Rijtest – Hyundai Tucson
De Tucson is terug. Met de introductie van de derde generatie van de middelgrote SUV herintroduceert Hyundai de naam waarmee de fabrikant in 2004 dit segment betrad.
In de afgelopen jaren gebruikte Hyundai voor de tweede generatie de naam ix35, maar die gaat nu dus weer in de mottenballen. Het argument daarvoor is op zichzelf heel helder: de i-modellen zijn bedoeld voor de Europese markt, de Tucson is een auto die wereldwijd wordt verkocht. En dat rechtvaardigt volgens de Koreaanse fabrikant een de keuze voor een mondiale naam, zoals dat trouwens ook is gedaan voor de Santa Fe en de Genesis.
Ontwerpwedstrijd
Wat veel meer ter zake doende is: de nieuwste generatie van de Hyundai Tucson is gedurfd vormgegeven, heeft een even ruim als fraai interieur en beschikt over uitstekende rijeigenschappen. Aan het definitieve ontwerp ging een wedstrijd vooraf, waarbij de designcenters van Hyundai in Europa, Zuid-Korea en de Verenigde Staten onderling strijd voerden. De Fransman Raphael Bretecher, general manager van het Hyundai Design Center Europe, geniet nog steeds van de overwinning die zijn team ten deel viel. “Het voelt geweldig, dit is echt onze auto”, zegt hij vol trots.
[gallerij-1]
Stijlvol uiterlijk
President en chief design officer van de Hyundai Motor Group, Peter Schreyer, spreekt op zijn beurt van “een gedurfde en sportieve uitstraling” wat betreft de Tucson. De vleugelvormige voorbumper, de lange motorkap en de naar achteren geplaatste A-stijl zorgen voor dat sportieve maar stijlvolle uiterlijk. Centraal in het uiterlijk staat de dominante zeshoekige grille, die het familiegezicht van Hyundai kenmerkt.
Plezierig interieur
Het interieur heeft ook een plezierige uitstraling, met een overzichtelijk dashboard en een duidelijk navigatiesysteem. Het is in alle opzichten ruim, zowel voor- als achterin kunnen volwassenen meer dan goed zitten. En met 629 liter bagageruimte kun je heel wat kwijt. Klap je de achterbank neer, dan is er zelfs 1.503 liter bagageruimte. Je kunt de Tuscon volladen met allerlei elektronische hulpmiddelen die het rijden veiliger en comfortabeler maken. Zoals een remsysteem dat vanzelf in werking treedt als plotseling ene obstakel opdoemt, het Autononomous Emergy Braking (AEB), maar ook Lane Keeping Assist System (LKASD), Blind Spot Detection (BSD) en een systeem dat verkeersborden scant en waarschuwingen geeft zodat je niet te hard rijdt, als je luistert. Het infotainment systeem is voorzien van Tomtom lifeservices, waardoor verkeersinformatie actueel blijft en ook informatie kan worden opgevraagd over interessante locaties onderweg, waarschuwingen worden gegeven over flitscamera’s en het actuele weerbericht kan worden binnengehaald.
[parallex-1]
Zuinig en stil
Kopers van de Hyundai Tucson kunnen kiezen uit twee benzine- en drie dieselmotoren, die ten opzichte van hun voorgangers duidelijk zijn verbeterd: ze zijn zuiniger, krachtiger en soepeler. Van de twee benzinemotoren is er een met en een zonder turbo, de 1.6-liter GDI motor. De turboversie is zowel te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat. Voor de dieselmotoren kun je kiezen uit een 1,7-liter turbodiesel met 85 kW/116 pk (alleen met handbak) of een 2,0-liter turbodiesel in twee vermogensvarianten, met 100 kW/136 pk of 136 kW/186 pk. Naar keuze is zowel voor de zwaarste benzine- als dieselmotoren 4WD beschikbaar.
Rijervaring
De eerste echte rijervaringen deden wij op in de 1,6-liter GDI turbo met automatische versnellingsbak. Het blijkt een heerlijke combinatie met de nieuwe Hyundai Tucson. Opvallend is dat het motorgeluid werkelijk tot een minimum is teruggebracht. De Tuscon stuurt uitstekend, ligt meer dan goed op de weg en laat zich moeiteloos door zowel druk stadsverkeer als over grote autowegen dirigeren. De Hyundai Tucson staat vanaf 25.995 euro in de prijslijst voor de 1,6-liter benzinemotor zonder turbo, wat mogelijkerwijs de meest gevraagde versie zal zijn. Wie kiest voor een iets hoger uitvoeringsniveau, met onder meer navigatie, moet iets meer betalen, wat zeker het overwegen waard is. De prijzen daarvan zijn echter nog niet bekend gemaakt. Als concurrenten voor de Tuscon gelden onder meer de Nissan Qashqai, de Mitsubishi ASX, de Volkswagen Tiguan en de Mazda CX-5. In dit segment heeft zich onlangs ook de Renault Kadjar gemeld.
[gallerij-2]