Misschien wel de snelste occasion van Nederland: Ultima GTR
Oog in oog met een échte Ultima GTR
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je kijkt hier misschien wel naar de snelste occasion van Nederland: een Ultima GTR. Zelden wordt een exemplaar aangeboden. AutoRAI.nl ging daarom op de koffie bij de aanbieder van deze circuitracer met kenteken.
Slechts 1.040 kilogram
De auto weegt dankzij een lichtgewicht buizenframe en fiberglass bodypanelen slechts 1.040 kilogram. Achterin schuilt een 7,0-liter V8-motor afkomstig van Chevrolet. Het betreft de welbekende LS7 V8, in dit geval met een vermogen van 651 pk en 810 Nm koppel. De achtpitter is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak (Porsche G50).
Postkantoor
De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 2,8 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 320 km/u. Dat alles moet 98.000 euro kosten, inclusief alle belastingen. “Het is een kwestie van naar het postkantoor rijden en gaan genieten”, zegt John Kox, die deze Ultima GTR aan mag bieden namens een klant in zijn bedrijf DAX Benelux. “Dit is echt een beest. Het is eenvoudig om er rustig in te rijden en de grens van gripverlies ligt ontzettend ver. Als de auto dan uitbreekt, dan moet je natuurlijk wel goed kunnen sturen.”
Twee brandstoftanks
Als je trouwens moet tanken, vergeet dan niet om beide tanks te vullen. De Ultima GTR heeft aan elke kant een brandstoftank van ongeveer 38 liter. Die zijn niet op elkaar aangesloten. Je moet de twee tanks dus apart vullen. Het liefst met euro 98, dat lust de V8 heel erg graag.
Touwtjes heb je zelf in handen
In een Ultima GTR ben je vooral op jezelf aangewezen. De auto heeft geen ABS of ESP en dat betekent dat je zelf de touwtjes in handen hebt. Gelukkig hebben de 245×35 ZR18 vóórbanden en immense 335×30 ZR18-achterbanden veel grip en zorgt een koolstofvezel achterspoiler voor de nodige downforce: bij een snelheid van 250 km/u ongeveer 300 kilogram.
Burgundy Red
Zaken als een parkeercamera, parkeersensoren en een infotainmentsysteem heeft de Ultima GTR dan weer wel. Het afwerkingsniveau van de Ultima GTR is overigens bewonderenswaardig van zeer hoog niveau. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardig donkerrood leder (Burgundy Red). Instappen is best een hele klim, maar als je eenmaal zit, dan blijkt de Ultima GTR verrassend comfortabel en kan het feest met een druk op de startknop beginnen.