Stellantis ziet toekomst in synthetische brandstoffen
Gemakkelijke en betaalbare optie
Autoconcern Stellantis ziet toekomst in de toepassing van synthetische brandstoffen, beter bekend als e-fuels. Stellantis kondigt zelfs al aan dat de testfase van eFuels op 28 motorfamilies nagenoeg is afgerond.
Forse investeringen
Stellantis investeert tot 2025 meer dan 30 miljard euro in elektrificatie en software. Het bedrijf bestudeert ook aanvullende oplossingen om de CO2-emissiereductie-inspanningen voort te zetten om te voldoen aan zijn engagement om schone, veilige en betaalbare mobiliteitsoplossingen voor de samenleving als geheel aan te bieden.
CO2-uitstoot drukken
De ontwikkeling van e-fuels helpt volgens Stellantis om de CO2-uitstoot van de reeds 28 miljoen geproduceerde Stellantis verbrandingsmotoren (ICE) sinds 2014 (Euro 6) in Europa te helpen versnellen. Het e-fuel-proof maken van 28 motorfamilies kan zorgen voor een CO2-emissieverlaging tot wel 90 procent.
Gemakkelijke en betaalbare optie
De brede acceptatie van eFuels zou klanten met bestaande ICE-voertuigen een gemakkelijke en betaalbare optie bieden om hun voertuigen koolstofvrij te maken zonder hun voertuig te vervangen, het motorbrandstofsysteem te upgraden of te wachten op een nieuw infrastructuurnetwerk.
Testwerkzaamheden
Stellantis test en valideert 28 motorfamilies gebouwd tussen 2014 en 2029 voor zowel benzine- als dieselmotoren. Het uitgebreide validatieprotocol omvat tests op uitlaatemissies, startvermogen, motorvermogen, betrouwbaarheid, uithoudingsvermogen, olieverdunning, brandstoftank, brandstofleidingen, filters en meer.
Vaarwel fossiele brandstoffen
“De technologie is toepasbaar op maximaal 28 miljoen Stellantis-voertuigen met het potentieel om een CO2-reductie tot wel 400 miljoen ton te realiseren in Europa in de periode 2025 tot 2050”, aldus het autoconcern. “De productie van eFuel is een kans om energiesoevereiniteit opnieuw vorm te geven door de kaart van energiebronnen opnieuw te definiëren op basis van de beschikbaarheid van wind- en zonne-energie en niet op de huidige locaties voor de winning van fossiele brandstoffen.”
Wind- en zonne-energie
Stellantis zet zich tegelijkertijd in om rond 2030 louter nog batterij-elektrische voertuigen te verkopen in Europa. Stellantis streeft naar ambitieus doel om tegen 2038 koolstofneutraliteit te bereiken, zoals beschreven in het Dare Forward 2030 strategisch plan. Ook Porsche ziet een markt voor synthetische brandstoffen. Zo kunnen huidige auto’s nog blijven rijden, maar wel met een aanzienlijk schonere brandstof.
Merken van Stellantis
Stellantis is het moederbedrijf van onder meer Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Jeep en Abarth.