Rijtest – Renault Kadjar
Succes smaakt altijd naar meer. Met de populaire crossover Captur heeft Renault een ijzersterke troef in het B-segment van de automarkt. Met de grotere crossover Kadjar wil Renault nu ook potten breken in het C-segment. Daar neemt het aanbod razendsnel toe, met als meest succesvolle troef de Qashqai van concerngenoot Nissan. Dus mag je verwachten dat de Kadjar, die deze zomer de vaderlandse showrooms zal bereiken, deels in eigen vlees zal gaan snijden.
De Renault Kadjar is de eerste crossover (of SUV, zoals we een tijdje geleden dit type auto nog noemden) in het C-segment. Natuurlijk zijn er verschillen met de Nissan Qashqai, maar de overeenkomsten zijn groter. De auto’s delen hetzelfde CMF-platform, waardoor veel zaken van tevoren al vastlagen.
Typische Renault
Aan designchef Laurens van den Acker de uitdaging om een duidelijke Renault-saus over het model te gieten. Daar is onze landgenoot zeker in geslaagd: de Kadjar oogt als een typische Renault. Dat vertaalt zich in een charmant uiterlijk, met een typerende voorkant en een sportieve uitstraling. De Kadjar is met een lengte van 4,45 meter ook zo’n zeven centimeter langer dan de Nissan Qashqai, wat geheel ten goede komt aan de bagageruimte.
De inzittenden hebben geenszins te klagen over ruimte. Zowel voor- als achterin heb je voldoende bewegingsruimte, het zicht is goed. Het interieur is duidelijk van Renault afkomstig, met de afwerking die past bij het merk en een dashboard dat aan alle wensen voldoet.
[gallerij-1]
Van deze tijd
Dat het echt een auto is van deze tijd wordt onderstreept door het grote beeldscherm, dat snelheidsmeter en toerenteller vervangt. Als bestuurder kun je die naar eigen hand zetten en bijvoorbeeld kiezen voor klokken met naalden (traditioneel dus), maar je kunt de snelheid ook in cijfers laten tonen. En dan zijn ook nog verschillende weergaves mogelijk. In algemene zin is het multimediasysteem, uiteraard aangesloten op R-Link (het eigen audio-, communicatie- en navigatiesysteem van Renault), zeer prettig in gebruik.
Comfortabel
Voor de persintroductie week Renault uit naar de Bardenas-woestijn in Noord-Spanje. Een gebied dat weliswaar ruig en onherbergzaam is, maar dat wel goed is ontsloten met redelijke wegen. Dat die deels nog onverhard zijn, maakt de Kadjar weinig uit. Ook met de 1.2-benzinemotor (130 pk/205 Nm) presteert de auto naar wens. Het is een uitstekende reisauto. Renault heeft meer gekozen voor comfort dan snelheid, wat de meeste automobilisten die kiezen voor dit segment ook zal bekoren. Dat geldt vast en zeker ook voor het bescheiden verbruik (1 op 17,9 volgens fabrieksopgave).
Prijzen en bijtelling
Kopers kunnen ook kiezen voor twee dieseluitvoeringen: de Energy dCi 110 (110 pk), met officieel een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km en de 130 pk sterke dCi-diesel, die een verbruik heeft van 4,3 l/100 km. Er is van die laatste uitvoering eveneens een vierwielaangedreven versie, met een brandstofverbruik van 4,9 l/100 km.
De Renault Kadjar staat in de prijslijst vanaf 24.790 euro. De duurste 4×4-variant kost bijna 40.000 euro. Voor de zakelijke markt lijkt de kleinste dieselvariant met een bijtelling van 20 procent volgens de huidige wetgeving het meest interessant. Die staat in de prijslijst vanaf 29.790 euro.
[gallerij-2]