Autotest – BMW 218d Active Tourer
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De nieuwe 2-serie Active Tourer is een van de meest besproken BMW’s van de laatste jaren. Het is niet alleen de eerste MPV van BMW, maar ook de eerste met voorwielaandrijving en driecilindermotoren.
Nieuw model, nieuw segment
Met de 2-serie Active Tourer betreedt BMW het MPV-segment waar ruimte en functionaliteit de voorkeur krijgen boven vermogen en sportieve rijprestaties. Hij biedt uitkomst voor automobilisten die graag BMW rijden en waarde hechten aan praktische bruikbaarheid, maar geen budget hebben voor een grote SUV.
Ondanks het feit dat de 2-serie Active Tourer breekt met decennialange tradities, is hij nu al een succes. Ook in ons land, waar hij tot de bestverkochte modellen behoort. Komt dat als een verrassing? Wat ons betreft niet. De nieuwe Active Tourer is de beste gezinsauto die BMW ooit gebouwd heeft.
LEES OOK: De 10 opvallendste features van de nieuwe BMW 5-serie
Ruim en praktisch
De BMW 218d Active Tourer die wij voor deze test meekregen, kost rond de 36 mille. Hij biedt achterin meer hoofd- en beenruimte dan een BMW 5-serie, de achterbank is verschuifbaar en hij heeft een relatief hoge instap. De kofferbak is ronduit riant, met 468 liter in de normale stand.
Om de achterbank (in ongelijke delen) neer te klappen, hoef je alleen maar op een knopje te drukken. Eenvoudiger kan haast niet. Met volledig vlakke laadvloer is ruim 1.500 liter bagageruimte voorhanden. En juist vanwege de hoogte zijn grote spullen makkelijk mee te nemen.
Praktisch, ruim, functioneel, handig – de BMW 2-serie Active Tourer is het allemaal, zonder zijn afkomst te verloochenen. De kwaliteit doet niet onder van andere, duurdere BMW-modellen. Hetzelfde geldt voor de (luxe) uitrusting en de geavanceerde technologie. En qua rijdynamiek – toch het handelsmerk van BMW – heeft de bestuurder ook weinig reden tot klagen.
Hoe rijdt de eerste voorwielaangedreven BMW?
Voor de Active Tourer is gretig gebruik gemaakt van de beproefde ondersteltechniek van dochterbedrijf Mini. En dat weet heel goed hoe je sportieve voorwielaandrijvers moet bouwen. Nu is deze 218d veel meer gefocust op comfort, maar stuurgevoel, stabiliteit en optimale controle laten zich volop gelden.
Wie kiest voor de 218d is verzekerd van een zijdezachte tweeliter dieselmotor met meer dan voldoende kracht. In de ECO- en Normal-rijmodus houdt de motor iets in, maar in standje Sport komt het vermogen van 110 kW (150 pk) en het koppel van 330 Nm volledig tot uiting. Meer power is volstrekt overbodig in een auto als deze.
De handbediende zesbak schakelt heel trefzeker, met korte slagen. Prettig is dat de motor automatisch tussengas geeft tijdens terugschakelen. Dat komt volledig ten goede aan het comfort. Terugschakelen van 3 naar 2 ging nog nooit zo soepel.
In een later stadium worden krachtigere motorvarianten en uitvoeringen met vierwielaandrijving aan het aanbod toegevoegd. De 218d is leverbaar voor prijzen vanaf 33.900 euro. De basisversie – de 218i met driecilinder benzinemotor – begint al onder de 30 mille.