Review – Volkswagen ID.4 (2024) – Kan hij nog steeds meedraaien in de top?
Volkswagen heeft de ID.4 onder handen genomen. Met meer vermogen, verbeterde laadtijden en een grotere actieradius heeft hij zich verder ontwikkeld. Maar is het genoeg om mee te doen met de top van het segment?
Volkswagen ID.4
In 2020 maakten we voor het eerst kennis met de ID.4. Het was geen opvallende auto en technisch gezien sprong hij niet boven de concurrentie uit. Toch deed hij wat hij moest doen, met een prima actieradius voor de prijs. De concurrentie heeft sindsdien niet stilgezeten en de Volkswagen-SUV begon wat achter te lopen op technisch vlak. De Duitsers hebben de techniek nu flink onder handen genomen en dat maakt het model een stuk interessanter.
Meer vermogen
Zo is de elektromotor stevig aangepast. Er is een nieuw olie- en waterkoelingssysteem toegevoegd, samen met een nieuwe omvormer. Deze aanpassingen maken de ID.4 een stuk krachtiger. De achterwielaangedreven variant heeft nu een vermogen van 210 kW (286 pk), tegenover de 150 kW (204 pk) van zijn voorganger. Dit merk je direct in de rijervaring: de acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat nu in slechts 6,7 seconden, vergeleken met de 8 seconden van het vorige model. Het koppel is verhoogd van 310 naar maar liefst 545 Nm. De ID.4 voelt hierdoor snel en krachtig. Dit in tegenstelling tot het uitgaande model
Efficiënter
De nieuwe elektromotor is niet alleen krachtiger, maar tegelijkertijd ook efficiënter. Hij heeft minder stroom nodig om meer power te creëren. Dat zie je aan de actieradiuscijfers. Hoewel de accu met 77 kWh niet in capaciteit is toegenomen, haalt de ID.4 nu een maximaal bereik van 550 kilometer. In de praktijk moet je rekenen op zo’n 400 tot 500 kilometer, afhankelijk van de omstandigheden. Snelladen kan tot 135 kW, wat niet enorm indrukwekkend is.
Kleine accu
De ID.4 is daarnaast ook nog leverbaar met een 52 kWh accu. Deze variant heeft echter geen updates gekregen en behoudt een elektromotor met 125 kW (170 pk). De actieradius blijft op 364 km en de maximale laadsnelheid is iets verhoogd naar 115 kW (voorheen 110 kW). Hoewel deze kleine verbetering prettig is, blijft deze versie enigszins achter op technisch gebied. Deze uitvoering wil je eigenlijk laten staan.
Hoe rijdt hij?
De rijeigenschappen van de vernieuwde ID.4 zijn vrijwel hetzelfde gebleven, want het onderstel is niet aangepast. Wel is hij nu dus een stuk sneller. Comfort staat echter nog steeds voorop. Als je het wat sportiever wilt, kun je kiezen voor een adaptief onderstel (DCC: Dynamic Chassis Control). Hiermee ligt hij strakker op de weg en kun je vlotter door de bochten als je hem in de sportstand zet. Maar je kunt je afvragen of je dat moet willen met een gezins-SUV.
ID.4 GTX: meer power
Bovendien kun je dan misschien beter voor de ID.4 GTX gaan. Deze sportieve variant is opgewaardeerd van 220 kW (299 pk) naar 250 kW (340 pk). Daarnaast kan de GTX nu laden met een snelheid van 175 kW. Dit roept echter vragen op. Waarom biedt de ID.4 deze laadsnelheid niet standaard? Een mogelijke verklaring ligt in de positionering van de GTX als topversie, maar jammer vinden we het wel.
Accu voorverwarmen
Een prettige nieuwe feature is het voorverwarmen van de accu. Dit zorgt ervoor dat de accu al op de juiste temperatuur is voordat je gaat laden, waardoor het laden sneller en efficiënter verloopt. Vooral in de koude maanden is dit zeer nuttig, want de temperatuur kan de laadsnelheid en actieradius behoorlijk beïnvloeden. Met een druk op de knop begint de accu zichzelf op te warmen.
Interieur
In het interieur van de vernieuwde ID.4 zijn ook enkele veranderingen doorgevoerd. Het meest opvallend is het nieuwe 12,9-inch touchscreen. Dit scherm kennen we o.a. van de ID.7, maar je vindt het ook in andere Volkswagen Group-modellen, zoals de Skoda Enyaq en Superb en de nieuwe benzinemodellen van Volkswagen, zoals de Passat en de Tiguan. De nieuwe software die er op draait reageert lekker vlot en is erg overzichtelijk. Volkswagen lijkt de software in zijn auto’s inmiddels onder de knie te hebben.
Keuzehendel
De keuzehendel is verplaatst naar de stuurkolom, wat even wennen is, maar na verloop van tijd intuïtief aanvoelt. Ook is er een nieuw stuur met kunstleer en een andere indeling toegevoegd. Het digitale instrumentarium is eveneens vernieuwd en heeft een andere indeling gekregen. Het zijn kleine updates, maar verbeteren de auto wel.
Sliders
Een andere kleine update is dat de sliders voor het regelen van de airco en het volume nu verlicht zijn. Dit bedieningselement blijft echter een punt van discussie. In de Skoda Enyaq, die technisch gelijk is aan de Volkswagen, werkt dit namelijk veel eenvoudiger met fysieke knoppen. Mocht je twijfelen tussen deze twee modellen, dan is het wellicht handig om ook de video van de Enyaq te bekijken waarin deze verschillen duidelijk worden.
Bagageruimte
De bagageruimte van de ID.4 is ongewijzigd gebleven en biedt nog steeds een solide 534 liter. Dit is voldoende voor de meeste dagelijkse behoeften en maakt de ID.4 praktisch voor gezinnen die op vakantie willen of mensen die regelmatig veel bagage vervoeren.
Wat kost de Volkswagen ID.4?
De vernieuwde Volkswagen ID.4 begint bij 44.990 euro voor de Pure-uitvoering. Deze uitvoering wil je dus vermijden, omdat hij geen updates heeft gekregen. De Pro-uitvoering, die minimaal 49.990 euro kost, is een veel betere keuze. Deze versie komt een stuk verder, kan sneller laden en heeft meer vermogen, wat de meerprijs rechtvaardigt.
Conclusie
Al met al heeft de vernieuwde Volkswagen ID.4 een flinke upgrade gekregen, vooral qua motorprestaties en technologie. De basisversie is misschien niet zo interessant, maar de Pro-uitvoering maakt de ID.4 zeker een sterke speler in het elektrische SUV-segment. Hij steekt misschien nergens met kop en schouders bovenuit, zonder dat je hem ergens echt op kunt bekritiseren.
Meer weten? Bekijk de video hieronder: