Snelheidsverlaging naar 100 km/u twee keer zo duur
Van 7 naar 19 miljoen euro!
De snelheidsaanpassing in Nederland naar maximaal 100 km/u overdag op snelwegen blijkt dik twee keer zo duur. Rijkswaterstaat had allereerst 7 tot 8 miljoen euro begroot, maar laat aan De Telegraaf nu weten uit te komen op naar schatting 19 miljoen euro.
Eerste begroting
De eerste begroting van 7 tot 8 miljoen euro was volgens Rijkswaterstaat een inschatting van de kosten tot half maart. “Ook daarna moet er nog het nodige gebeuren”, stelt Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat in gesprek met De Telegraaf. “Zo worden er dan nog hectometerbordjes met snelheidsaanduiding geplaatst, draaiborden bij de spitsstroken aangepast, zijn er aanpassingen in de verkeerscentrales en komen er nog extra verkeersborden.”
4.000 snelheidsborden
Rijkswaterstaat moet ruim 4.000 snelheidsborden vervangen, software op meettrajecten aanpassen alsook duizenden hectometerpaaltjes vervangen.
Vanaf 16 maart
De snelheidsbeperking van maximaal 100 km/u overdag op snelwegen gaat in op 16 maart 2020. De overschakeling vindt plaats in het weekend van 12 tot en met 16 maart. Vanaf 16 maart mag je tussen 6.00 en 19.00 uur niet harder dan 100 kilometer per uur rijden. Vanaf 19.00 tot 6.00 geldt de maximumsnelheid die momenteel geldig is.
Plan B
Mocht de operatie overigens niet in één keer slagen tussen 12 en 16 maart, dan heeft Rijkswaterstaat nog een plan B: 26 tot en met 30 maart.
Dit zijn de effecten
Onderzoeksinstituut Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) berekende dat het Nederlandse wagenpark verantwoordelijk is voor slechts 6,1 procent van de totale uitstoot. Veel grotere vervuilers zijn de lucht- en scheepsvaart. De stikstofemissies gaan door het verlagen van de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen naar maximaal 100 km/u met slechts 0,34 procent omlaag. Wat dat betreft zet deze maatregel geen zoden aan de dijk.