Rijtest – Nieuwe Hyundai i20 is Europees
Het jongste strijdmiddel van Hyundai is ontworpen in Europa, wordt gebouwd in Europa (in Turkije om precies te zijn) en is vooral voor Europa bestemd. Want voor alles wil de van origine Koreaanse fabrikant graag onderstrepen dat hij een grote bijdrage levert aan de economie in Europa. Daar valt ook weinig op af te dingen: 90 procent van de verkochte Hyundais wordt gebouwd in Tsjechië of Turkije. In 2013 werkten 152.000 mensen bij een van de bedrijven van Hyundai, werd 1,3 miljard euro bijgedragen aan belastingen en werd voor 2,0 miljard euro aan onderdelen lokaal ingekocht.
Op de ranglijst van grote autofabrikanten staat Hyundai (inclusief Kia) inmiddels in de Top 5, de groei gaat onverdroten voort. Daaraan moet de nieuwe i20 dus ook een bijdrage leveren. Doelstelling is om op jaarbasis meer dan 100.000 exemplaren te verkopen. Dat gebeurt dan met een auto die een plezierig, niet al te opvallend uiterlijk heeft. Weinig franje, ingetogen lijnen, maar dat is in dit segment niet ongebruikelijk. De zwarte achterruitstijlen, die het dak als het ware moeten laten zweven, zijn dan weer wel een in het oog springend designdetail. Hyundai spreekt zelf van Horizontal Design, het vervolg op het wat frivolere Fluidic Design dat het merk voorheen hanteerde. In elk geval is de nieuwe i20 wat langer, breder en lager dan zijn voorganger waardoor hij een robuustere indruk maakt. De hexagonale grille, al langere tijd een kenmerkend stijlelement bij Hyundai, is gebleven.
Hyundai voert voor de i20 drie motoren, al komt vooralsnog alleen de 1,2-literversie met 62 kW (84 pk) naar Nederland. Die variant is nu ook al te koop. In de loop van 2015 worden ook een 1.2-liter turbomotor en een 1.1-liter diesel (55 kW/75 pk) aan het gamma toegevoegd. Of en zo ja, wanneer die in Nederland op de markt komen is nog niet bekend, al zal de diesel zeker wel zijn opwachting maken.
Het interieur is niet uitbundig, maar straalt wel kwaliteit uit. Hyundai heeft goed ogende, sterke materialen gebruikt, dat zie je en dat voel je. De kleur van het dashboard kan antraciet, grijsblauw of bruin zijn, dat is afhankelijk van de carrosseriekleur. Bedieningspanelen en instrumentarium zijn overzichtelijk ingedeeld en gemakkelijk te bereiken. Stevige stoelen zorgen voor een prettig zitcomfort. De nieuwe i20 biedt ook achterin behoorlijk ruimte, vier inzittenden is geen probleem. De bagageruimte meet 326 liter, pakweg 30 liter meer dan in de oude versie. Wie de achterbank neerklapt komt tot 1.042 liter bagageruimte.
De 1.2-motor is gekoppeld aan een bak met vijfversnellingsbak. De motor presteert niet slecht, maar op een hellende weg moet toch al snel worden teruggeschakeld. Een enorm pluspunt is het onderstel, de auto ligt strak en stevig op de weg en laat zich zonder moeite sturen over extreem bochtige wegen. Daarbij blijft het motorgeluid ver binnen de perken. Voor de doorsnee bestuurder die gewoon vooruit wil, is dit geweldig.
Er zijn heel wat varianten qua uitvoering beschikbaar: de prijzen beginnen bij 13.995 euro voor de driedeurs (+ 500 euro voor de 5-deurs) en lopen op tot 19.995 euro voor de meest aangeklede versie. Standaard heeft de i20 al voorzieningen als zes airbags, ESP en Vehicle Stability Management, maar ook elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels. In de duurste variant komen daar zaken bij als centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische bedienbare ruiten voor, bumpers in de carrosseriekleur en volautomatische airconditioning.