Rijtest: Seat Leon TGI
Rijden op aardgas is te leren. Het gaat namelijk niet anders dan rijden op benzine, diesel of lpg. Tanken is iets anders. Dat moet bij speciale tankstations en het vergt even wat studie voordat de slang vastzit, zodat het vullen kan beginnen. Zo ervaren we bij een test van de Seat Leon 1.4 TGI.
De Seat Leon is een hit. Door de goede verkopen zit Seat weer comfortabel in de zwarte cijfers. Nieuwe modelvarianten moeten dat succes verder uitbouwen, zoals deze Seat 1.4 TGI, die op CNG (Compressed Natural Gas) rijdt. Dat is niets meer of minder dan aardgas of uit plantaardige restproducten gewonnen groen (bio)gas.
Iets zwaarder
Een fris uiterlijk met dynamische lijnen kenmerken de Spaanse middenklasser. Op de modelaanduiding TGI na zie je nergens aan dat het een aardgasauto betreft. De rijeigenschappen zijn al even strak, ondanks een ruim honderd kilo hoger gewicht dan de Seat Leon 1.4 TSI. Dat komt door de onder de kofferbakvloer aangebrachte aardgastanks.
Op gas actieradius beperkt
De Seat Leon TGI rijdt gewoon prima. De 81 kW (110 pk) sterke viercilindermotor reageert ook bij lage toerentallen meteen soepel op het gaspedaal. Dat komt vooral doordat de maximale trekkracht (200 Nm) wordt geleverd tussen 1.500 en 3.500 toeren per minuut. De actieradius op aardgas is beperkt. Gemiddeld haalde de testauto 280 kilometer tussen twee tankbeurten. Dan is de tank leeg en schakelt de Leon automatisch over op benzine en daarmee is zo’n 750 kilometer te overbruggen. Met alle tanks vol is de reikwijdte dus meer dan duizend kilometer.
Aardgas tanken is plannen
Aardgas (CNG) is echter wat goedkoper dan benzine. Dus wie slim is zoekt snel een aardgasstation. Daarvan zijn er echter in ons nog maar 150 en ze staan niet langs snelwegen. Het is dus even goed plannen. Aan het uiteinde van de tankslang zit een vulpistool dat met behulp van knijphendel vastklikt aan de vulopening. Dat gebeurt met een luide klik. Het tanken gaat automatisch na het indrukken van een knop op de pomp. Het duurt zo’n vijf minuten voordat de tank (ongeveer 17 kg aardgas) helemaal vol zit. Aardgas kost rond 95 cent per kilo. Je rijdt met een kilo ongeveer even ver als met een liter diesel. De Seat Leon TGI is leverbaar vanaf 24.150 euro. De bijtelling is 20 procent, terwijl die bij een Seat Leon 1.6 TDI diesel van 24.150 euro (nog in 2014) 14 procent bedraagt.
[gallerij-1]