Review – 5 redenen om een Toyota Yaris Cross Hybrid te kopen
Waarom de Yaris Cross een goede keuze is
Het duurde even, maar eindelijk heeft Toyota een B-segment SUV in de stal: de Yaris Cross. De meeste automerken hebben al jaren zo’n compacte crossover in de showroom staan. Waarom zou je dan specifiek voor deze laatkomer moeten kiezen? Wij zetten vijf sterke punten van de Yaris Cross op een rij.
Crossover SUV
Op zoek naar een compacte SUV? Dan hopen we voor je dat je niet snel last hebt van keuzestress. De Renault Captur, Volkswagen T-Cross, Kia Stonic, Peugeot 2008, Skoda Kamiq, Nissan Juke, Opel Mokka, Seat Aro…oké, zo is het wel genoeg. Je snapt waar we op doelen: in het B-segment is de keuze bijna oneindig wat betreft SUV’s. De lijst gaat nog even door, maar Toyota kom je er niet in tegen. Kwam je er niet in tegen, moeten we eigenlijk zeggen. Inmiddels doet Toyota namelijk vrolijk mee, met de Yaris Cross.
Toyota Yaris Cross
De compacte vijfdeurs SUV is gebaseerd op de – je raadt het nooit – reguliere Yaris. Net als de hatchback doet ook de Cross-uitvoering het goed in Nederland. Zelfs voordat hij bij de dealer stond waren er al 1.500 exemplaren verkocht in ons land. Na onze eerste ervaring met de nieuwe Toyota in België eind 2021, reden we ‘m nu een week lang op Hollands asfalt. In Nederland gingen we op zoek naar zijn sterke punten.
5 redenen waarom de Yaris Cross een goede keuze is
1. Verrassend leuk om te rijden
De Toyota Yaris Cross maakt gebruik van het TNGA-B-platform. Voor de nerds: dat staat voor Toyota New Global Architecture, B-segment. Het staat ook bekend als het GA-B-platform. Dit platform is extra stijf en veel zware componenten zijn extra laag geplaatst, zodat de auto in bochten lekker stabiel op de weg blijft liggen. Je merkt dat meteen als je wat sportiever rijdt. De auto reageert alert, stuurt lekker en gaat verrassend leuk de bocht om. Een familie-SUV koop je natuurlijk niet omdat je op zoek bent naar sportiviteit, maar fijne rijeigenschappen zijn altijd mooi meegenomen, toch?
2. Zuinig, maar pittig
Tijdens onze tweede test met de Yaris Cross rijden we wederom met de Hybrid-uitvoering. Deze uitvoering is namelijk veruit het populairst, 90 procent van de kopers kiest voor de Hybrid. Dat is niet zo gek. Hij is niet veel duurder dan de reguliere uitvoering, met een traditionele aandrijflijn, maar hij is wel extra zuinig. Zonder enige moeite komt het gemiddelde verbruik tijdens onze test uit op 1 op 20. Op de snelweg haalt hij dat moeiteloos, maar ook in de stad heeft hij weinig dorst, dankzij de hybride aandrijflijn.
Bovendien is de Hybrid dankzij de aanwezigheid van een elektromotor extra pittig. Bij het stoplicht zoef je er zo vandoor. De elektromotor is goed voor 80 pk en 141 Nm en de benzinemotor voor 92 pk en 120 Nm. Dat kun je niet direct bij elkaar optellen, maar het totale systeemvermogen komt uit op 116 pk. Een nadeel van de hybride aandrijflijn: je mag maar 750 kilo achter de auto hangen. De uitvoering met alleen een benzinemotor mag tot 1.350 kilo trekken.
3. Veilig
Dat je wat hoger zit, betekent niet altijd dat je meteen veilig zit. In de Yaris Cross zit je dat wel. Euro NCAP, de meest erkende autoriteit in Europa op het gebied van veiligheid, heeft de Japanse SUV namelijk benoemd tot de veiligste auto in zijn klasse. De organisatie die auto’s test op botsveiligheid gaf de Yaris Cross de maximale score van vijf sterren.
Uiteraard doe je er alles aan om een botsing te voorkomen en daar helpt de Yaris Cross een handje bij. Hij zit namelijk vol met rijhulp- en veiligheidssystemen, die risico’s eerder zien en effectief vermijden. De Japanner heeft nog meer veiligheidssystemen dan dat er crossovers in het B-segment zijn. Hij heeft onder meer Automatic High Beam (automatische schakeling groot- en dimlicht), Full Range Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert, Lane Trace Assist, Pre-Collision System met fietsers (dag) en voetgangers (dag+nacht) detectie, Road Sign Assist en Trailer Sway Control.
4. Design
Smaken verschillen, dus of het design geslaagd is laten we aan jou over. Feit is wel dat de Yaris Cross een opvallend uiterlijk heeft. Zijn spitsige neus en robuuste kunststof beschermranden geven de auto een eigen karakter. Leuke details, zoals de modelaanduiding boven de dorpels en de two-tone kleurencombinatie in Brass Gold en een zwart dak, maken van de Yaris Cross een leuke verschijning.
5. Praktisch
In de Yaris Cross zit je uiteraard wat hoger dan in de hatchback. Hij is 90 mm hoger, waardoor het in- en uitstappen erg makkelijk gaat. De wielbasis is ongewijzigd met een lengte van 2.560 mm, waardoor de achterbank nog steeds niet de beste plek is voor mensen met lange benen.
In de laadruimte is er plek voor 397 liter bagage en 1.097 liter zodra je de rugleuning neerklapt. Onze testauto is voorzien van het zogeheten Smart Cargo-systeem. Hierdoor kun je de laadvloer heel eenvoudig in twee niveaus indelen, waardoor de laadruimte extra praktisch is. Zo kun je heel eenvoudig je boodschappen vervoeren, maar tegelijkertijd ook hoge items meenemen, zoals een kamerplant die je net bij een tuincentrum hebt gekocht. Ook fijn: de optionele elektrische achterklep kun je via een voetsensor handsfree openen.
Meer weten? Lees onze review of bekijk onze rijtest hieronder: