Polaris Slingshot – Rijtest
Sensationele traktatie voor jezelf
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Na jaren sparen wil je jezelf trakteren op iets bijzonders. Iets waarmee je vooral jezelf een plezier doet, maar ook iets waarvan anderen kunnen genieten. Wat koop je dan voor pakweg 40.000 euro? Tip: kijk eens naar een Polaris Slingshot, want deze Amerikaanse driewieler blijkt een fantastisch pretpakket.
Polaris: grote speler
Polaris? Grote kans dat je nog nooit van het merk gehoord had. In Nederland kan Polaris nog wel wat extra bekendheid gebruiken. Polaris is een Amerikaans bedrijf en een grote speler in de wereld van quads, motorfietsen en buggy’s. En sinds kort brengt het ook de Slingshot op de markt. We halen de Polaris Slingshot op bij Benelux-importeur JeeGee Motors in Alphen aan den Rijn.
Trike
In de Verenigde Staten is de Slingshot officieel een motorfiets. In Nederland is dat niet het geval en is het officieel een ’trike’. Groot verschil met een ’traditionele’ trike is dat de Slingshot twee wielen aan de voorzijde heeft en maar eentje achter, in plaats van andersom. De wielopstelling van een gewone trike is vrij instabiel, terwijl de Polaris juist zeer stabiel is en vertrouwen geeft.
Lijkt klein, maar is groot
De Slingshot kleeft aan het asfalt en wordt nooit gemeen. Behalve als je een bocht overmoedig instuurt. Dan merk je dat er aardig wat kilo’s voorin liggen en in extreme gevallen wil hij rechtdoor en moet je op de rem. De tweezitter weegt 763 kilogram. Op de foto’s lijkt de Slingshot misschien klein, maar in de praktijk is het een indrukwekkend apparaat. Hij is 3,8 meter lang. Nog imposanter is de breedte: 1,97 meter! De neuspartij oogt agressief en dwingt respect af, net als de KTM X-Bow, waarvan de Polaris iets wegheeft. De achterzijde is even wennen, maar dat komt vooral omdat er maar één achterwiel is.
Aandacht krijg je cadeau
Geen liefhebber van aandacht? Koop dan vooral géén Slingshot. Reacties als “wow” of “wat gaaf zeg”, wijzende vingers, medeweggebruikers die er alles aan doen om een foto te maken tijdens het rijden, het hoort er allemaal bij in een Slingshot. Een helm biedt nog enige vorm van privacy. Die is overigens niet verplicht, maar wordt wel aangeraden omdat je met je hoofd net boven de ‘halve voorruit’ uitkomt. Op hogere snelheid kan een steentje of dikke bromvlieg best pijn doen.
In de file, niet heel fijn in een #PolarisSlingshot @polarisslingshot
A post shared by Bart Oostvogels (@bartoostvogels) on
Soepele aandrijflijn
Polaris lepelt voorin de Slingshot een 2,4-liter viercilinder EcoTec-benzinemotor van General Motors, met een vermogen van 127 kW (173 pk) en 225 Nm koppel. De aandrijflijn is opvallend soepel en klinkt fantastisch zodra de boel lekker is opgewarmd. Een fijne hese brul, een haast rallyachtige sound. Vanaf 6.400 tpm levert de vierpitter zijn maximale power. Je moet hem dus echt in de toeren jagen om maximale beloning op te eisen. Dankzij een trefzekere vijfbak vlieg je door alle versnellingen.
Fatsoenlijk gesprek
Op papier haalt de Slingshot in 5,7 seconden de ‘100’. Veel leuker: versnellen in de tweede en derde versnelling. Juist dan zorgt de machine voor de nodige sensaties. Een snelheid van 60 voelt aan als 100 en 130 als 200 km/u. De Slingshot is eigenlijk gemaakt voor N-wegen, al blinkt de tweezitter ook op de snelweg uit in comfort. Een fatsoenlijk gesprek voeren met de bijrijd(st)er is er dan niet meer bij, want je schreeuwt dan letterlijk de longen uit je lijf. Een helm met een communicatiesysteem doet echter wonderen.
Intens uitlaatgeluid
We zijn even bezig geweest om de uitlaat te zoeken. Uiteindelijk vonden we die net achter het schutbord van de passagier. Voordeel: het uitlaatgeluid is intens. Nadeel: het kan er vrij warm worden. Overigens nooit oncomfortabel warm. Het is opmerkelijk hoe comfortabel de Slingshot in de praktijk is. Door een goed uitgebalanceerd onderstel en heel prettige stoelen is het er prima toeven, ook over langere afstanden.
Bagageruimte?
Polaris heeft goed nagedacht over de positie van alle knoppen en welke functies nodig zijn. Een 6 Speaker Audio Systeem met Bluetooth-integratie? Present! Cruisecontrol? Ook aanwezig! Een achteruitrijcamera en een in hoogte verstelbaar stuurwiel? Jep! Bagageruimte dan? Zelfs dat heeft de Slingshot! Verwacht niet heel veel, maar achter de twee stoelen is ruimte voor een weekendtas en in het dashboardkastje kun je ook wat spulletjes kwijt.
Sensationele traktatie voor jezelf
De Slingshot is verkrijgbaar in de kleuren Gloss Black, Red Pearl, Silver en White Pearl. Deze Slingshot is uitgevoerd in Red Pearl: dieprood metallic, wat hem prachtig staat en nog opvallender maakt. Dan de prijs. Polaris vraagt 35.995 euro voor de Slingshot, all-in. Is dat duur? Dat valt wel mee, want je zou verwachten dat het apparaat een milletje of zeventig kost.
Met 36.000 euro is de Slingshot een stuk goedkoper dan de Britse Morgan 3 Wheeler (56.000 euro) en ongeveer even duur als een leuke tweedehands Lotus Elise of Donkervoort. Lastige keuze dus, maar één ding is zeker: de Polaris Slingshot is een sensationele traktatie voor jezelf. En de rest van Nederland geniet gratis mee.