
Rijtest – Ford S-Max

Ford houdt niet van concessies. Zoals we van het merk kennen, zijn grote comfortabele gezinsauto's doorgaans ook heel fijn sturende auto's. Vooral de Ford S-Max die in 2006 op de markt kwam, maakte wat dat betreft een geweldige indruk. En dat geldt al helemaal voor de nieuwe generatie die vanaf oktober te koop is.
De eerste vraag die de nieuwe Ford S-Max oproept is: hoe stuurt hij? En dat is natuurlijk geen ‘logische’ vraag aangezien het een grote zevenpersoons MPV betreft. Maar we kunnen er in dit geval niet omheen. De nieuwe Ford S-Max stuurt vreselijk goed. Het moet gezegd worden, want het is uniek voor een auto van dit kaliber. De snelheid waarmee de neus van de auto reageert en hoe de voorwielen die zich in het asfalt vastbijten – je voelt het als het ware in je handen. Het is bijzonder plezierig.
[gallerij-1]
Vlaggenschip
Het is echter het comfort dat de meeste indruk maakt. In de rechtdoorstand zweef je over het wegdek. De verbeterde rijkwaliteit is ook voor passagiers achterin goed merkbaar, omdat de achterwielen dankzij een ingenieus foefje verder inveren dan gebruikelijk. Van slecht wegdek merk je weinig. Via de karakterknop kan het rijgedrag nog iets worden aangepast. In de Comfort-stand is het écht alsof je op een wolk zit, terwijl de S-Max in de Sport-stand een tikkeltje harder is en wat feller reageert. Driekwart van de Ford S-Max klanten kiest voor een benzine-uitvoering. Dus leek het verstandig met de 2.0 EcoBoost-versie op pad te gaan. Met een vermogen van 176 kW (240 pk) is dit de topversie in het S-Max-gamma. De sterke turbomotor staat ieder moment paraat voor een krachtige tussensprint, maar doet zijn werk vooral erg stil en met veel souplesse. Dit is de versie waarmee je flierefluitend naar Zuid-Europa rijdt. Gezien het voertuiggewicht past deze motor ook beter bij de S-Max dan de 1.5 EcoBoost met 117 kW (160 pk). De super lekkere stoelen (eventueel met massagefunctie), de hoge zitpositie en de vele moderne voorzieningen in het mooi afgewerkte interieur versterken de aangename sfeer aan boord. De Ford S-Max gedraagt zich als een vlaggenschip, voorzien van het beste dat Ford momenteel te bieden heeft.
Royaal en boordevol technologie
Achterin de 4,80 meter lange MPV is het goed toeven. De middelste zitrij bestaat uit drie identieke stoelen. Ze zijn onafhankelijk van elkaar verschuifbaar en neerklapbaar. De been- en hoofdruimte is zeer royaal. In de grote bagageruimte zijn twee kleinere stoelen geplaatst. Perfect voor kinderen, aan de krappe kant voor volwassenen. Klap die stoeltjes plat en je hebt zeeën opbergruimte. Verder is de Ford S-Max – geheel in lijn met het vlaggenschip-karakter – uitgerust met enorme waslijst aan innovatieve voorzieningen die het leven aan boord nog aangenamer maken (Sync 2), bepaalde zaken uit handen nemen (parkeren) en continu meekijken en ingrijpen om een botsing te voorkomen (Pre-Collision Assist). De nieuwe Ford S-Max staat vanaf oktober in de Nederlandse showrooms. De prijzen worden later bekend gemaakt. De huidige Ford S-Max is er vanaf 40 mille.
[gallerij-2]