Autotest: Kia Niro
Stoere hybride alleskunner
Met een overvloed aan ruimte, met stoere lijnen en met slimme techniek heeft de Kia Niro een aantal mooie troeven in handen. De nieuwste Kia is voorzien van hybridetechniek: een elektromotor helpt de benzinemotor, waardoor de Kia uiterst zuinig kan rijden. Toch mag de Niro een caravan tot 1.300 kilo trekken, bijzonder voor een hybrideauto.
Zacht zoemend
Wegrijden gaat vrijwel geluidloos, want grotendeels elektrisch. Onhoorbaar komt vervolgens de benzinemotor in actie. Zacht zoemend sturen we het drukke centrum van Frankfurt in. De hoge zitpositie en het grote navigatiescherm maken het ons makkelijk om de weg te vinden.
[gallerij-1]
Vriendelijk
Het interieur van de Niro oogt rustig, vriendelijk en overzichtelijk. Glanzende panelen zorgen voor een chic accent. Dankzij de stevige stoelen, de hoge zitpositie en de royale ruimte is het een perfecte reisauto. Schakelen hoeft niet, de zesbak regelt dat allemaal zelf (tenzij de bestuurder de regie overneemt). De 77 kW sterke benzinemotor en de elektromotor met 32 kW vermogen zorgen samen voor de stille, soepele en zuinige aandrijving. De benzine- en elektromotor zijn voorzien van een extra infosysteem dat op basis van de geplande route de ideale verdeling van de aandrijving kiest.
[parallex-1]
1.300 kilo
Het gemiddelde verbruik (NEDC) komt op 3,8 l/100 km. Wie de versie met grotere 18-inchwielen kiest, moet rekenen met 4,4 l/100 km (NEDC). Het lage verbruik is natuurlijk voor een groot deel te danken aan de hybridetechniek. In tegenstelling tot vrijwel alle andere hybride middenklassers, mag de Niro een aanhanger tot 1.300 kilo trekken. Dat moet wel al bij de aanschaf worden geregeld, want de Kia krijgt dan extra koeling en grotere remmen.
[gallerij-2]
Slimme extra’s
Aan slimme en handige extra’s geen gebrek: automatische klimaatregeling, cruisecontrol met afstandsradar, een automatisch remsysteem met voetgangersdetectie, Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning System… de lijst is lang. Stuk voor stuk maken ze het rijden makkelijker en veiliger.
[parallex-2]
Twee trends
De veelzijdige Niro is zowel een stoere crossover als efficiënte hybride. Daarmee haakt Kia in één keer aan bij twee wereldwijde trends. Voor de zakelijk rijder: de bijtelling komt op 21% (22% in 2017). In 2017 arriveert een plug-inhybrideversie die zuiniger rijdt dankzij meer elektrische kilometers.
De Kia Niro is vanaf juli leverbaar – de prijzen maakt Kia binnenkort bekend.
[gallerij-3]