Unieke ervaring: rijden met de Opel Adam R2 rallyauto
Een compact en uitdagend pretpakket
Door De Redactie. |
De Adam is sinds 2012 Opels troef in het segment van de hippe hatchbacks. De compacte stadsmini is volgens Opel op maar liefst 61.000 manieren te personaliseren en onder het modieuze uiterlijk schuilt vaak een 1,0-liter benzinemotor met 90 pk (66 kW). Wil je wat sportievers? Dan is er altijd de Adam S met 150 pk (110 kW). Maar er is nog een versie, eentje die je niet snel op de openbare weg ziet en die zijn dagen vult op modderige paden en besneeuwde bergpassen. Wij kregen de kans om te rijden met de meest extreme Adam die er bestaat: de Opel Adam R2 rallyauto.
60 kilogram lichter
De gemiddelde voorbijganger ziet misschien een leuke, witte Opel met blauwe velgen, maar er is meer aan de hand. Voor onze neus staat een professionele rallyauto die volledig gehomologeerd is voor het R2-klassement. Oneerbiedig gezegd is dat de ‘instapklasse’ van het WRC, waarin Opels Adam het opnemen tegen Peugeots 208, Fords Fiesta en Volkswagens Polo GTI. De Adam deelt zijn carrosserie, bumpers en lampen met de straatversie, maar intern is er van alles gewijzigd. Door het verwijderen van de deurpanelen en het interieur verliest de R2-variant 60 kilogram ten opzichte van de straatversie. De Adam weegt nu slechts 1.030 kilogram, wat de limiet is voor het R2-klassement. De snelsluitingen, sleepogen en 15-inch wielen met spijkerbanden maken het uiterlijk compleet.
Geen veiligheidssytemen
Ook technisch verandert er een hoop. Dankzij onder andere een aangepast in- en uitlaattraject, nieuwe motorsoftware en een scherpere nokkenas levert de 1,6-liter benzinemotor 190 pk (140 kW) en 190 Nm. Daarnaast ging ook het onderstel op de schop. Opel Motorsport verving de standaard schokdempers door instelbare rallyschokdempers van Reiger. Een sequentiële versnellingsbak met vijf versnellingen en een sperdifferentieel moeten de krachten in bedwang houden. Om vervolgens weer te stoppen, kreeg de ADAM 310 millimeter grote remschijven vóór en 264 millimeter grote remschijven achter. Hoe snel de rallyauto stopt, ligt volledig aan het rechterbeen van de bestuurder. Opel verwijderde namelijk alle veiligheidssystemen (ABS, ESP) om gewicht te besparen en de coureur meer controle over het voertuig te geven.
Standaard dashboard
Dan is het tijd om op pad te gaan met de Adam. Wie het bestuurdersportier opent, kijkt uit op een origami van buizen. De FIA-gekeurde rolkooi neemt – terecht- veel plaats in de Adam in. Eenmaal over de buizen geklauterd, Moet je jezelf in de Sparco-kuipstoel met hoog opstaande wangen laten zakken. Even de vierpuntsgordels vastsnoeren, het stuur verstellen en je bent klaar om te gaan. Verrassend genoeg heeft de auto een standaard Adam-dashboard met de knoppen die je ook in het reguliere model terugvindt, aangevuld met diverse bedieningselementen voor de navigator.
De bovenzijde is volledig geflockt (mat gemaakt, tegen weerkaatsing van zonlicht) en de middenconsole is vervangen door een kunststof paneel met vier toetsen. Voor dat paneel priemen prominent twee aluminium staven uit de middenconsole. Een ervan staat in verbinding met de sequentiële versnellingsbak, die je met kleine bewegingen voor- en achterwaarts bedient. De andere is voor de hydraulische handrem. Daarmee zet je met een korte beweging de Adam achterstevoren.
Oefenen met de koppeling
Na het omdraaien van de (standaard) Adam-sleutel en het indrukken van de startknop komt de rallyauto al trillend en schokkend tot leven. De Adam R2 loopt onrustig stationair en is zoals hij hier staat al niet te vergelijken met de standaard uitvoering. Door het ontbreken van isolatiemateriaal voel je de techniek werken. Met een kleine push aan de versnellingshendel zet je de eerste versnelling in en dan is het zaak om zonder de auto te laten afslaan weg te rijden. Dankzij het lichte vliegwiel is het koppelingspedaal zeer gevoelig en al spelend met het gaspedaal moet je de Adam op weg helpen. Vervolgens kun je flink doortrekken in de toeren voordat je met een kort knikje de tweede versnelling inlegt.
Al glijdend de bocht door
Opel heeft een bevroren parcours in Oostenrijk ter beschikking gesteld om de Adam te testen. Dankzij de spijkerbanden accelereert de Adam vlot totdat er een haarspeldbocht opdoemt. De kunst is om onder deze ijzige omstandigheden tijdig te remmen, want zonder ESP of ABS ben je volledig op jezelf aangewezen. Vervolgens moet je volledig tegen je natuur in bewust te vroeg insturen en vervolgens kun je met behulp van de handrem de bocht doorglijden. Een ware kunst, want regelmatig glijdt de Adam de bocht uit of staat hij vast in de sneeuw.
Een indrukwekkend pretpakket
Het rijden met de rallyauto maakt een onvergetelijke indruk op de deelnemers, maar je moet wel veel oefenen met de sequentiële versnellingsbak en de gevoelige koppeling. Daarnaast zorgen de mechanische geluiden, het gevoel vanuit het onderstel en de hydraulische handrem voor een unieke beleving. En dan te bedenken dat dit een ‘instaprallyauto’ is. Het vergroot alleen maar het respect voor rallyrijders en de snelheden waarmee zij over verschillende ondergronden vliegen.