Eigenaren verbeteren Ford EcoSport
Rijtest Ford EcoSport 1.0 EcoBoost
Ford heeft zijn EcoSport vernieuwd. Hierbij stonden de ervaringen van huidige EcoSport-rijders centraal. In Nederland zijn dat er echter niet zo veel. (191 stuks in heel 2014, aldus RAI Vereniging.) Brengt de nieuwe Ford EcoSport daar verandering in?
De presentatie van de vernieuwde Ford EcoSport was in ieder geval aangenaam. Dit keer geen eentonige opsomming van punten die naar de mening van de fabrikant verbeterd zijn, maar video’s van echte EcoSport-rijders die heel blij met hun auto zijn, maar af en toe ook niet. Een woordvoerder vertelde vervolgens wat Ford met deze kritiek gedaan heeft.
[parallex-1]
Weg wiel
Waar sommige EcoSport-rijders niet zo happy mee waren, was bijvoorbeeld het reservewiel achterop hun auto. Staat stoer, maar met achteruit inparkeren, zit-ie in de weg, aldus een verder zeer tevreden eigenaresse in een van de video’s. Ford heeft geluisterd en het wiel verwijderd. Maar wie dat wil, krijgt het wiel zónder meerprijs nog steeds achterop de auto gemonteerd.
Leuk gevonden
Wat wel gebleven is, is de grote achterdeur. Nieuw is dat hij nu ook gedeeltelijk open kan in plaats van alleen volledig. Handiger als je spullen wilt inladen met een auto pal achter je. De deur opent bovendien naar de goede kant. (Dat wil zeggen: de opening bevindt zich aan de trottoirzijde.) De tildrempel is aangenaam laag. Leuk gevonden is de deurgreep die deel uitmaakt van het rechterachterlicht.
[gallerij-1]
Groter display voor de EcoSport
Ook het dashboard kreeg in de video’s wat kritiek van EcoSport-rijders. Ziet er goedkoop uit, aldus een eigenaar. Ford laat met de Fiesta zien dat het nog altijd beter kan, maar heeft wel degelijk stappen gemaakt. Chromen accenten fleuren de boel wat op. Verder is hier en daar zachter kunststof toegepast, bijvoorbeeld op de armsteunen van de portieren. Vanaf het nieuwe jaar biedt Ford de mogelijkheid voor een ingebouwd navigatiesysteem, inclusief een groter display.
Nieuwe stoelen
De EcoSport Titanium is uitgerust met nieuwe stoelen. Die zitten prima. Lange bestuurders doen er echter goed aan bij de dealer proef te zitten. De zitting is wat aan de korte kant. Achterin is de EcoSport ruim. Een bestuurder van 1.90 m die hier plaatsneemt, heeft voldoende hoofd- en knieruimte zonder de bestuurdersstoel naar voren te hoeven schuiven.
[parallex-2]
‘International Engine of the Year’
We testen de EcoSport 1.0 EcoBoost met 92 kW (125 pk). Een driecilinder turbobenzinemotor die al meerdere malen tot ‘International Engine of the Year’ is uitgeroepen. Niet onterecht, want van het typische motorgeluid van sommige driecilinders is nauwelijks sprake en hij maakt van de EcoSport een best vlotte auto. (Al reden we ooit een Fiesta 1.0 EcoBoost met 74 kW/100 pk die kwieker overkwam.)
EcoSport scoort punten
Snelheid is leuk, maar hoe je die snelheid beleeft is nog leuker. Wat dat betreft scoort de EcoSport punten. De stuggere (17%) torsiebalk achter, het lagere zwaartepunt (de EcoSport ligt 10 mm lager dan voorheen), de andere banden (Goodyear) en de aangepaste vering en schokdempers missen hun uitwerking niet. De EcoSport ligt lekker vast op de weg en in bochten zit er nauwelijks beweging in de koets. Verder stuurt-ie directer.
Crossover offensief
De vernieuwde EcoSport maakt deel uit van een waar crossover offensief van Ford. Het merk wil in de komende drie jaar vijf nieuwe crossovers op de markt brengen waaronder de grote Amerikaanse Ford Edge die begin 2016 naar Europa komt.
Meer vermogen voor de Ecosport?
Over één opmerking van huidige EcoSport-rijders denkt Ford nog na, namelijk de vraag naar meer vermogen. Tenminste, wat Nederland betreft. Want er is een EcoSport met 103 kW (140 pk), maar of-ie naar ons land komt, is nog niet bekend. Wellicht als een gelimiteerde Titanium S, zegt een woordvoerder van Ford Nederland. De prijzen van de nieuwe Ford EcoSport beginnen bij 19.995 euro voor de door ons gereden 1.0 EcoBoost.