Suzuki S-Cross Facelift – Autotest
Van pokerface naar glamourboy
De voorbumper met de pontificaal in het oog springende grille, en de motorkap zijn nieuw. Oké, er zijn ook nog led-koplampen en achterlichten gemonteerd, stelt Suzuki. Dan doen de Japanners zichzelf echter toch wat tekort. Het interieur is strakker afgewerkt en de Suzuki S-Cross voelt op de een of andere manier verfijnder aan, bijna Duits degelijk.
Terreinwinst
De Suzuki S-Cross, of eigenlijk SX-4 S-Cross, kwam in 2013 als flink grotere opvolger van de samen met Fiat ontwikkelde SX-4. Door een groei in de lengte van 20 centimeter werd de S-Cross meer een familie-auto. Het ingetogen uiterlijk viel de afgelopen jaren echter steeds meer in het niet tegenover het designgeweld van de nieuwe Nissan Qashqai, Hyundai Tucson en de Mazda CX-5/CX-3. Stuk voor stuk rijkelijk voorzien van chroom in het front, waardoor die meer glamour uitstralen. Met de nieuwe S-Cross boekt Suzuki terreinwinst op het vlak van design.
[parallex id=”1″]
Behoorlijk wat ruimte
Ruimte voorin en vooral ook achterin is meer dan voldoende voor volwassenen. Onder de hoedenplank kun je 430 liter bagage kwijt. Met neergeklapte achterbank biedt de Suzuki S-Cross bijna 1.300 liter bagageruimte. Dat is behoorlijk in dit segment en de ruimte is goed toegankelijk via de grote achterklep.
“Van beetje gewoontjes naar ‘woah'”
Op de schaal van aandacht trekken stijgt de Suzuki S-Cross van ‘beetje gewoontjes’ naar ‘woah’. En eerlijk gezegd komt dat op de foto’s niet eens helemaal uit de verf. Je moet hem eigenlijk even bij de dealer bekijken. Dan merk je hoe het front de aandacht trekt en hoe de hele auto anders dan doorsnee overkomt.
Kraakvrij en gebruiksvriendelijk
Onberispelijk is de afwerking van het interieur. Degelijk en zo voelt dat ook als je de schakelaars bedient. Hieraan is kortom zorg besteed: geen kraakje of hinderlijk rammeltje te bespeuren. Suzuki past een gebruiksvriendelijke touchscreen toe waarmee je navigatie en andere functies snel kunt vinden en bedienen. Dat komt vooral door het grafisch overzichtelijk ingedeelde beginscherm. Bijzonder zijn ook de SmartLink-radio met Apple CarPlay en een achteruitrijcamera. Suzuki levert die zaken al vanaf versie Exclusive, net een stapje boven de basisvariant Comfort.
“Totaal niet storend, eerder lekker sportief”
De motor start je met een startknop (ook standaard vanaf Exclusive). Wat loopt die trouwens fijn, stil en nagenoeg zonder trillingen. In dit geval is het een 1.4 Boosterjet met 103 kW (140 pk). Bij het optrekken hoor je een lichte brom op de achtergrond – totaal niet storend, eerder lekker sportief.
[parallex id=”2″]
Motor en automaat prima match
In combinatie met een automaat, zoals we in de geteste S-Cross ervaren, komt het soepele karakter van de motor goed uit de verf. De bak schakelt bij lage toerentallen. Dat kan de krachtbron prima aan, omdat hij bij een laag toerental (vanaf 1.500 toeren) al zijn maximale trekkracht levert. Dankzij de zesde versnelling van de automaat is ook op de snelweg het toerental laag. Dus minder geluid, een gunstig verbruik en meer rijcomfort. Aan dat laatste draagt ook de soepele vering bij. Je hoort wel wat rolgeluiden van de banden, maar dat komt ook doordat het algehele geluidsniveau in de auto zo gematigd is. Trouwens, bij de automaat kun je ook handmatig schakelen met flippers achter het stuurwiel.
Check: lage wegenbelasting!
Je kunt uitgaan van een brandstofverbruik van rond de 1 liter op 15 kilometer in de praktijk. Best netjes voor een auto van dit formaat met automaat. Ook het lage eigen gewicht van 1.145 kg (en dat is met automaat) bespaart je kosten. De wegenbelasting pakt lager uit dan bij veel vergelijkbare crossovers. Dan de prijs: de 1.4 Exclusive met automaat komt op 27.841,91 euro. Gek bedrag? Nou, dat komt doordat dealers vanaf 1 november 2016 verplicht zijn om de rijklaarmaakkosten mee te tellen in de aanschafprijs. Dus voor dat bedrag kun je er zo mee wegrijden. Zonder automaat kom je 2.000 euro lager uit. De instapversie Suzuki S-Cross 1.0 Exclusive (82 kW/112 pk) is er voor prijzen vanaf 21.841,91 euro.
[parallex id=”3″]