Review – Volkswagen ID.7, een bijzondere EV met Rolls-Royce-ruimte
Extreem zuinig in de praktijk!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Bijzonder comfortabel, extreem ruim en uniek qua vormgeving. In een notendop is dat de Volkswagen ID.7. Toch komen er nog veel meer facetten kijken bij een batterij-elektrische auto. Op welke fronten maakt deze Volkswagen ID.7 nog meer indruk? En wat zit er allemaal op?
Wat is de Volkswagen ID.7 eigenlijk?
De Volkswagen ID.7 is een wat lastig te plaatsen auto. Want hij is enorm, bijna vijf meter zelfs. Qua prijs komt hij in de buurt van een Tesla Model 3, maar ook een BMW i4, hoewel hij qua formaat weer vergelijkbaar is met een BMW i5 en Tesla Model S. Alternatieven zijn de Hyundai IONIQ 6 en BYD Seal of BYD Han. De liftback – want dat is de Volkswagen ID.7 – is dus een bijzondere auto. Vooral de interieurruimte maakt indruk, want vooral op de achterbank heb je extreem veel beenruimte. De zitting achterin is ook iets gekanteld, waardoor je ook achterin erg prettig zit.
Gewicht maskeren
De Volkswagen ID.7 kan zijn gewicht van net geen 2.200 kilogram met 77 kWh batterij deels maskeren. Vooral bij het nemen van snelle bochten merk je goed dat het gewicht wat op de auto drukt. Het accent ligt duidelijk op luxe en comfort, maar het stuurgevoel is wel erg prettig. De stuurinrichting geeft voldoende feedback. Uiteraard kun je spelen met het karakter van de auto door te wisselen tussen rijmodi Eco, Normal, Sport en Individual.
Infotainmentsysteem werkt super!
Het infotainmentsysteem van Volkswagen werkt perfect en is een hele verbetering ten opzichte van vorige systemen in ID-modellen. Alle functies zijn supersnel te vinden en ook navigatieopdrachten starten vrijwel direct. De spraakassistent IDA – te activeren met ‘Hallo IDA’ – werkt ook goed en luistert goed naar je spraakopdrachten. Verder is het fijn dat sommige rijhulpsystemen – zoals de verplichte snelheidswaarschuwing of de rijstrookassistent – binnen twee seconden zijn uit te schakelen. Wel zo prettig.
Extreem zuinig
Wat valt nog meer op? De Volkswagen ID7 blijkt in de praktijk extreem zuinig. Over een afstand van dik 110 kilometer hebben we gemiddeld 16,3 kWh per 100 kilometer verbruikt. Dat is haast de fabrieksopgave. De omstandigheden waren ongeveer 10 graden, stoelverwarming aan, stuurwielverwarming aan en een maximale snelheid van 108 km/u. Een keurige prestatie dus van de ID7. Zoek je een energiezuinige elektrische auto, dan is de ID7 zeker een goede optie!
Kleding drogen in Volkswagen ID.7?
Een opvallende feature is de mogelijkheid om je kleding te drogen. Stel dat je een pittige presentatie had, waarbij het zweet over je achterrug parelde, dan is het wel zo fijn om die natte rug snel te drogen. In de ID.7 kan dat, want de stoelen hebben een ‘föhn-functie’, waarbij een combinatie van warme en koude lucht je rug binnen no-time hebben doorgeblazen. Een voorziening die wij nog niet eerder hebben gezien in auto’s. In onderstaande video gaan we nog dieper in op de ID7.
VOLKSWAGEN ID7 (2024), een budget Rolls-Royce? – REVIEW – AutoRAI TV
Panoramadak met bijzonder glas
Het optionele panoramadak met elektro-chromatisch glas werkt perfect. Want met een simpele swipe kun je kiezen om warmte en licht door te laten, terwijl je ook kunt kiezen voor ‘melkglas’ waarbij objecten daadwerkelijk verdwijnen voor het zicht. Op een warme dag kan dat wel zo prettig zijn.
Warmtepomp is niet standaard
Een warmtepomp is niet standaard in Nederland. De importeur geeft als reden op dat de temperaturen in Nederland vrijwel altijd mild zijn, waardoor je zo’n warmtepomp niet altijd nodig is. De koper mag zelf bepalen of hij of zij een warmtepomp koopt voor 1.090 euro. Het voordeel van een warmtepomp is dat je het interieur efficiënter kunt verwarmen. Je actieradius daalt niet, omdat je geen energie uit de accu gebruikt. Met name in de winter heeft dat zo zijn voordelen, maar echt strenge winters heeft Nederland niet.
Twee uitvoeringen
De Volkswagen ID.7 Pro Business is er vanaf 61.490 euro. Er komt ook een goedkopere Pro-versie die 59.950 euro kost. Dit zit er standaard op de Pro Business.
