Review – Toyota Highlander Hybrid (2024), ideale zevenzitter?
Letterlijke vergroening van het wagenpark
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Toyota Highlander Hybrid is de grootste hybride SUV van Toyota die je kan kopen. Hij biedt plaats aan zeven personen. De Toyota Highlander heeft onlangs een reeks verbeteringen en upgrades gekregen. Welke dat zijn? Dat ondervinden we tijdens een uitgebreide review.
Toyota Smart Connect
In de nieuwste versie van de Toyota Highlander bespeuren we een nieuw infotainmentsysteem: het zogeheten Toyota Smart Connect multimediasysteem. Dit systeem beschikt over cloud based navigatie, met real-time informatie over de situatie op de weg. Smartphone-integratie is standaard, met Android Auto en Apple CarPlay.
Spraakassistent
Dankzij de ingebouwde spraakassistent geef je simpele opdrachten. Maar je kan ook slimme commando’s geven, zoals “ik heb het warm”. In dat geval wordt de temperatuur van de airconditioning verlaagd. Elke Highlander heeft verder een draadloze laadmogelijkheid voor smartphones. De dashboardlay-out zal niet ieders smaak zijn, maar praktisch is het absoluut! Er is volop aflegruimte, ideaal!
12,3-inch digitaal instrumentarium
De Highlander is verkrijgbaar met een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium. Je kan als bestuurder kiezen uit vier thema’s met de nodige personalisatiemogelijkheden. De afleesbaarheid van het display is goed.
Cypress Green Metallic
Samen met de modeljaarupdate wordt ook een nieuwe exterieurkleur geïntroduceerd: Cypress Green Metallic. De diepdonkergroene kleur wordt leverbaar op alle uitvoeringen van de Highlander. Toevallig is onze testauto uitgevoerd in deze kleur. Met de nieuwe kleur worden ook twee nieuwe interieurkleuren voor de SUV geïntroduceerd: Ochre en Beige. Als laatste zijn de Highlander Premium en Business Plus uitvoeringen leverbaar met hoogglans zwarte 20-inch lichtmetalen wielen.
Krachtige hybride aandrijflijn
De aandrijflijn van de Toyota Highlander Hybrid bestaat als vanouds uit en 2,5-liter viercilinder benzinemotor gekoppeld aan elektropower. Het systeemvermogen van de aandrijflijn komt uit op 182 kW (248 pk) met een koppel van 270 Nm. Voor een SUV met een gewicht van minimaal 2.090 kilogram lijkt dat aan de weinige kant, maar dat valt in de praktijk nog best mee. De auto sprint in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik schommelde tijdens onze testrit tussen de 6,0 en 7,0 liter per 100 kilometer, afhankelijk van belading.
Geremd trekgewicht Toyota Highlander
Het geremde trekgewicht van de auto is met 2.000 kilogram indrukwekkend. De bagageruimte heeft een inhoud van 865 liter, maar die kan groeien naar 1.909 liter als je de tweede en derde zitrij neerklapt. De Toyota Highlander Hybrid heeft een lengte van 4.966 mm, een breedte van 1.930 mm en een hoogte van 1.755 mm. De wielbasis bedraagt 2.850 mm. Het is dus echt een flinke auto, met ook flink wat interieurruimte. Zelfs op de derde zitrij is het prima zitten. Met alle zitplaatsen in gebruik blijft er ook nog wat bagageruimte over. De Highlander is ruim, heel ruim. De stoelen zitten ook prettig, maar hebben wel een wat ‘Amerikaans’ karakter. Dat wil zeggen dat ze wat gebrek hebben aan zijdelingse steun, iets wat in een hoge SUV die wat deint in bochten wel zo prettig is. Afijn, de Highlander is geen scheurmonster, maar een comfortcruiser. Hij is ontwikkeld om het complete gezin in comfort van A naar B te vervoeren. Zolang je die eigenschap accepteert is die Highlander zonder meer een heerlijke zevenzitter.
Prijs Toyota Highlander
De vanafprijs van de Toyota Highlander Hybrid bedraagt 73.495 euro voor de Style. Prijzen lopen op tot 86.195 euro voor de Premium-uitvoering. Net als voor elke Toyota geldt ook voor de Highlander een garantietermijn tot 10 jaar en 200.000 kilometer.