Rijtest – Lexus RC F
Was het de opzichtige carrosseriekleur? Het extravagante design? Zijn stevige prijskaartje? Of omdat het de krachtigste Lexus van dit moment is? In ieder geval: niet eerder reden we in een testauto die zoveel aandacht trok.
Vier dagen hebben we erin gereden, de Lexus RC F. En in die tijd is de oranjekleurige coupé op zowel Autogespot.nl als Autojunk.nl beland, sites waarop carspotters hun laatste veroveringen tonen. ‘Mooie spot!’ en ‘Dik’ zijn de reacties.
Alle ogen op zich gericht
Met zijn 19-inch gesmede lichtmetalen wielen, enorme grille en forse banden (275/35/R19 achter) is de Lexus RC F inderdaad een ontzettend ‘dikke’ auto om te zien. Ook vanwege de ‘gespierde’ motorkap met luchthapper, roosters achter de voorste wielkasten én automatisch uit- en inklapbare achterspoiler. De RC F krijgt werkelijk alle ogen op zich gericht. Je moet dus niet vies zijn van een beetje aandacht.
Top 270 km/uur
Tussen al die mensen die de Lexus RC F aanstaren, zitten ongetwijfeld velen die hun nek verdraaien vanwege het originele design, maar eigenlijk geen idee hebben wat voor auto het is. Welnu, dit is de snelste Lexus van het moment. Met een begrensde top van 270 km/uur. Een Lexus die vanuit stilstand in 4,5 seconden naar 100 km/uur accelereert. Of populair gezegd: knalt.
Kanonskogel
De wijze waarop de Lexus RC F vol gas naar de horizon schiet, grenst aan het ongelooflijke. Vanwege de snelheid, maar ook vanwege de vastberadenheid waarmee dit gebeurt. Alsof je een kanonskogel bent en afgeschoten wordt. Zonder enige nervositeit gaat de auto lijnrecht op zijn doel af. Het zware tromgeroffel dat de Lexus hierbij produceert, wekt bij omstanders, getuige hun gezichten, diep respect dan wel pure afgunst op.
‘Downsizen’ niet nodig
De motor van de RC F is een verhaal apart. Gefortuneerde BMW-rijders die er maar niet aan kunnen wennen dat hun snelste 3 Serie niet langer acht, maar zes cilinders telt, kunnen troost zoeken bij Lexus. De RC F is wel uitgerust met een atmosferische V8. Niks ‘downsizen’ dus. Niet nodig, zegt Lexus. “Onze hybride modellen halen de gemiddelde CO2-uitstoot van ons gamma voldoende naar beneden.”
Titanium
De 32 kleppen van de V8, de krachtigste die Lexus ooit ontwikkelde, zijn vervaardigd uit titanium. Dat sterke materiaal is tegen extreme temperatuurschommelingen bestand en wordt daarom ook wel in raketten toegepast. Wat dat betreft is het in de RC F helemaal op zijn plaats. Het maximumkoppel van de V8 bedraagt 530 Nm.
Hybride RC 300h
Lexus koppelt de V8 aan een 8-traps automaat met schakelflippers. Die kent vier standen: Eco, Normal, Sport S en Sport S+. Vergeet Eco. Als je zuinig wilt rijden, wacht dan op de hybride RC 300h die later dit jaar verschijnt. Kies Normal als je in relatieve rust over de snelweg wilt rijden. Met Sport S doe je dat net wat sportiever en met Sport S+ het sportiefst.
Brute doordouwer
De automaat schakelt in Sport S+ sneller terug (met spectaculair tussengas!), de V8 draait meer toeren en klinkt nog rauwer en de besturing is directer. De RC F is met 1.740 kg best een zware auto. Meer een brute doordouwer dan een geraffineerde atleet. Desondanks voelt de 4,70 m lange coupé niet eens zo heel zwaarlijvig aan. De sportstoelen met F-logo zitten als gegoten en houden je stevig vast.
Bijzonder stil
Variabele schokdempers kent de Lexus RC F niet. De coupé voelt lekker stevig aan, maar stuitert ook weer niet over het asfalt. In de stand Eco (oh nee, dat zouden we niet doen) en Normal blijft het, net als bij elke andere Lexus, vanbinnen bijzonder stil. De RC F is zelfs relatief comfortabel te noemen. Het geluid dat uit de 17 (!) luidsprekers van het optionele Mark Levinson® audiosysteem komt, is fenomenaal.
Niet verlegen
De Lexus RC F is dus een sportauto die niet vermoeit als je er elke dag in rijdt. En met 366 liter bagageruimte (plus ski-luik) kun je er met zijn tweeën prima mee op vakantie. Onderweg trekt hij dus wel alle aandacht naar zich toe. Misschien helpt het als je een donkerblauw exemplaar neemt, maar we betwijfelen het. Kies dan wel voor rood lederen bekleding. Volgens ons is dat de mooiste combi. De Lexus RC F is er vanaf 121.900 euro.