Kan jij de WRX STI temmen?
Rijtest Subaru WRX STI
Het rijden in de Subaru WRX STI is zo indrukwekkend als je mag verwachten van een auto met een dergelijk uiterlijk vertoon.
De neus en het onderstel van de WRX STI zijn verrassend genoeg voor een groot deel identiek aan de nieuwe Subaru Levorg. De overeenkomsten houden daar ook direct op. De afstelling van het onderstel en de motor zijn compleet anders. Waar de Levorg een beschaafde en verstandige auto is, is de WRX STI meer de rebel. Kijk maar eens naar de grote achterspoiler, de vier uitlaten en de agressieve voorkant.
[parallex-2]
De Subaru WRX STI bijt
Het is geen auto met finesse. De WRX STI is een wild dier. Hij bijt. Als je onbezonnen het gas intrapt, kan de WRX STI je nog wel eens verrassen. De Subaru heeft de neiging zomaar een kant op te schieten. Rij daarom ook de eerste keer rustig en leer de auto kennen. Maar net als veel dieren, laat de WRX STI zich temmen en dan is het genieten. In de bochten heb je meer dan genoeg grip. De auto ligt, mede dankzij het lage zwaartepunt van de boxermotor, als een baksteen op de weg. De WRX STI laat je precies weten wanneer je tegen de grens zit. En ook dan heb je alle controle om de auto te corrigeren. Je stuurinput wordt haast op de millimeter precies verwerkt. Het zeer stugge onderstel is draagt hier ook aan bij.
[gallerij-1]
Het 4WD-systeem zorgt dat het vermogen goed op het asfalt komt zonder wielspin. De turbo begint voelbaar effect te leveren vanaf 3.000 toeren per minuut en vanaf dan komt het beest in de STI los. De snelheidsbeleving is enorm. In 5,2 seconden zit de WRX STI vanuit stilstand op de 100 km/u. Bij de 6.000 toeren bereikt de 2,5-liter boxermotor zijn maximale potentie van 221 kW (300 pk).
De versnellingsbak heeft een zeer korte slag en ook het sturen gaat redelijk zwaar. Precies wat je wilt in een sportieve auto, zeker een met zo’n ruig uiterlijk.
[parallex-1]
Wennen is de grote achterspoiler, die soms de indruk geeft alsof iemand in je dode hoek rijdt. Door de binnenspiegel ontneemt de vleugel overigens geen zicht. Door de vorm kijk je er tijdens het rijden feilloos doorheen.
Motorgeluid Subaru WRX STI
De oude WRX STI – toen nog Impreza genoemd – hoor je altijd van ver aankomen dankzij het herkenbare boxerroffeltje. Vanbinnen hoor je vooral onderin de toeren het kenmerkende geluid. Op de snelweg en op constante snelheid is de motor vrij stil. Vanbuiten is het altijd feest.
[video-1]
Het spotten van Subaru-liefhebbers is easy in de WRX STI. Waar de niet-autokenner nauwelijks opkijkt van de Subaru, hangen de boxerfanaten haast uit het raam op de snelweg. We krijgen regelmatig duimpjes van medeweggebruikers.
[gallerij-2]
De WRX STI is leverbaar in twee uitvoeringen en de prijzen beginnen bij 79.995 euro.