Rijtest Peugeot 508 BlueHDi
Peugeot gaat de strijd aan in het D-segment met de nieuwe 508. De nieuwe BlueHDi-dieselmotor valt in de bijtellingscategorie van 20 procent. Bovendien voorziet Peugeot de auto van diverse aantrekkelijke accessoires om de zakelijk rijder over de streep te trekken.
De meest ingrijpende verandering vond plaats aan de voorzijde. De 508 kreeg de nieuwe merkidentiteit van Peugeot aangemeten. Het leeuw-embleem vond zijn weg naar de nieuw ontworpen grille en de koplampen zijn scherper uitgesneden. De vernieuwing van de 508 is de nieuwste stap in ‘Back in the Race’-plan van Peugeot. De Franse autofabrikant wil door middel van aantrekkelijkere modellen en Euro 6-motoren meer marktaandeel winnen. Het plan lijkt een succes; sinds de introductie van het plan groeide het verkoopaantal met 7,6 procent in Europa.
20 procent bijtelling
Peugeot koos ervoor een 2,0-liter dieselmotor te voorzien van de zuinige BlueHDi-techniek. De nieuwe dieselmotor met 110 kW (150) pk vermogen laat een CO2-uitstoot noteren van slechts 105 g/km. Een knap staaltje techniek, want de motor is hiermee zuiniger dan de kleinere, minder krachtige 1,6-literdieselmotor op de prijslijst. Zowel de 1.6- als de 2.0-dieselmotor vallen in de bijtellingscategorie van 20 procent. Ondanks de lage uitstoot voelt de dieselmotor niet aan als een geknepen motor. Er is voldoende vermogen om de 1.475 kg wegende sedan naar de gewenste snelheid brengen, zonder dat de auto langzaam aanvoelt. De motor is bovendien lekker stil.
Nederlandse invloeden
De Peugeot 508 krijgt in het zakelijk D-segment te maken met veel concurrentie. Om de auto aantrekkelijker te maken, rust Peugeot de 508 optioneel uit met het GT-Line-pakket. Dit pakket biedt de looks van de 508 GT, zonder de fiscale nadelen van een grotere motor. Zo’n dergelijk pakket is een typisch Nederlandse trend, dat afgestemd is op ons fiscaal milieu. Niet verwonderlijk de optie dat het ook een resultaat is gesprekken die Peugeot Nederland heeft gevoerd op het hoofdkantoor in Frankrijk.
Interieur
Peugeot voorziet de 508 vanaf uitrustingsniveau Active standaard van een 7-inch touchscreen waarmee een groot aantal functies van de auto gemakkelijk kan worden bediend. Dankzij de toepassing van het touchscreen verdween een aantal knoppen van het dashboard. Het headup-display geeft de rij-informatie en de aanwijzingen van het navigatiesysteem duidelijk zichtbaar weer op een getint, wegklapbaar scherm.
Hybride
De vorige generatie 508 Hybrid4 was bij de introductie een grote hit onder de zakelijk rijders in Nederland. De sedan-uitvoering van de populaire hybride maakt bij de nieuwe generatie plaats voor de RHX-versie. Met de nieuwe bijtellingsregels van 2015 valt de Peugeot 508 RHX in de bijtellingscategorie van 20 procent.
Prijzen
De prijzen voor Peugeot 508 beginnen bij 28.940 euro. De nieuwe Peugeot 508 BlueHDi in de Blue Lease Executive uitvoering is leverbaar voor prijzen vanaf 32.930 euro. Het maandelijkse bijtellingsbedrag voor deze uitvoering bedraagt 231 euro.