt heeft de Kia cee’d best een solide positie veroverd in het C-segment. In 2015 (gemeten tot en met juli) bereikte dit model een negende plek nipt na de Renault Megane en Seat Leon. Kia is als merk van de tiende plek in verkopen naar de zevende opgeschoven. Met de vernieuwingen en vooral de efficiënte 1,0-liter turbomotor moet nog een hogere notering haalbaar zijn, zo verwacht Léan Verstoep, directeur van Kia Motors Nederland. Ook omdat hij voor zakelijk gebruikers best interessant is, doordat voor diverse uitvoeringen zowel benzine als diesel dit jaar nog 20% bijtelling geldt. Kia biedt daarnaast state of the art connectiviteit met Tom Tom Live Service en de eerste zeven jaar helemaal gratis is (normaal 50 euro abonnement per jaar).
Look en feel
De vormgeving is slechts op detail gewijzigd. Door een aangepaste bumper met chromen lijsten rond de mistlampen komt hij van voren wat prominenter en breder over. Het interieur is verfraaid met chromen sierlijsten. Nieuw is de versie GT line met de uiterlijke look en feel van de meest sportieve Kia cee’d GT (150 kW/204 pk), maar dan met de nieuwe 1,0-liter turbomotor (88 kW/120 pk) of een 1,6-liter turbodiesel (100 kW/136 pk).
[gallerij-2]
Diesel met automaat
De vernieuwde Kia cee’d biedt vooral nieuws bij de aandrijving. Dus de komst van de driecilinder en die loopt ongemeen soepel. Al bij een opvallend laag toerental biedt hij veel trekkracht. En hij valt op door het lage geluidsniveau en het nagenoeg ontbreken van trillingen. Hij kan zich meten met de beste driecilinders die er op dit moment in het C-segment verkrijgbaar zijn. Ook een toppertje is de 1.6 CRDI in combinatie met een nieuwe dubbele koppeling 7-traps DCT. Een diesel met automaat dus en die zijn er in het segment van de cee’d nog niet zo heel veel. Vooral niet voor een prijs van 30.695 euro, want dat tel je neer voor deze versie in GT Line uitdossing. Dan is hij behoorlijk compleet met onder meer verwarmbare voorstoelen en stuurwiel. De Kia cee’d is er al vanaf 19.995 euro (1.0 T-GDI 100).
Waar komt die naam vandaan?
Kia bouwt de cee’d sinds 2006 in een fabriek in Slowakije. Dit model wordt alleen in Europa geleverd. De typenaam stamt ook van die Europese roots. Het is een afkorting van Communauté Européenne & European Design.