Rijtest – Seat Leon X-perience
Met de Leon X-PERIENCE wijkt SEAT enigszins af van de gebaande paden. Lees de volledige rijtest.
Volgens Seat moet de Leon X-perience vooral de avontuurlijk ingestelde Leon-rijder verleiden. Behalve een paar nieuwe stoere bumpers, sportieve dakrails, 17-inch lichtmetalen wielen (18-inch optioneel) en een handvol subtiele X-perience-logo’s kreeg hij daarom ook permanente vierwielaandrijving. Bovendien groeide de bodemspeling, met precies 27 mm, zodat eventuele obstakels in het terrein nog eenvoudiger omzeild kunnen worden.
Terreinkwaliteiten
Waartoe hij allemaal in staat is? Best veel, al moet het ook weer niet overdreven worden. Het geheim van de Leon X-perience zit ’m in de Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Die schakelt de achterwielen bij als de omstandigheden erom vragen. Bovendien beschikt hij over EDS, een elektronisch differentieel dat beide assen spert. De combinatie van beide systemen geeft de Leon X-perience heel aardige terreinkwaliteiten, zo blijkt tijdens de testrit in Spanje op een afgelegen offroadparcours. Voor de 110 kW (150 pk) sterke 2,0-liter TDI-motor zijn de hobbelige paadjes en kleine heuveltjes geen enkel probleem, maar moeilijker dan dat moet het (helaas) niet worden.
Trekgewicht van 2.000 kg
De keren dat je in Nederland met een keurige stationwagon de ongerepte natuur intrekt, zijn op een hand te tellen. Waarom dan toch een Leon X-perience? Welnu, het trekgewicht van 2.000 kilo in combinatie met een van de krachtige motoren maakt hem uitermate geschikt om caravans en (zware) aanhangers te trekken. Er is keuze uit een 1.6 TDI met 80 kW (110 pk), een 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) en 135 kW (184 pk) en een 1.8 TSI met 132 kW (180 pk).
Tweewielaangedreven versie
Voor wie niet per se een 4WD wil: medio 2015 verschijnt er ook een 2WD-versie van de Leon X-perience. Deze kan worden uitgerust met een 1.4 TSI (92 kW/125 pk) of een 1.6 TDI-motor (80 kW/110 pk). De tweewielaangedreven Leon X-perience mist de Haldex-koppeling, maar behoudt de elektronisch geregelde sperfunctie XDS (uitgebreider elektronisch sperdifferentieel voor een verbeterde grip in bochten).