Subsidieloket voor laadpunten voor ondernemers geopend – Alles wat je moet weten over SPRILA en SPULA
Terwijl het ene subsidieloket (SEPP) sluit, gaat er een nieuwe open: vanaf vandaag kunnen ondernemers gebruikmaken van de SPRILA-subsidie. Maar wat houdt dat precies in?
Elektrische bestelbusjes
Vanaf 24 september kunnen ondernemers in Nederland subsidie aanvragen voor het aanleggen van laadpunten voor elektrische bestel- en vrachtwagens. Met de introductie van twee subsidieregelingen wil de overheid de overstap naar elektrische bedrijfsvoertuigen aantrekkelijker maken. Zowel kleine als middelgrote bedrijven kunnen hier nu van profiteren.
Subsidie voor bedrijven: SPRILA en SPULA
Het eerste loket dat is geopend, heet SPRILA, wat staat voor de ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven’. Hiermee kunnen kleine en middelgrote ondernemers tot wel 40 procent van hun kosten voor laadpunten terugkrijgen. Voor grotere bedrijven wordt vanaf 1 oktober een andere regeling van kracht: de SPULA, ofwel de ‘Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer’, waarbij bedrijven 20 procent van de kosten vergoed krijgen. Als er problemen zijn met netcapaciteit, kunnen ondernemers ook subsidie aanvragen voor een stationaire batterij.
Hoeveel geld is er beschikbaar?
Voor beide subsidieregelingen heeft de overheid een aardig bedrag beschikbaar gesteld: in totaal zo’n 57 miljoen euro. Dit geld kan gebruikt worden voor zowel de aanschaf van laadpunten als voor advies over de installatie ervan. Het financiële zetje in de rug is gericht op ondernemers die twijfelen over de overstap naar elektrisch rijden.
Elektrisch zwaar vervoer
Voor ondernemers die willen investeren in laadpunten voor zwaar elektrisch vervoer, zoals vrachtwagens, biedt de SPULA-regeling (beschikbaar vanaf 1 oktober) een uitkomst. Deze regeling richt zich specifiek op laadinfrastructuur die publiek toegankelijk is. Dat betekent dat je laadpunten kunt aanleggen waar andere bedrijven ook gebruik van kunnen maken. Dit kan bijvoorbeeld op bedrijventerreinen of parkeerplaatsen langs de weg.
Wat zijn de voorwaarden?
De laadpunten moeten aan een paar stevige eisen voldoen. Zo moet de laadinfrastructuur minstens 1.400 kW aan vermogen hebben en moeten er laadstations zijn met een vermogen van minimaal 350 kW. Daarnaast is een stationaire batterij een optie wanneer er onvoldoende capaciteit is op het elektriciteitsnet.
Hoe vraag je subsidie aan?
Het aanvragen van de subsidie is redelijk eenvoudig, zolang je de juiste documenten bij de hand hebt. Bedrijven die zich willen aanmelden voor de SPRILA-regeling, kunnen dit vanaf nu doen via het online portaal van de RVO. Voor de SPULA-regeling moeten ondernemers nog even wachten tot 1 oktober. Zorg dat je tijdig alles hebt voorbereid, want de subsidies worden toegekend op basis van volgorde van binnenkomst.
Welke bedragen kun je verwachten?
Voor laadstations met een vermogen tussen de 200 kW en 350 kW kun je als ondernemer 19.000 euro subsidie ontvangen. Als je laadstations aanlegt met een vermogen van meer dan 350 kW, kan dat oplopen tot 43.000 euro per laadstation. Wanneer je kiest voor een stationaire batterij, krijg je 80 euro per kWh opslagcapaciteit.
Waarom is deze regeling belangrijk?
De transportsector staat voor een enorme uitdaging als het gaat om verduurzaming. Elektrisch vervoer kan de uitstoot van broeikasgassen drastisch verminderen, maar de infrastructuur om dit mogelijk te maken loopt vaak achter. Met de SPRILA- en SPULA-regelingen hoopt de overheid een flinke stap vooruit te zetten. Daarnaast biedt de regeling bedrijven de kans om hun eigen bijdrage aan een duurzame toekomst te leveren, terwijl ze ook op de lange termijn kunnen profiteren van lagere operationele kosten en fiscale voordelen.
Bekijk ook: