Roadtrip naar Parijs: 1.000 kilometer in jarige Fiat 500
Fiat 500 nog altijd een auto met vele gezichten
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het zal je vast niet ontgaan zijn. De Fiat 500 is uitgegroeid tot een van de ultieme symbolen voor het goede leven van Italië, voor alles wat het land charmant en aantrekkelijk maakt, het land met lekker eten en drinken en vol van levenslust. Suona bene! En waar neemt Fiat ons mee naartoe ter ere van het zestigjarig jubileum van de 500? Naar Parijs. Frankrijk dus. Huh?
Verkeersdoorstroming, haha
Naar Frankrijk? Naar het land van de DS, de Lelijke Eend en de 5 Turbo? Klopt! Maar toch ook een beetje het land van de 500. De kwaliteiten van de 500 zijn sinds 1957 namelijk niet alleen in Italië opgemerkt. Ook daarbuiten. Dus ook in Frankrijk en vooral in Parijs. Een sfeervolle maar tevens chaotische metropool waar verkeersdoorstroming een lachwekkend begrip is en je voor het zoeken naar een parkeerplaats soms engelengeduld moet hebben. Kortom: je bent het beste af met een compacte stadsauto. Een auto als de Fiat 500 dus.
“Het hoofdkantoor bevindt zich in Lijnden en Parijs ligt exact 500 kilometer verder. Kortom: een roadtrip van 500 kilometer per Fiat 500.”
Verde Militaire
Het idee van Fiat Nederland is leuk bedacht. Het hoofdkantoor bevindt zich in Lijnden en Parijs ligt exact 500 kilometer verder. Kortom: een roadtrip van 500 kilometer per Fiat 500. En ook weer terug natuurlijk. Of we mee willen doen? Maar natuurlijk! Diverse hedendaagse 500-versies rijden mee. De 500 Riva, 500L, 500X, 500C, 500S en een Abarth 595C Competizione. We krijgen de sleutels van de 500S. Een stoer ding, dankzij de Verde Militaire-kleurstelling (legergroen). Het prijskaartje: 22.000 euro.
TwinAir Turbo 105
Voorin deze 500S huist de krachtigste TwinAir-motor van dit moment: de 0.9 TwinAir Turbo 105. Een bijzonder soepele motor en veel beter dan minder krachtige TwinAir-motoren die toch wat rauw zijn. Deze motor loopt soepel en laat horen wanneer de bestuurder moet overschakelen. Bij andere TwinAir-motoren tik je vaak onbedoeld de red line aan.
“De 0.9 TwinAir Turbo 105 is de fijnste TwinAir”
Dante Giacosa
Onderweg halen we herinneringen van de 500 op. We moeten denken aan ingenieur Dante Giacosa. Want zonder hem zou onze wereld er heel anders hebben uitgezien. Nu is dat misschien wel wat overdreven. Maar zonder Giacosa hadden we nooit kunnen kennismaken met die o zo leuke Fiat 500. Zestig jaar later is het nog altijd een auto met cultstatus, zoals ook de ‘nuova 500’ van weleer.
4 juli 2017
Officieel bestaat de Fiat 500 pas écht zestig jaar op 4 juli 2017. Precies zestig jaar geleden op die dag onthulde Fiat de 500 op de autoshow van Turijn. Precies vijftig jaar na de presentatie van de Fiat 500 in 1957 onthulde Fiat opnieuw een échte Fiat 500, waarop de onlangs vernieuwde Fiat 500 die wij rijden, is gebaseerd. Fiat ontwikkelde deze moderne ‘nuova 500’ samen met Ford. Ford maakte op dezelfde basis de Ford Ka. Nu is die samenwerking voorbij.
“Officieel bestaat de Fiat 500 pas écht zestig jaar op 4 juli 2017”
Ook een tweecilinder
De Fiat 500 heeft tijdens zijn lancering in 1957 maar één doel: klein, licht en zuinig zijn. Fiat lepelt daarom een luchtgekoelde tweecilinder van 479 cc in de 500. Heel veel vermogen was niet nodig, want dankzij een lengte van net geen drie meter en een breedte en hoogte van nagenoeg 132 centimeter weegt de Fiat 500 slechts 470 kilogram.
Bijna vier miljoen stuks
Dat de 500 een regelrechte hit is, blijkt wel uit het feit dat Fiat de auto blijft bouwen tot 1975. In totaal produceerde Fiat bijna vier miljoen exemplaren. Er zijn diverse varianten verschenen: de normale 500, de 500 Sport, de 21,5 centimeter langere 500 Giardiniera, de 500 D, 500 F (bij deze versie scharnieren de portieren aan de voorzijde), de 500 L (meer luxe) en tot slot de 500 R.
