Autotest – Suzuki Vitara 1.6 benzine
Met de nieuwe Vitara gaat Suzuki terug naar zijn roots (uit 1988!) en weet daarbij een auto te bouwen die helemaal van deze tijd is.
Compacter dan voorheen
Sinds een aantal jaar is het compacte crossover-segment ongekend populair in Nederland. Nissan claimt hiervan de grondlegger te zijn met de Juke. Maar is dat wel zo? Al ver daarvoor had Suzuki een sterke speler in dat segment: de Vitara. Al noemde ze het in die tijd nog geen crossover, maar gewoon een kleine terreinauto. In de loop der jaren groeide de (Grand) Vitara uit tot een grote SUV. Bij de nieuwste generatie gaat Suzuki terug naar zijn roots.
De Vitara is gekrompen en is geen grote SUV meer, maar een compacte crossover. Dit keer officieel. Hier en daar zien we bovendien stijlelementen van de vorige generaties, bijvoorbeeld de luchthapper in het voorscherm en de vorm van de motorkap. Mogelijkheden om de Vitara helemaal naar eigen smaak aan te passen met kleuren en pakketten zijn weer helemaal van deze tijd.
AllGrip
Veel compacte crossovers hebben standaard geen vierwielaandrijving, dat is zuiniger. De Vitara ook niet. Maar niet getreurd. Voor de liefhebber biedt Suzuki gelukkig AllGrip-vierwielaandrijving als optie aan. AllGrip werkt eenvoudig met een draaiknop in de middenconsole. In de automatische stand zal de Vitara zoveel mogelijk de voorwielen gebruiken, omdat dit het zuinigste is. Indien nodig springen de achterwielen bij. Niet alleen voor de bestuurder met offroad-ambities is AllGrip een leuke optie. In de Sport-modus is de Vitara merkbaar gretiger op het gas en voelt de compacte crossover vlotter bij het optrekken.
Nauwkeurig
De Vitara luistert heel nauw naar je stuurinput. Elke stuurbeweging beloont de auto met een koerscorrectie. Dat maakt de Vitara erg wendbaar. Hoewel je hoog zit als een SUV, doet het stuurgedrag meer denken aan een ‘normale’ personenauto; de Suzuki ligt stabiel in de bochten en helt niet veel over. Natuurlijk zit je wel een stukje hoger.
Veel informatie
Het display tussen de tellers geeft veel informatie. Verwarrend, zou je denken; maar de Vitara bewijst het tegendeel. In een oogopslag lees je het actuele verbruik, de totale kilometerstand, de trip, de afstand en de snelheid van de adaptive cruise control, de zuinigste versnelling, de modus van AllGrip én de buitentemperatuur.
Geen turbo’s
De Vitara haalt zijn vermogen uit een 1,6-liter benzinemotor. Suzuki monteerde geen turbo op deze krachtbron. Dat betekent dat de Vitara altijd heel voorspelbaar en lineair accelereert, want er is geen sprake van een zogenoemd turbogat. De compacte crossover heeft vijf versnellingen. Genoeg verzetten om zuinig te rijden; tijdens de test zweefde het verbruik altijd tussen de 6 en 7 liter per 100 kilometer.
Groot schuif-/kanteldak
Vanaf de High Executive-uitvoering voorziet Suzuki de Vitara van een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, die eerder al in de S-Cross zagen. Geen behoefte aan een grote opening in het dak? Zelfs dan is het schuif-/kanteldak een aanrader. Het glas laat veel zon binnen, waardoor het interieur lichter is en ruimer lijkt. Handige tip: zorg dat het dak vrij is van water voordat je hem opent, anders krijg wordt je getrakteerd op een koude douche.
Touchscreen
In de middenconsole zit een multimediasysteem met touchscreen waaraan je een smartphone kan koppelen. Via het scherm kan je dan je smartphone besturen en zo bijvoorbeeld muziek afspelen en navigeren. Geen zin om je smartphone via de kabel te koppelen? Geen nood, je kan ook nog ‘ouderwets’ gebruik maken van Bluetooth voor muziek en telefonie.
Conclusie
De Vitara grijpt terug naar roots en doet dit met een moderne compacte crossover. Suzuki combineert oude stijlelementen en formaten met nieuwe technieken en mogelijkheden. Het Japanse merk heeft daarbij een sterke speler in een steeds populairder worden segment. De Vitara is leverbaar vanaf 19.999 euro.