Autotest – Abarth 695 Biposto
Hoe krankzinnig wil je het hebben?
‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Als dit je levensmotto is, kun je maar beter niet verder lezen. Voor de rest: dit is de Abarth 695 Biposto. In alle opzichten krankzinnig.
Abarth 695 Biposto
We staan bij Fiat Nederland, importeur van Abarth, zeg maar Fiats huistuner. Vol verwachting klopt ons hart, want we mogen twee uurtjes sturen in de Abarth 695 Biposto met 140 kW (190 pk). En dat Abarth zijn nieuwste aanwinst ‘de kleinste supercar ter wereld noemt’ zegt eigenlijk ook al genoeg. “Hij komt er zo aan”, vertelt de PR-man met een glimlach die we niet direct kunnen plaatsen.
Eigen pretpark
Al snel valt het kwartje. We horen een motorgeluid dat eerder doet denken aan dat ándere sportieve merk uit de Fiat-stal. (Drie keer raden: het begint met een F en heeft een eigen pretpark.) Maar warempel, daar komt toch écht een Fiat 500-tje de hoek om. Tenminste, we vermoeden dat dat het ooit was.
Jaarvoorraad?
Als we Fiat moeten geloven, is de 500X namelijk ontstaan omdat de kleine 500 per ongeluk een viagrapil inslikt. Maar bij de Abarth 695 Biposto lijkt het wel of er een hele jaarvoorraad doorheen is gegaan. Uitgeklopte wielkasten, een danig opengewerkte neus met zwart gaas, dikke 17-inchwielen en een diffuser met dubbele einddempers waar je vuist twee keer in past. De 695 Biposto ziet eruit als één brok testosteron.
Tweezitter
We lopen om het krachtpatsertje heen en ons oog valt direct op het veelvuldig toegepaste carbon. Zowel de diffuser als de buitenspiegels, binnenkant van de deuren, middenconsole en voorspoiler zijn uitgevoerd in koolstof. Verder zien we aluminium racepedaaltjes, sportkuipjes van Recaro en zelfs een titanium rolbeugel achterin. Vandaar ook de naam Biposto, wat in het Italiaans tweezitter betekent.
Duwen
De PR-man wijst ons nog fijntjes op het motorkapje van aluminium en adviseert dan te gaan rijden, want “die twee uurtjes vliegen voorbij”. We vermoeden zelfs letterlijk. We laten ons in het kuipstoeltje vallen en zetten de Abarth in zijn eerste versnelling. Eerder duwen eigenlijk, want we hebben het hier over de optionele ‘Dog Ring’ sequentiële versnellingsbak van fabrikant Bacci Romano, gespecialiseerd in racebakken.
Mechanische herrie
Een geoefende coureur zou kunnen schakelen zonder te koppelen, aldus de persvoorlichter, maar wij koppelen toch maar. De sensatie is er niet minder om; elke versnelling die je inlegt, gaat gepaard met een … tja, eigenlijk een bak mechanische herrie. Je hoort voorbijgangers denken: “Zo, die vent kan niet schakelen zeg”. We krijgen er steeds meer lol in en wanen ons in een vroeger raceautootje van Abarth, je weet wel, zo een met een achterklepje dat open staat.
Spijkerbed
Je wordt in de Abarth 695 Biposto wel vaker nagestaard. Vanwege het waanzinnige motorgeluid (vooral in de Sport-stand – altijd doen! – brult-ie erop los), het extravagante uiterlijk en de snelheid waarmee je vanuit stilstand naar 100 km/u accelereert, namelijk 5,9 seconden. Wat omstanders niet ervaren, is het snoeiharde onderstel. Een spijkerbed zou zomaar zachter kunnen zijn.
Geen comfort
Comfort is niet ver te zoeken, het is er simpelweg niet. Geen airco, geen radio, geen multimedia-gedoe en zeker geen connectiviteit. Ja, je staat in contact met de auto en de weg onder je. Dat is het. Puur rijplezier. De deuren trek je dicht met een rood koordje in plaats van een hendel. Zo bekeken, zijn de elektrische ruiten eigenlijk misplaatst. En wat doet die schakelindicator daar? Onmiddellijk deactiveren.
70.000 euro
Om het racegevoel verder te versterken, prijkt op het dashboard een heuse ‘data logger’. En als je dat wilt (en 2.500 euro neertelt), krijg je ook zijruitjes van polycarbonaat met schuifbare openingen. De auto die je op de foto’s ziet, kost dan ook zomaar 70.000 euro. En ook de basisprijs is niet mis (49.950 euro). Maar de Abarth 695 Biposto is ook krankzinnig leuk. Dus we snappen het wel dat reeds twee Nederlanders zo gek zijn geweest om er een aan te schaffen.