“De zitpositie in de huidige 500 vraagt altijd even om gewenning”
Normaalste zaak van de wereld
De Fiat 500S waarmee wij inmiddels Parijs zijn binnengereden, doet nog het meest denken aan de 500 L van weleer. Want waarin deze 500S uitblinkt is luxe. Lederen bekleding, touchscreen-navigatie, automatische airco. In 1957 ondenkbaar, anno 2017 de normaalste zaak van de wereld in de 500. De zitpositie in de huidige 500 vraagt altijd even om gewenning. Je zit vrij hoog en rechtop en het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, waardoor de zoektocht naar de perfecte zitpositie tevergeefs is. Toch is het prima urenlang uit te houden achter het stuur, vooral dankzij het comfort.
Scheldwoorden
Dit wordt leuk: we rijden de Avenue des Champs-Élysées op: de meest prestigieuze en breedste laan van Parijs. Maar ook een chaotisch stuk weg waar niemand wat van elkaar moet weten en om de haverklap scheldwoorden als merde, salope, ta gueule of casse-toi vallen. In het vooruitzicht ligt de Arc de Triomph met daaromheen een van de beroemdste rotondes ter wereld. Voor de 500 maakt het allemaal niets uit. De auto is lekker wendbaar, comfortabel en vlot, waardoor we eigenlijk niemand tot last zijn, behalve dan een taxichauffeur die denkt dat hij God in Frankrijk is en ons met veel bombarie en handgebaren inhaalt.
“In het vooruitzicht ligt de Arc de Triomph met daaromheen een van de beroemdste rotondes ter wereld.”
MotorVillage in Parijs
De heenreis zit erop. In de avond volgt een wandeling naar MotorVillage, ook wel bekend als het Fiat Caffè met daarboven het restaurant Nolita, waar je dineert rond een product van Fiat, Alfa Romeo of Jeep. In ons geval is dat een 4C Spider. Stijlvol. Het gebouw kent diverse verdiepingen, elk met een eigen inrichting die bij een FCA-merk past. Zo maak je per verdieping kennis met modellen en merchandising van diverse FCA-merken. Tijdens ons bezoek waren er onder meer een klassieke Fiat 500 – het feestvarken! – en een Alfa Romeo Giluia Quadrifoglio en Abarth 595C Competizione aanwezig.
Abarth
Over Abarth gesproken. In de geschiedenis van de Fiat 500 mag de naam Abarth natuurlijk niet ontbreken. Abarth was en is nog altijd de officiële tuner van Fiat. Beroemde Abarth-modellen op basis van de 500 zijn de 595 en 695, beide ook geleverd als ‘Esse-Esse’ (Italiaans voor SS). De topversie, de 695 SS, had een tot 690 cc vergrote tweecilinder met 28 kW (38 pk).
“De volgende dag rijden we terug. Met nóg specialer vervoer: een kersverse ‘knal-rosso’ Abarth 595C 1.4 T-Jet 180 Competizione”
Competizione
De volgende dag rijden we terug. Met nóg specialer vervoer: een kersverse ‘knal-rosso’ Abarth 595C 1.4 T-Jet 180 Competizione met een prijskaartje van (slik) 38.000 euro! Een absolute lekkernij om naar te kijken, maar dat mag ook wel voor die prijs. Dikke bumpers, prachtige wielen, uitstekende Sabelt-kuipstoelen én, zoals het getal 180 al duidelijk maakt, 180 pk (132 kW dus) vermogen.
Uitlaatsound
Uit de vier uitlaatpijpen klinkt een haast 4C-achtige brul. In de vele tunnels in Parijs kunnen we het daarom niet laten om flink wat toeren te maken. Dat de Abarth het prettig vindt, is meteen duidelijk. Harde klappen en luidkeels gepruttel vragen om meer. De terugreis vliegt voorbij en de Abarth is nog wonderbaarlijk comfortabel te noemen. De Abarth maakt duidelijk dat de 500 nog altijd een auto is met meerdere gezichten. Voor alle voorkeuren heeft Fiat een passend antwoord. Of je nu van normaal, uitgesproken, sportief of zelfs racy houdt.
Waarom zo populair
Één vraag blijft nog in ons hoofd malen. Waarom was de Fiat 500 destijds zo populair? Volgens Fiat was het de ideale auto voor het jonge gezin, goedkoop om te rijden en hij paste binnen het budget van een modaal salaris. Anno 2017 is de Fiat 500 dat laatste kenmerk verloren. De Fiat 500 profileert zich als een premium A-segment hatchback met een premium prijs. Het is nog altijd een statussymbool, maar wel met een hogere prijs. Zolang de 500 die iconische status behoudt, betalen mensen graag wat meer. De cinquecento heeft nu eenmaal een bepaalde aantrekkingskracht. In Italië, maar misschien nog wel meer daarbuiten.
“Zolang de 500 de iconische status behoudt, betalen mensen graag wat meer.”