Review – Toyota bZ4X (2022)
Eerste EV van Toyota maakt indruk
Daar is hij dan: de eerste volledig elektrische personenauto met batterijen van Toyota, de bZ4X. Met de bZ4X trapt Toyota een grote elektro-offensief af. In Kopenhagen kruipen we voor het eerst achter het stuur.
Duurzaamheid
Denk je aan Toyota, dan denk je wellicht aan betrouwbaarheid en degelijkheid. Het woord ‘duurzaamheid’ komt wellicht ook in je op. Het Japanse merk zette in 2003 met de tweede generatie van de Prius een duurzame revolutie in gang. Heel Hollywood wilde gezien worden in de tweede Prius, want alles in de wereld draaide ineens om duurzaamheid. In de zuinige Japanner kon je laten zien dat je lekker milieubewust was.
Koploper
Sindsdien is Toyota koploper op het gebied van hybridetechnologie. Bij het merk kun je hybride-elektrische, plug-in hybride-elektrische en zelfs een waterstof-elektrische auto krijgen. Maar batterij-elektrische auto’s hebben inmiddels de rol van hybrides overgenomen. Wie duurzaamheid wil uitstralen, rijdt volledig elektrisch. Tijd voor Toyota dus om met zijn tijd mee te gaan. De Japanners hebben eerst een tijdje de kat uit de boom gekeken, maar steken nu miljarden in de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s. De bZ4X is de eerste consumenten-BEV (battery electric vehicle) van Toyota.
De wat?
Tja, die naam. Erg pakkend is die niet. Een goed wachtwoord voor je computer of e-mailaccount is het wel. Er zit wel een gedachte achter. BZ staat voor Beyond Zero en de ‘4’ en ‘X’ staan voor het formaat van de auto (middelgroot) en de carrosserievorm (SUV). Toyota introduceert de komende jaren een hele reeks bZ-modellen. Er komen allerlei soorten en maten. Toyota ontwikkelde de nieuwe Toyota bZ4X in samenwerking met Subaru. Het model staat op het nieuwe, modulaire e-TNGA-platform dat Toyota en Subaru speciaal voor elektrische voertuigen hebben ontwikkeld. Op dit platform – met een zeer laag zwaartepunt – bouwt Subaru de Solterra.
Hoe ver komt de Toyota bZ4X?
In de vloer van de bZ4X ligt een accupakket met een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een actieradius van 516 kilometer. Pak je de vierwielaangedreven variant, dan is de pret na 470 kilometer op. Nette cijfers voor een elektrische SUV. Veel bekende, populaire elektrische SUV’s komen minder ver, mét een groter accupakket.
Klinkt goed, maar wat haalt hij in de praktijk?
Uiteraard haalt geen enkele elektrische auto de officiële WLTP-range. Ook de Toyota niet. Tijdens onze testrit met de vierwielaangedreven variant in de omgeving van Kopenhagen is de buitentemperatuur zo’n 25 graden Celsius en kunnen we volgens de boordcomputer met de compleet volgeladen accu 390 kilometer rijden.
Geen 470 kilometer dus, maar het is nog steeds een nette actieradius waar weinig over te klagen valt. Bovendien rekent de boordcomputer de laatste 8% van het accupakket niet mee, zodat je ook nog een aantal kilometers kunt rijden als je 0% ziet verschijnen op het digitale instrumentarium. Slim, alsof je thuis de klok tien minuten naar voren zet, zodat je nooit ergens te laat komt.
Hoe snel kan hij laden?
De Japanse EV kan tot 150 kW snelladen. Er zijn auto’s die meer vermogen aankunnen bij een snellader, echter kunnen die vaak het piekvermogen niet lang aan. Volgens Toyota kan de bZ4X wel een langere periode een hoog laadvermogen vasthouden. De accu zit binnen een half uurtje weer op 80%. Je kunt uiteraard wat extra kilometers tijden het rijden opwekken door te rijden via het One-Pedal-Driving principe. Je wint dan energie terug door af te remmen op de elektromotoren. Via een fysiek knopje naast de keuzehendel kun je dit activeren.
Je kunt ook via het dak energie winnen. Tegen een meerprijs voorziet Toyota het dak namelijk van zonnepanelen. Volgens het merk kun je daarmee jaarlijks tot 1.800 kilometer aan stroom opwekken. In Nederland zul je uiteraard wat minder zonnestroom opwekken.
Hoe groot is hij?
De Toyota bZ4X is 85 mm lager dan de Toyota RAV4, maar de wielbasis is 160 mm langer. Mede daardoor biedt de bZ4X lekker veel interieurruimte. Ook het feit dat er geen grote motor voorin ligt helpt natuurlijk ook. Achterin profiteer je van alle extra ruimte die daardoor ontstaat. Zelfs als je twee meter lang bent raken je knieën de voorstoel niet.
