Suzuki Ignis 1.2 DualJet SHSV – Rijtest
Out of the box
We ontvangen verdeelde reacties als we onderweg zijn in de nieuwe Suzuki Ignis. De een vindt hem leuk, terwijl iemand anders er liever niet in gezien zou worden. Voor de doelgroep die de Ignis wél leuk vindt: schuilt er onder het opvallend vormgegeven koetswerk ook een goede auto?
Samengeknepen billen
Toch best apart, zo’n A-segment SUV. Althans, dat is zoals Suzuki hem zelf noemt. De auto schurkt aan tegen het plafond van het A-segment en staat met één wiel in het B-segment. De Ignis is dus best lastig te positioneren. Wat design betreft steekt de Ignis met kop en schouders boven andere A-segmentmodellen uit. Hier staat namelijk een origineel autootje. De Ignis heeft hoekige styling, uitgeklopte wielkasten, verchroomde versieringen aan de voorkant (niet bij alle uitvoeringen) en een achterzijde met de looks van samengeknepen billen. Alsof de Ignis merkt dat er ieder moment een zetpil wordt toegediend.
“De Ignis is lekker licht. Wat zeggen we? Heel erg licht!”
SC 100 GX
Wat je ook van de styling vindt, voor Suzuki is de Ignis historisch gezien in ieder geval een verantwoord model. Het design is namelijk deels geïnspireerd op de SC 100 GX. Ook dat model had drie uitsparingen in de C-stijl, zoals ook de Ignis. Zwart is in onze optiek niet de beste kleur voor een Ignis. Aangezien je met een Ignis toch al kleur moet bekennen, kun je ook maar beter een opvallend kleurtje kiezen. Gelukkig biedt Suzuki felle kleuren en leuke stickerpakketten om de auto verder aan te kleden.
Lekker licht
De Ignis is lekker licht. Wat zeggen we? Heel erg licht! De instapversie – de 1.2 DualJet – heeft een leeggewicht van 785 kilogram. De Ignis 1.2 DualJet + SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) waarmee wij rijden, weegt 810 kilogram. En alleen daarom verdient Suzuki een compliment. Een laag gewicht resulteert in een acceptabel testverbruik van 5,5 l/100 kilometer (gereden afstand 800 kilometer).
“De 66 kW (90 pk) 1.2 DualJet viercilinder hangt gretig aan het gas”
Ignis Turbo RS
Dat lage gewicht zet ons ook aan het denken: want hoe tof zou het zijn dat Suzuki komt met een Ignis Turbo RS, of iets in die trend? Met iets grotere en bredere wielen, een grotere spoorbreedte, een turbomotor met pak ‘m beet 88 kW (120 pk), een iets verlaagd onderstel en agressievere styling, kan dat resulteren in een aantrekkelijk pretpakket. Gaat Suzuki dat doen? Hmmm, de kans is klein, maar het Ignis-recept leent zich er wat ons betreft perfect voor.
Gretige motor
De 66 kW (90 pk) 1.2 DualJet viercilinder hangt gretig aan het gas en laat hoog in het toerengebied een venijnige brom horen. Dat spoort aan tot toeren maken. Erg leuk. De koppeling van de Suzuki is gevoelloos en licht. De handgeschakelde vijfbak schakelt prima, maar ook zonder gevoel. Alles doet z’n werk, zonder te excelleren.
“De grote vraag: wie koopt een Ignis? Is dat voornamelijk ouder publiek? Of ook jongere gezinnen?”
SHVS-systeem
De testauto is uitgerust met het SHVS-systeem. Een generator vormt het hart van dit systeem. Tijdens het afremmen slaat het systeem remenergie op in een lithium-ion-accu. Deze energie gebruikt de auto voor het herstarten van de motor, assisteren bij het optrekken, de verlichting en de audio-installatie.
