Review – Volkswagen T-Roc (2022) – Waarom zou je nog een Golf kopen?
Alles wat je zoekt in een compacte SUV?
De Volkswagen T-Roc staat op hetzelfde platform als de Golf, maar is een stukje breder en hoger. Precies zoals de consument dat tegenwoordig wil. Volkswagen heeft er dan ook al een miljoen van verkocht, terwijl het model pas sinds 2017 op de markt is. De Duitsers hebben hem nu een subtiele facelift gegeven en een hoop nieuwe schermen en technologie in het interieur.
Prima deal
Waarom de T-Roc zo populair is? Hij is slechts 300 euro duurder dan de Golf. Een prima deal, want de Golf is ‘maar’ een compacte hatchback, terwijl de T-Roc een vrij imposante crossover is. Hij biedt niet overdreven meer interieurruimte – al krijg je wel 65 liter meer bagageruimte – maar er staat toch iets groters te pronken op je oprit.
Volkswagen SUV’s
De T-Roc heeft de afgelopen jaren verschillende SUV-broertjes gekregen, die allemaal beginnen met de letter T. Het SUV-aanbod bij Volkswagen ziet er op dit moment zo uit, van klein naar groot: T-Cross, Taigo, T-Roc en Tiguan. Welke moet je nou hebben?
In het kort: de T-Cross is de compacte praktische familie-SUV met veel bagageruimte. Hij heeft zelfs meer bagageruimte dan de T-Roc: 445 liter, tegenover 455 liter voor de T-Cross. De Taigo is dan weer groter dan de T-Cross en de T-Roc, maar is dankzij zijn hippe design een stuk minder praktisch. De Tiguan is de duurste van het stel, maar ook veruit de grootste. Achterin past 527 liter aan bagage en passagiers op de tweede zitrij kunnen lekker onderuit zakken of hun benen strekken. En de T-Roc dan?
Sportief en praktisch
De T-Roc is de hippe oom, die tevens heel handig is. Hij loopt op sneakers, maar kan ook een nieuwe kraan in je badkamer monteren. De T-Roc oogt stoer dankzij de brede en rechte grille én sportief door de sterk aflopende daklijn. Maar binnenin is er voldoende ruimte om met het hele gezin bepakt en bezakt op vakantie te gaan. Oké, er is 10 liter minder ruimte voor je bagage dan in een T-Cross, maar de laadvloer is in hoogte verstelbaar, waardoor je toch flink kunt stapelen.
Tweede zitrij
Volwassenen hebben achterin weinig te klagen over hoofd- en beenruimte. Nee, het is geen Tiguan, Passat of Arteon, maar krapjes is er het zeker niet. Door de breedte van de auto passen drie kinderen goed naast elkaar. Door een vrij hoge middentunnel – de T-Roc is in het buitenland met een vierwielaandrijvingsysteem leverbaar – is de middelste zitplek vooral geschikt voor het kind met de kortste benen. Tablets en smartphones kunnen voortaan via twee moderne USB-C-aansluitingen van stroom worden voorzien.
Nieuwe designelementen
Maar waaraan herken je de vernieuwde T-Roc eigenlijk? Dat is best lastig, want Volkswagen heeft eigenlijk weinig veranderd aan het design. Dat is meestal een teken dat een model goed verkoopt. Never change a winning team. De grille is iets anders en kun je voortaan krijgen met een doorgetrokken led-strip, zoals we dat al kennen van de Golf 8 en alle ID-modellen. Onze testauto heeft dat niet en moet het doen met een sierstrip van chroom.
Matrix-led-koplampen zitten ook niet op onze testauto, daarvoor moet je het Design-pakket aanvinken op de optielijst. Led-koplampen hebben we wel, want die krijg je voortaan standaard op de T-Roc. De échte Volkswagen-fans herkennen de vernieuwde T-Roc aan de VW-badge op zijn neus. Het Duitse merk heeft in 2020 namelijk een nieuw 2D-logo geïntroduceerd en dat zit nu ook op de T-Roc.
