Rijtest – Mercedes-Benz GLC
“Als er een letter G in de naam zit, moet de auto de G-Klasse ook eer aan doen”, benadrukt Mercedes-Benz. De Duitse fabrikant voegt daad bij het woord en laat ons uitgebreid kennis maken met de nieuwe Mercedes-Benz GLC.
Gekscherend worden premium crossovers wel eens P.C. Hoofdstraat-tractors genoemd: veel bodemspeling en luxe maar weinig offroad-capaciteiten. Bij de nieuwe Mercedes-Benz GLC heb je het dan aan het verkeerde eind. De nieuweling van Mercedes-Benz voelt zich namelijk prima thuis op steile hellingen, ruw terrein en los zand. De crossover is standaard voorzien van permanente vierwielaandrijving en meer dan genoeg koppel.
Optioneel biedt Mercedes-Benz een offroad-pakket aan met vier selecteerbare rijmodi: Slippery, Offroad, Trailer en Incline. Kies je voor luchtvering komt daar nog Rocking Assist bij. Deze modus vergroot de bodemspeling met 50 mm en voorkomt dat de crossover vast komt te staan. De GLC is overigens de enige crossover in zijn klasse die uit te rusten is met luchtvering, of Air Body Control zoals Mercedes-Benz dat noemt.
Tijdens de introductie van de GLC liet Mercedes-Benz ons de crossover met G-Klasse genen uitgebreid aan de tand voelen met een offroad-parkoers door de Franse wijngaarden. Zoals bij de onderstaande video te zien is.
[video-1]
In de stad
“De Mercedes-Benz GLC heeft de offroad-genen van de G-Klasse maar ook het comfort van de C-Klasse”, zegt het Duitse merk. Mooie materialen is dan ook wat de klok slaat in de GLC. Een groot deel is bekleed met leder of zacht kunststof. In de luxere uitvoeringen is alles elektrisch verstelbaar, tot de hoofdsteun aan toe.
Onderhuids deelt de GLC veel techniek met de C-Klasse. Dit zorgt voor comfortabel rijgedrag op de verharde wegen. De nieuwe GLC is standaard voorzien van een variabele demping. Het optionele Dynamic Select voegt hier meer rijmodi aan toe. In de sport+ modus wordt de demping merkbaar stugger en houdt de automaat de motor hoger in de toeren voor sportieve prestaties. Bij de modus comfort deint de GLC meer door een zachtere demping. Wil je eigenschappen combineren? Stel dan je eigen individual-modus samen, bijvoorbeeld met een zuinige gasrespons maar een stugge demping. Een negentrapsautomaat is bovendien standaard.
De elektronische stuurbekrachtiging wordt zwaarder naarmate je harder rijdt. Fijn op de snelweg, want dat helpt bij de koersvastheid. De GLC is niet zenuwachtig. Bovendien zijn bijna alle opties die we kennen van hogere klassen, zoals de E- en S-Klasse, beschikbaar op de GLC. Bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrol, grootlichtassistent en een headup-display.
[gallerij-1]
Gegroeid
De Mercedes-Benz GLC volgt de GLK op. GLC is ten opzichte van zijn voorganger flink gegroeid. De wielbasis nam bijvoorbeeld toe met 118 mm. Toch is hij 80 kg lichter en de CO2-uitstoot zakte bij veel motorisering met wel 19 procent.
Qua design is de crossover een stuk ronder dan zijn voorganger. “Tijden veranderen, iedereen is sportiever. Zelfs vrouwen in de 50 laten tegenwoordig hun nette rok thuis en trekken sneakers aan. En de GLC verandert mee, die is nu ook dynamischer en sportiever dan de GLK”, vertelt Martin Bremer, hoofd van Design Colour & Trim bij Mercedes-Benz.
[gallerij-2]
Motoren
Mercedes-Benz biedt bij de levering in september drie motorvarianten aan. De GLC220d (diesel, 125 kW/170 pk), GLC250d (diesel, 150 kW/204 pk) en de GLC 250 (benzine, 155 kW /211 pk). De dieseluitvoeringen mogen aanhangers tot 2.500 kg trekken en de benzineversie tot 2.400 kg.
Later volgt de plug-in hybride GLC350e (gecombineerd 235 kW/ 320 pk). Alle motoren zijn viercilinders met turboladers. De prijzen beginnen bij 54.795 euro voor de GLC 220d (diesel).