Silver Arrows in Louwman Museum!
Nieuwe tentoonstelling: Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing Cars of the 1950s
Van 7 juli tot en met 2 september 2018 kun je in het Louwman Museum terecht voor de nieuwe expositie Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing Cars of the 1950s. Weten welke auto’s uit de vaste collectie van Mercedes-Benz Classic uit Stuttgart (D) er te zien zijn? We zetten ze hier even op een rij.
Zeven unieke voertuigen
De expositie Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing Cars of the 1950s is een overzichtstentoonstelling van de legendarische Mercedes-Benz racewagens uit de jaren vijftig. De zeven unieke voertuigen staan voor een van de meest heroïsche periodes uit de geschiedenis van de autosport. Deze auto’s zijn er te zien.
De auto’s:
- 1952 300SL racing sports car (W 194)
- 1954-55 300 SL Gullwing (W 198)
- 1954-55 2.5-litre racing car (W 196 R)
- 1954-55 2.5-litre streamlined racing car (W 196 R)
- 1955 300 SLR racing sports car (W 196 S)
- 1955 300 SLR Uhlenhaut-Coupé (W 196 S)
- 1955 High speed racing car transporter
Juan Manuel Fangio
Het Louwman Museum: “Voor Nederland is de W 196 R met startnummer 8 er één met een gouden randje. In 1955 won regerend F1 wereldkampioen Juan Manuel Fangio in deze auto de Grand Prix van Nederland op Zandvoort met slechts 0,3 seconde voorsprong op Stirling Moss die een maand daarvoor met de 300 SLR de inmiddels legendarische overwinning in de loodzware Mille Miglia had behaald. Ook de Silver Arrow van Fangio met nummer 658 uit de Mille Miglia van dat jaar maakt deel uit van de expositie. Filmbeelden van deze wedstrijden begeleiden de tentoongestelde voertuigen.”
Uhlenhaut Coupé
“De 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’ (W 196 S) is voor het eerst in Nederland te zien. De auto nooit aan een officiële race meegedaan, maar wordt beschouwd als de allereerste supersportwagen van zijn tijd; een Grand Prix racer voor 2 personen voorzien van een dak en vleugeldeuren, gebaseerd op de uiterst succesvolle W 196 R Formule 1 auto. De auto werd gebruikt als dienstauto door de ontwerper, ingenieur Rudolf Uhlenhaut, en had een topsnelheid van bijna 300 km/u: in die jaren meer dan sensationeel.”
Blauwe Wonder
“Minstens zo bijzonder is het ‘Blauwe Wonder’, de transporter die in 1955 speciaal voor het vervoer van raceauto’s, of ten behoeve van snelle serviceverlening tijdens lange afstandwedstrijden, werd gebouwd; gebaseerd op zowel de 300 S als de 300 SL is deze ultieme service-auto met een topsnelheid van 170 km/h de snelste racing car transporter ooit.”