‘Kan ik u ergens mee van dienst zijn?’
Rijtest Opel Astra 1.0 Turbo met OnStar
Hulp bij pech of schade onderweg. Bij de Opel Astra hoef je de auto niet meer uit om te voet naar een ANWB Praatpaal te gaan. Ook je mobiele telefoon kun je op zak laten. Je hoeft alleen maar de Opel OnStar knop in het dak in te drukken voor assistentie, ook als je gewoon een restaurant in de buurt zoekt.
Opel lanceerde OnStar met de komst van de nieuwe Astra. Vanaf de uitvoering Innovation is deze service standaard, anders is de meerprijs 495 euro. Het eerste jaar is het gratis, daarna ga je enkele tientjes per maand voor een abonnement betalen. Als je veel onderweg bent, is dat zeker het overwegen waard, omdat je altijd een persoonlijke assistent om een dienst kunt vragen.
Hoe werkt Opel OnStar
Hoe werkt het? Om een voorbeeld te geven. Als je in de dakconsole op de OnStar-knop drukt, dan hoor je na luttele seconden: “Met [medewerker noemt zijn naam] van Opel OnStar, waarmee kan ik u van dienst zijn?” “Nou graag de route naar de Geldropseweg in Eindhoven”, roep ik. “Moment graag” en even later meldt mijn assistent zich weer: “De route wordt nu gedownload in uw navigatiesysteem.” Op het scherm van Opels Navi900 IntelliLink verschijnt de melding dat het downloaden is voltooid en dat het navigeren kan beginnen. “Kan ik u ergens anders nog mee van dienst zijn of zal ik het OnStar-gesprek beëindigen?” Ik kies voor optie twee en de man wenst mij vriendelijk een fijne reis.
Zo’n persoonlijke assistent onder de knop is dus best handig. Je kunt al rijdend een bestemming laten invoeren in de navigatie. Je kunt ook een hotel of restaurant laten zoeken en een kamer of tafeltje laten reserveren. En als je met pech kampt of door schade niet verder kunt dan regelt Opel OnStar, althans de medewerker, dat er hulptroepen komen. Gaat een airbag af, dan stuurt het systeem automatisch een SOS-bericht uit naar de centrale, waarna een medewerker zo snel mogelijk contact opneemt. Als je niet reageert, wordt 112 gebeld, ervan uitgaande dat je buiten bewustzijn in de auto zit en er sprake is van een noodsituatie. OnStar biedt ook een wifi-hotspot. In de Opel Astra zit een router, die connectiecapaciteit biedt voor tot aan vijf apparaten.
[parallex-1]
Groot licht filter
Rijden in de nieuwe Astra is dankzij OnStar meteen al bijzonder. Een lichtend voorbeeld in zijn klasse en dat geldt ook voor de LED Matrix IntelliLight koplampen met het automatische grootlicht. Elke koplamp heeft acht led-units die afzonderlijk in- en uitschakelen. Het systeem filtert als het ware andere weggebruikers uit de grootlichtbundel om verblinden te voorkomen. Het werkt perfect en supersnel, geen enkele keer was de verlichting op een misser te betrappen. Zelfs als je achter een andere auto rijdt in het donker, dan zie je de grootlichtbundels niet op, maar wel links en rechts naast de voorligger. De grootlichtassistent moet je wel elke keer apart met een schakelaar op de linker stuurstengel inschakelen. Hij is niet actief als je ‘gewoon’ groot licht inschakelt door de stengel naar je toe te klikken. Dat is wel een dingetje om rekening mee te houden, tegenliggers zullen het waarderen als je dan handmatig naar dimlicht gaat.
[parallex-2]
Drie is genoeg
De 1.0 Turbo is een driecilindermotor. Opel is daarmee niet uniek. Het is wel een van de stilste driepitters die we kennen. Stationair draaiend is de krachtbron niet eens te horen en ook helemaal trillingvrij. Je moet echt naar de naald van de toerenteller kijken om te zien of de motor loopt. Ook bij hogere toeren is het geluid opvallend beschaafd. Fijn, want het blokje wordt alsmaar pittiger bij het stijgen van het toerental. Dan komen de 105 paardenkrachten goed op gang. Wil je meer dan kom je uit bij de 1.4 Turbo, een viercilinder met 150 pk. De zakelijk rijder krijgt dan wel 25 procent bijtelling te verwerken, tegen 21 procent voor de 1.0.
Telefoonhouder
Het dashboard van de Astra is verzorgd en overzichtelijk. Op de middenconsole zijn er knoppen en schakelaars voor verwarming en koeling, alle andere zaken bedien je via het touchscreen of via voice control. Kwestie van een knopje op het stuur indrukken en een commando uitspreken. Op deze manier kun je trouwens een ook een bestemming in het navigatiesysteem invoeren of een telefoontje laten plegen via de aangesloten smartphone. Opel heeft daarvoor trouwens een handige houder op de middenconsole bedacht. Een smal vakje waarin de telefoon op zijn kant is te leggen. Hij kiepert er echt niet uit als je optrekt en je kunt toch goed bij het scherm. Je kunt de telefoon in het opbergvak (tussen de voorstoelen) ook koppelen aan de Apple CarPlay connector die onderdeel is van het IntelliLink-systeem om online van de playlisten van Apple gebruik te maken.
[gallerij-1]
Oogje in het zeil houden
De geteste Astra heeft Opel Eye, een camera die als het ware een oogje in het zeil houdt om dreigend gevaar af te wenden. De camera informeert de automatische cruise control, de rijstrookherkenning met automatische stuurcorrectie het automatisch noodstopsysteem en het verkeersbordherkenningssysteem. Parkeersensoren zijn er voor en achter en dus moet je behoorlijk klungelig zijn om het op schade aan te laten komen.
[gallerij-2]
Lichtgewicht: minder is meer
Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Astra tussen de 120 en 200 kilogram lichter dan zijn voorganger. Nou, dat merk je. Minder is hier echt meer. In dit geval stuurprecisie en superstrakke wegligging. 1.263 kg weegt hij en dan ben je in het C-segment een lichtgewicht. Je merkt het als je een bocht instuurt. De auto reageert alert en helt nagenoeg niet over. Het maakt rijden plezierig en uitnodigend sportief en speels. Een eigenschap waarvan je elke dag en bij elke rit weer geniet en iets waarom je de Astra op de lange duur zult blijven waarderen. Wij vonden het in elk geval jammer om hem na de test weer in te moeten leveren… Of toch even sparen om de Astra met OnStar te kunnen kopen. 23.795 euro moet hij kosten met 1.0 Turbo krachtbron en in de uitvoering Innovation.