Snelweg
De grote vraag: wie koopt een Ignis? Is dat voornamelijk ouder publiek? Of ook jongere gezinnen die iets meer te besteden hebben? Suzuki mikt op beide doelgroepen. Vraag jezelf wel eerst af waarvoor je de Ignis gaat gebruiken. Is dat alleen voor woon-werkverkeer in de stad en N-wegen? No problemo! Op de snelweg is de Ignis echter minder in zijn element. De auto is vrij smal en hoog, waardoor hij vrij gevoelig is voor zijwind. Op de snelweg valt ook op dat Lane Departure Warning best gewillig reageert, soms zelf iets te agressief in onze optiek. Dat vraagt om gewenning. Lukt dat wennen niet, dan kun je het systeem gelukkig uitschakelen. Probleem opgelost.
“Het interieur ziet er vlot uit en steekt goed in elkaar”
Bizar kleine draaicirkel
Dat de Ignis vooral een ideale boodschappenauto is, blijkt ook uit de draaicirkel. Die bedraagt slechts 9,4 meter. Dat is bizar klein! Het lage gewicht en de grote stuuruitslag maken van de Ignis een extreem wendbaar autootje met een aangename wegligging.
Leuk interieur
Het interieur ziet er vlot uit en steekt goed in elkaar. Suzuki gebruikt harde kunststoffen, maar dat is normaal in het A-segment. Het dashboard heeft een leuke vormgeving. Leuk detail is de oranje middentunnel, ook voorzien van drie kenmerkende gleuven, net zoals de SC 100 GX van weleer. Gelukkig heeft Suzuki niet alleen naar vorm, maar ook naar indeling gekeken. Alle functies zijn logisch ondergebracht, met centraal op het dashboard ruimte voor een 7-inch touchscreen (niet in de instapversie). Daarmee bedien je het infotainmentsysteem, dat goed werkt. Het scherm is soms helaas wel moeilijk af te lezen door de stand van de zon.
“De Ignis is aan de prijs. Maar de auto prijst zich niet direct uit de markt”
Ruim, erg ruim
De stoelen zijn wat vlak, ook achterin, maar bieden voldoende steun. Het stuurwiel is helaas niet in diepte verstelbaar, maar alleen in hoogte waardoor je net geen perfecte zitpositie kunt creëren. Echt storend is dat niet, aangezien je toch al vrij hoog in de Ignis zit. Opmerkelijk is de hoeveelheid ruimte. We durven zelfs te stellen dat de Ignis een van de, zo niet dé ruimste auto is in het A-segment. Vooral op de achterbank heb je bijzonder veel beenruimte. De kofferbak is van acceptabele grootte. Met een simpele handeling klap je de achterbank neer als meer ruimte gewenst is.
Prijzig
Jammer genoeg is de Suzuki Ignis aardig aan de prijs. Suzuki levert hem voor prijzen vanaf 14.499 euro voor de Ignis 1.2 DualJet Comfort. Een versie die (gelukkig) standaard al airco heeft, maar niet de 7-inch In-Touch Smartphone-display met radio, AUX-input, USB-poort, Bluetooth en navigatie. Die wil je wel hebben, al is het maar voor de restwaarde. Vergeet daarom die vanafprijs van 14.499 euro. Ga op z’n minst voor de Ignis Select, die wel is voorzien van de touchscreen. Er is één maar: de prijs bedraagt dan al 16.000 euro, gelijk aan die van een Volkswagen Up 1.0 TSI met 66 kW (90 pk). Deze testauto kost zelfs 18.000 euro.
“Een auto met karakter. Out of the box. Daar hebben sommigen een zwak voor”
Terugverdienen
Oké, de Suzuki Ignis is dan misschien wat aan de prijs. Maar de auto prijst zich niet direct uit de markt. Dankzij het bijzonder lage wagengewicht verdien je een deel van de investering zo weer terug door een lage wegenbelasting. En je rijdt iets anders dan ‘de rest’. De Ignis is een wendbaar, betrouwbaar autootje met een originele vormgeving. De Suzuki Ignis is in de ogen van sommigen misschien niet moeders mooiste, maar het is wel een auto met karakter. Out of the box. Daar hebben sommigen een zwak voor.