Standaard op de Pro Business
- 77 kWh accupakket (tot 617 km actieradius)*
- Geschikt voor DC snelladen tot 175 kW (snellader)
- Velgen ‘Hudson’ 19 inch
- Koplampverlichting LED Matrix (IQ.Light)
- ‘ArtVelours’ bekleding
- Navigatie ‘Discover Pro’ (38,1 cm), 8+1 luidsprekers
- Travel Assist (incl. Adaptive Cruise Control en snelheidsbegrenzer)
- Augmented-reality-head-updisplay
- Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access)
- 360 graden camera (Area View)
- Airconditioning automatisch, 3-zones
- Ergo-Active voorstoelen, elektrisch verstelbaar
- Voorstoelen, verwarmbaar
Opties Volkswagen ID.7
Uiteraard zijn er ook opties. Denk hierbij aan 20-inch Montreal-wielen (590 euro) of een andere interieurafwerking met Microfiber. Dat kost je 2.290 euro. Er is dan keuze uit wit of zwart. Volkswagen levert voor 2.490 euro ook een Exterieur Pakket Plus. Dit pakket bestaat uit een panoramadak met smart glass, Progressieve besturing (Progressive Steering), Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) met 15 verschillende standen en zijruiten voor die geluidsisolerend zijn. De zijruiten achter en achterruit zijn licht getint. De ID.7 is verder te bestellen met IQ.Light LED Matrix koplampen, voorzien van slimme functies zoals dynamische bocht- en slechtweerverlichting. Wil je een trekhaak? Dan betaal je daar 1.090 euro voor.
Specificaties Volkswagen ID.7
- ID.7 Pro Business
- Topsnelheid: 180 km/u
- Acceleratie van 0-100 km/u: 6,5s
- Max. vermogen (kWh/min-1): 210 kW (286 pk)
- Max. koppel (Nm/min-1): 560Nm
- Nominale accucapaciteit (kWh): 77 kWh
- Laad tijd AC 11 KW 100% SOC: 08:00 h
- Laad tijd max. DC: 175kW
- Elektrische aandrijving
- Range en oplaadtijd zijn theoretische waarden
- CONSUMPTION LOW: 110.3 Wh/km
- MEDIUM: 115.2 Wh/km
- HIGH: 129.7 Wh/km
- EXTRA_HIGH: 181.4 Wh/km
- COMBINED: 141.9 Wh/km
- Actieradius in de stad: 765.8 km
- Actieradius gecombineerd: 617 km (met 20-inch is dat ongeveer 590 km)
- Lengte: 4.961 mm
- Breedte: 1.862 mm
- Hoogte: 1.536 mm
- Wielbasis: 2.971 mm
- Spoorbreedte voor: 1.588 mm
- Spoorbreedte achter: 1.559 mm
- Draaicirkel: 10,9 m
- Massa rijklaar: 2.172 kg
- Toelaatbaar totaalgewicht: 2.630 kg
- Max. kogeldruk: 75 kg
- Max. trekgewicht (ongeremd): 750 kg
- Max. trekgewicht (geremd, bij 12% helling): 1.000 kg
- Toelaatbare asbelasting voor/achter: 1.210 kg / 1.470 kg
Uitbreiding ID.7 line-up
Volkswagen komt nog met een ID.7 Pro S met een 86 kWh groot accupakket, 200 kW snellaadmogelijkheid en een range van ongeveer 700 kilometer volgens de WLTP-testnorm. De motor is identiek aan de normale ID.7: 286 pk dus. Daarnaast komt het merk met een ID.7 GTX. Die krijgt 340 pk. In 2024 komt Volkswagen bovendien met de ID.7 Tourer, een estateversie met nog meer bagageruimte. Als er vijf personen aan boord zijn, is een bagagevolume van maximaal 545 liter beschikbaar, gemeten tot de hoogte van de rugleuning van de achterbank. Als deze wordt neergeklapt, kan de inhoud van de bijna twee meter lange laadruimte toenemen tot wel 1.714 liter.
Conclusie review Volkswagen ID7
De Volkswagen ID.7 is niet de goedkoopste, wel extreem ruim en gezien het formaat van de auto en de ruimte koop je in principe Rolls-Royce ruimte voor een prijs die flink lager ligt dan bijvoorbeeld een BMW i5 of i5 Touring. Bovendien is de ID.7 een van de meest comfortabele keuzes in het BEV-segment. Al zou je ook kunnen stellen dat je met een Skoda Superb – ook verkrijgbaar als Combi – nog veel goedkoper uit bent, zonder dat je inlevert op comfort en ruimte. Je mist alleen een EV-aandrijflijn. Die Skoda is er vanaf zo’n 40 mille. Dat scheelt dus een hoop euro’s. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes. Wordt het benzine of elektrisch? Als het dan elektrisch wordt, wat kies je dan?