Betere materialen
De afwerking van het interieur is in vernieuwde T-Roc duidelijk naar een hoger plan getild. Dat is fijn, want er was veel hard plastic aanwezig in het uitgaande model. Te veel, voor een auto in dit segment. Gelukkig zijn er nu veel zachte materialen gebruikt, op het dashboard en ook in de deurpanelen vooraan. Het harde plastic wat nog aanwezig is, is voorzien van een hoogglans zwarte afwerking. Dat ziet er chic en modern uit, maar is wel een verzamelplaats voor vingerafdrukken en stof. Voor de foto’s hebben we het nog proberen schoon te houden, maar dat blijkt toch zeer lastig.
Nieuwe schermen
Ook prettig: voor een volledig digitaal instrumentarium hoef je niet bij te betalen. Die zit namelijk standaard in iedere uitvoering. Je kunt zelf bepalen welke informatie het scherm toont, zoals de navigatiekaart, de bandenspanning of de belgeschiedenis van je telefoon. Via aanraakgevoelige knoppen op het stuur – dat ook nieuw is in de T-Roc – kun je door de verschillende menu’s bladeren.
Snel infotainmentsysteem
Er is ook een nieuw centraal geplaatst infotainmentscherm aanwezig. In het uitgaande model zat het scherm in het dashboard verwerkt, nu zit hij meer op het dashboard geplaatst. Het scherm zit zo meer op ooghoogte, waardoor je tijdens het rijden niet meer schuin naar beneden hoeft te kijken. Wel zo veilig. Het systeem reageert opvallend vlot als je het met je vingers bedient, wat het veiligheidsniveau extra verhoogt. Je hoeft namelijk niet onnodig lang naar het scherm te turen, omdat het lang aan het laden is.
ID.3 en Golf 8
De grote ronde draaiknoppen, waarmee je de klimaatcontrole kon bedienen in de T-Roc, zijn verdwenen. In plaats daarvan krijg je een paneel met aanraakgevoelige knoppen, dat we al van de Golf 8 en de ID.3 en ID.4 kennen. Het werkt met zogeheten sliders: je moet er met je vinger overheen ‘sliden’ om het te bedienen. Ziet er lekker modern uit en het werkt prima. Beter dan in de ID.3 en Golf, want daar zitten de sliders direct onder het navigatiescherm. Hierdoor zet je in die modellen soms per ongeluk de temperatuur op dertig graden, terwijl je eigenlijk de radio wat zachter wil zetten. In de T-Roc heb je daar geen last van, want het paneel zit lager geplaatst.
Motoren
In ons land kun je uit drie benzinemotoren kiezen voor de T-Roc: een 1.0-liter (110 pk), 1.5-liter (150 pk) en 2.0-liter benzinemotor met 190 pk. Dieselen kan niet in Nederland. Wij rijden de 1.0-liter driecilinder met 110 pk en een handbak met zes versnellingen. Deze instapper is verkrijgbaar vanaf 32.790 euro. Die zouden we laten staan, want 110 pk is net wat te weinig vermogen voor dit formaat auto. Bovendien stap je al voor 2.400 euro meer in een 150 pk sterke T-Roc, die praktisch hetzelfde verbruik heeft.
T-Roc Cabrio
Heb je wat meer te besteden en ben je in een zomerse bui? Dan kun je voor 41.290 euro een T-Roc Cabrio kopen. De cabrio is nog geen anderhalf jaar op de markt, maar heeft dezelfde facelift gekregen als de reguliere T-Roc.
De T-Roc Cabrio heeft eigenlijk geen concurrenten. Niet omdat er überhaupt nog maar weinig ‘betaalbare’ cabrio’s op de markt zijn, maar vooral omdat het hier om een SUV-cabrio gaat. Daar zijn er nog maar weinig van te koop. Geen, eigenlijk. Bovendien heeft hij vierzitplekken, met daadwerkelijk ruimte voor vier volwassen.
De cabrio is zelfs iets langer dan de reguliere T-Roc, waardoor je achterin niet met je benen in je nek hoeft te zitten. Daarnaast biedt de T-Roc Cabrio behoorlijk wat bagageruimte, voor een cabrio. Maar vergeleken met de reguliere T-Roc is het een onpraktische SUV. Maar zodra het dak naar beneden gaat, ben je dat al snel vergeten.
Benieuwd hoe de vernieuwde Volkswagen T-Roc rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan de video hieronder: