Rotterdamse haven springplank voor Kia Rio
Uit de haven van Rotterdam stormde de Kia Rio vier jaar geleden de Nederlandse markt binnen. Nu rijden we met de nieuwe generatie van de kade. Een nieuw uiterlijk en een strakke wegligging geven hem de eerste vlaag rugwind.
De nieuwe generatie Kia Rio staat inmiddels klaar op de Rotterdamse terminal vanwaar uit alle windstreken ladingen auto’s arriveren. Wekelijks meren schepen hier af met modellen van diverse merken, veelal uit Azië. Een indrukwekkend terrein van duizenden vierkante meters, waar duizenden auto’s klaarstaan om verder te worden vervoerd naar kopers in heel Europa. De eerste generatie van de Kia Rio zette in 2011 in Rotterdam vaste voet aan land. Sinds de introductie zijn er daarvan tot nu toe meer dan 17.000 verkocht op Nederlandse bodem. In 2013 was het zelfs het best verkopende model van Kia.
Licht gewijzigd, groots resultaat
Met de nieuwe Rio verlaten we deze automobiele poort naar Europa. Rijdend in een exemplaar met een Nederlands kenteken. Kia heeft nieuwe voor- en achterbumpers ontworpen en past de nieuwe ‘tiger nose’-grille toe. Op papier lijkt dat beperkt, het resultaat is groots: de Rio oogt moderner, frisser en groter. De afmetingen zijn overigens niet toegenomen. Dat is niet direct nodig, het interieur is voor zijn klasse (B-segment) ruim genoeg. Vooral achterin zit je als volwassene bovengemiddeld ruim met knieën en hoofd.
Chroom
In de auto is meer gedaan met chroom sierwerk, zoals rond de vier ventilatie-openingen op het dashboard en rond de nieuw ontworpen console voor het audiosysteem. De EX-modellen hebben standaard stoffen bekleding, maar leder is nu ook mogelijk. Andere nieuwe opties ten opzichte van de huidige Rio zijn DAB digitale radio en een nieuwe generatie van Kia’s audio-/navigatiesysteem met een 7-inchdisplay. De Kia Rio stuurt licht en reageert direct op elke stuurbeweging. Dat is altijd een kwestie van smaak, maar ons komt het rijgedrag plezierig en vriendelijk over. Hij schakelt ook lekker soepel en licht. Je voelt je kortom vrij snel thuis in de Rio.
Drie motoren
Er zijn vijf uitvoeringen van de Rio: EconomyLine, ComfortLine, DynamicLine, ExecutiveLine en First Edition, en er zijn drie- en vijfdeursvarianten. Qua motorisering is er keuze uit een 1,2- en 1,4-liter benzinemotor en een 1,1-liter dieselmotor. De EconomyLine is er alleen als 1.2 driedeurs. De 1.4 is er ook combinatie met automaat. De Rio is leverbaar voor prijzen vanaf 13.995 euro.