Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid – Rijtest
Herintreder met opvallend zuinig karakter
De eerste Suzuki Baleno was een wereldprimeur op de AutoRAI: die van 1995! Aanvankelijk was er alleen een driedeurs, later kwamen er een sedan en een stationwagen bij. In 2002 stopte de productie. Pas begin dit jaar, dus in 2016, is de tweede generatie uitgebracht: een herintreder met een zeer zuinig karakter, zo blijkt uit onze test. We scoorden een gemiddelde van 1 op 20!
Fris en elegant
Over smaak valt niet te twisten, maar de styling is op zijn minst fris en elegant. De frivole vormen van de grille trekken de aandacht. Vooral door de gebogen chromen lijn die is doorgetrokken in de koplampunits. Verder onderscheidt de Baleno zich met zijn geplooide flanken en de brede chromen lijst onder de achterruit. Kortom: een fraaie nieuwkomer van Suzuki, die met zijn prijs vanaf 14.999 euro net onder de Swift in het gamma bivakkeert.
Waarom zo zuinig?
We rijden met de Suzuki Baleno 1.2 Smart Hybrid in High Executive-uitdossing. Gul met uitrusting, maar zuinig met brandstof, zo blijkt. Zonder enige moeite halen we een gemiddelde van 5 liter op 100 kilometer. Dat is best zuinig voor een benzine-auto. Gedeeltelijk ligt dat aan de hybrideaandrijving en aan het lage gewicht van 840 kg. De nieuwe Baleno weegt niet meer dan de eerste generatie uit 1995. Het is best knap hoe Suzuki het nieuwe model licht heeft weten te houden, ondanks de toevoeging van allerhande luxe en veiligheidssystemen en ondanks dat onderhuids meer versterkingen nodig zijn om te voldoen aan de crashtesteisen van tegenwoordig.
Milde hybride
Het is de meest milde hybride van dit moment. Het hybridesysteem werkt met een kleine lithium-ion-accu, waarin de energie wordt opgeslagen die bij het remmen vrijkomt. Deze energie wordt gebruikt om elektrische componenten te voeden, denk aan verlichting en radio. En voor het herstarten van de motor (de Baleno is uitgerust met een stop-startsysteem om brandstof te besparen). Dat gebeurt met een zogenoemde Integrated Starter Generator (ISG). Bij optrekken assisteert die ook de 1,2-liter viercilinder verbrandingsmotor met 66 kW (90 pk) vermogen; bescheiden, dat wel, maar net genoeg om brandstofverbruik nog verder te drukken.
Zelfs G-krachtmeter
Het interieur is goed afgewerkt. Het dashboard oogt overzichtelijk. Geen brij aan knoppen, maar een grafisch goed ingedeelde touchscreen waarmee navigatie, telefoon en audio zijn te bedienen. En het scherm geeft het beeld van de achteruitrijcamera weer, die standaard is in de High Executive-uitvoering. Geinig is de enorme hoeveelheid informatie in een kleinere display tussen snelheidsmeter en toerenteller. Er is zelfs een G-krachtweergave mogelijk en diagrammen die vermogen en koppel tijdens het rijden weergeven. Alsof het een sportauto is. Leuk voor wie van aparte gimmicks houdt.
Stil en ruim
De geluiddemping is prima voor elkaar, zeker voor een auto in dit prijssegment. Windgeruis is er nauwelijks, banden hoor je een beetje en dat geldt ook voor de motor bij hogere toerentallen. Nooit wordt het hinderlijk. De interieurruimte is opvallend fors. De Suzuki Baleno biedt de ruimte van een auto uit een hogere klasse, ook de kofferbak. Zelfs lange mensen zitten achterin niet snel met de benen knel tegen de leuningen van de voorstoelen. De prestaties van de 1.2 Smart Hybrid zijn voldoende. Snoeihard sprintvermogen moet je niet verwachten, je komt echter prima mee in het verkeer en hebt wat over om in te halen op de snelweg. De besturing is direct en licht, de vering voldoende comfortabel. We bespeurden ietsje windgevoeligheid, maar dan alleen bij hogere snelheden.
Prijzen
De geteste Baleno komt op 18.699 euro. De basisversie van 14.999 euro is de 1.2 Comfort. Er is ook een versie met een krachtige 1,0-liter driecilinder turbomotor van 82 kW (112 pk). Die is er enkel als High Executive en komt dan op 19.699 euro.