Bagageruimte Toyota bZ4X
Met de bagageruimte zit het ook goed: je kunt tot 452 liter vervoeren. Een caravan trekken wordt wel lastig. Ongeacht de uitvoering die je kiest, je mag nooit meer dan 750 kilogram trekken.
Vermogen
Dat is jammer, want de bZ4X komt absoluut geen kracht tekort. De voorwielaangedreven Toyota heeft voorin een 204 pk sterke elektromotor liggen en zit in 7,5 seconden op de 100 km/u. De door ons geteste topversie met AWD beschikt over 218 pk en 336 Nm. De 0-100-sprint is in deze versie in 6,9 seconden geklaard. Last van je nek zul je niet krijgen tijdens een stoplichtsprintje, maar traag is de SUV allerminst. Beide varianten hebben een topsnelheid van 160 km/u.
Futuristisch interieur
Het interieur oogt behoorlijk futuristisch. Dat komt vooral door het digitale instrumentarium, dat bijna tegen de vooruit geplakt zit. Je moet over het stuur kijken om het af te lezen, net zoals bij veel nieuwe modellen van Peugeot. Hierdoor hoef je nauwelijks nog je ogen van de weg te halen, je laat je ogen gewoon een klein beetje naar beneden zakken. Je moet wel goed het stuur en de bestuurderstoel afstellen, anders kijk je vooral naar de stuurrand. Heb je die eenmaal in de goede positie, dan werkt deze opstelling prima.
Zonder stuurstang
De bZ4X is het eerste productiemodel van Toyota dat met steer-by-wire-systeem op de markt komt: One Motion Grip. Het stuur is dan niet meer via een stuurstang verbonden met de wielen. Actuatoren (kleine elektromotoren) zorgen ervoor dat de wielen de juiste kant op draaien. Dat klinkt misschien eng, maar vliegtuigen, zoals een Airbus 380 en de bekende F-16, gebruiken al jaren een soortgelijk systeem: fly-by-wire.
Het systeem is compact, waardoor er meer beenruimte ontstaat voor de bestuurder. Hierdoor kun je bijvoorbeeld makkelijker in- en uitstappen. Maar een groot voordeel van het systeem is volgens Toyota vooral het feit dat je haast nooit meer het stuur hoeft los te laten. Het systeem kan namelijk berekenen hoe veel je aan het stuur moet draaien tijdens bepaalde situaties. Op een rotonde of in een haarspeldbocht is het systeem extra gevoelig, zodat je maar een klein beetje hoeft te sturen. Overpakken is zo niet meer nodig. Je kunt het zien als een nieuwe soort variabele stuurbekrachtiging. Wij hebben dit systeem nog niet kunnen testen, want het komt pas volgend jaar op de markt.
Veiligheids- en rijhulpsystemen
De bZ4X zit standaard boordevol veiligheidssystemen. Denk aan Safe Exit Assist, Pre-Collision System, Intersection Turn Assistance, Emergency Steering Assist en Front Cross Traffic Alert. Maar ook voor adaptieve cruise control hoef je niet bij te betalen. Fijn dat Toyota geen extra geld vraagt voor dit soort nuttige zaken. Veiligheid kent geen prijs.
Voor luxe zaken zoals een parkeerassistent – een systeem dat door middel van 4 Panoramic View Monitor-camera’s en 12 ultrasone sensoren een auto volledig automatisch kan laten inparkeren – moet je uiteraard wel wat extra geld voor neerleggen. Grappig detail: met dit systeem hoef je zelf niet eens meer achter het stuur te zitten terwijl de auto aan het inparkeren is. De auto kan ook uit zichzelf weer uit het parkeervak rijden.
10 jaar garantie
Dat Toyota vertrouwen heeft in zijn eerst batterij-elektrische auto blijkt uit de garantietermijn die het merk biedt op de bZ4X: tot 10 jaar. Dit geldt overigens voor alle Toyota-modellen tegenwoordig. Een voorwaarde is wel dat de auto wordt onderhouden bij een erkende Toyota-vestiging in Nederland. Op het accupakket zit 300.000 kilometer garantie. Zakt de accu binnen die periode onder de 70% van zijn capaciteit, dan krijg je een nieuwe accu. Toyota verwacht niet dat dat vaak zal voorkomen, het doel is dat de batterij na 10 jaar (of 240.000 kilometer) nog over 90% van de capaciteit beschikt.
Wat kost een Toyota bZ4X?
De Toyota bZ4X komt in drie smaken op de markt: Active, Dynamic en Premium. Voor de instapper vraagt Toyota minimaal 50.995 euro. Particulieren kunnen vanaf 639 euro inclusief BTW per maand een bZ4X leasen. Zakelijke rijders betalen hiervoor maandelijkse minimaal 569 euro exclusief BTW. In beide gevallen geldt: 60 maanden/10.000 km. De eerste auto’s komen begin 2023 naar Nederland.
Hoe de Toyota bZ4X rijdt vertellen we je in de video hieronder: