De Volkswagen Touran helpt je bij het gezinsleven
Rijtest Volkswagen Touran 1.4 TSI
Wie koopt een grote gezinsauto? Juist, iemand met een gezin. Volkswagen heeft dit goed begrepen en zorgt dat de Touran het rijden voor het hele gezin leuker en makkelijker maakt.
Binnenin de Touran geven hoogglans zwarte oppervlaktes meer cachet aan het dashboard. Het interieur is strak vormgegeven en de gekozen materialen zijn van hoge kwaliteit. Je zit hoog en het zicht rondom is uitstekend door het grote glasoppervlak. In de Highline-uitvoering waarin we rijden, zitten zelfs ErgoActive-stoelen, mét massagefunctie. Die kan van pas komen als je bijvoorbeeld net je kinderen, de kinderwagen, de luiertas en alle andere accessoires de auto in hebt getild. En anders is die massagefunctie gewoon lekker ontspannend.
[parallex-1]
Heel ingenieus is de optionele geïntegreerde kinderzit: je haalt een hendel om, verwisselt de hoofdsteun en voilá, je hebt achterin een zitplek voor de kleine! Achterin is het trouwens goed toeven. Voor volwassenen biedt de Touran meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. Je kunt zelfs nog een derde zitrij aanvinken op de optielijst. En de tweede en derde zitrij zijn neerklapbaar zodat je een vlakke vloer krijgt. Het volume van de bagageruimte komt dan op 1.980 liter. Met de tweede zitrij in gebruik is dat 834 liter.
[gallerij-1]
De Volkswagen Touran biedt eerste hulp bij afleiding
Kinderen kunnen nogal voor wat afleiding zorgen tijdens het inparkeren. Gelukkig is de Volkswagen Touran leverbaar met parkeersensoren rondom, waardoor je zelfs een waarschuwing krijgt van ongeziene obstakels naast de auto. De dodehoeksensor helpt je bij het wisselen van baan door te knipperen als een medeweggebruiker rechts- of linksachter rijdt. Een veelgebruikte methode om kinderen stil te krijgen op de achterbank, is ze simpelweg een tablet te geven. Met deze tablet kunnen ze bovendien het infotainmentsysteem van de Touran bedienen. Je kunt zelfs een GoPro achterin de auto hangen en via het beeldscherm van het infotainmentsysteem een oogje in het zeil houden.
[gallerij-2]
Te veel of te weinig licht
Last van de zon? Dan biedt de ingebouwde zonnewering in de portieren uitkomst. Te weinig licht? Dan schuif je met de druk op een knop de zonnewering van het grote panoramische schuif-/kanteldak op. Het glazen dak laat zich zelfs een flink stuk openen, zodat je desgewenst de buitenlucht kunt opsnuiven. De passagiers achter kunnen overigens hun eigen temperatuur regelen dankzij gescheiden zones.
[gallerij-4]
We rijden met de 1.4 TSI met 110 kW (150 pk) met zeventraps DSG-transmissie. Aan vermogen geen tekort; de Touran trekt vlot op in de normale rijmodus. In de eco-modus is dat een ander verhaal. Dan houdt het motormanagement het toerental zo laag mogelijk. Snel een oranje stoplicht meepakken, zit er dan niet bij. In de sportmodus is de Touran een stuk gretiger op het gas en gaat het sturen merkbaar zwaarder voor meer feeling tijdens het autorijden. We noteren tijdens de test een verbruik van ongeveer 8,0 liter benzine op de 100 kilometer.
[gallerij-3]
Groeispurt voor de Touran
Net als je kinderen groeien de auto’s in de loop der jaren. Ook de Touran is sinds de eerste generatie in 2003 flink gegroeid. Waar de wielbasis aanvankelijk dicht tegen die van de Golf uit hetzelfde bouwjaar zat, deelt de Touran nu zijn wielbasis met de Passat. De uitrusting is meegegroeid en evengoed vergelijkbaar met die van de Passat. De Touran kun je naar wens aankleden met haast alle denkbare opties; een elektrische achterklep, Adaptive Cruisecontrol, keyless entry, rijprofielinstellingen, digitale radio-ontvangst en een aanhangerassistent om maar wat te noemen. De Touran is verkrijgbaar vanaf 28.890 euro. De uitvoering waar wij in reden kost 49.007 euro.