Review – Suzuki Swift (2024) – Goedkoper, zuiniger en krachtiger dan de rest!
Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn: een compacte auto die niet alleen zuiniger is dan zijn concurrenten, maar ook krachtiger én goedkoper. Op papier presenteert de nieuwe Suzuki Swift zich als een zeer aantrekkelijk aanbod, maar zit er een addertje onder het gras? AutoRAI.nl zocht het uit.
Succesnummer
De Swift is al twintig jaar een regelrecht succes voor Suzuki. Er zijn al meer dan 9 miljoen exemplaren verkocht. Als je in een land woont waar je geen Suzuki Swift kunt kopen, dan woon je waarschijnlijk op een onbewoond eiland. De compacte hatchback is namelijk te koop in 169 landen. Praktisch overal dus, want er zijn op onze planeet maar 196 landen. De nieuwe Swift behoudt zijn compacte afmetingen en lage gewicht, maar verder is er veel anders.
Prijsknaller
Met een instapprijs vanaf 21.695 euro zet Suzuki de nieuwe Swift zeer scherp in de markt. Hij is een paar duizend euro goedkoper dan belangrijke concurrenten, zoals de Volkswagen Polo, Peugeot 208 en Opel Corsa. Maar daar blijft het niet bij. Hij beschikt standaard ook over meer vermogen dan dit trio, dankzij zijn 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 83 pk en 112 Nm koppel. Hoewel dit de enige beschikbare krachtbron is – bij de concurrentie is meer vermogen leverbaar – levert hij voldoende power om de compacte Japanner vlot op snelheid te krijgen. De auto weegt namelijk nog geen 900 kilogram. Schakelen gaat via een handbak met vijf versnellingen of een CVT-automaat.
Mild-hybride
De nieuwe motor is geïntegreerd in een geheel nieuwe hybride aandrijflijn – de Smart Hybrid-aandrijflijn – waar ook een kleine elektromotor deel van uitmaakt. Deze elektromotor ontvangt energie van een compacte accu en biedt ondersteuning aan de benzinemotor tijdens het accelereren. Bij het afremmen fungeert de elektromotor als een dynamo, waardoor hij zijn eigen energie opwekt. Het resultaat van deze combinatie is een indrukwekkend gemiddeld verbruik van 1 op 23. Tijdens onze eerste testrit in Frankrijk, waarbij we niet specifiek mikken op een zuinigheidsrecord, behalen we moeiteloos een verbruik van 1 op 20. Het maakt de nieuwe Swift de zuinigste auto met handbak die momenteel te koop is in ons land.
Nieuw gezicht
De nieuwe Swift lijkt nog sterkt op de vorige generatie. Hij behoudt zijn kenmerkende charme, met een herkenbaar ontwerp dat tegelijkertijd vernieuwend aanvoelt. De voorkant valt op met zijn clamshell motorkap en hoekige, agressieve koplampen, terwijl de achterkant een subtiele maar stijlvolle update krijgt met een doorlopende lijn over de zijkant en vereenvoudigde achterlichten. Met behoud van dezelfde afmetingen als zijn voorganger, biedt de Swift voldoende bagageruimte (265 liter) voor de dagelijks boodschappen en de ritjes naar de sportclub.
Simpel en praktisch
Het interieur van de Swift is ook volledig nieuw en biedt een frisse uitstraling die zowel functioneel als comfortabel is. Standaard voorzien van een 9-inch scherm en een indrukwekkende lijst van technologische snufjes, zoals Apple CarPlay, Android Auto, airco, elektrische ramen rondom, adaptieve cruise control en lane assist, biedt Suzuki met de Swift een moderne auto aan die zijn prijskaartje overstijgt. Bij veel merken moet je flink bijbetalen voor deze spulletjes. Hoe kan Suzuki dit standaard aanbieden? Simpel: de kosten zijn verder laag gehouden in het interieur, dat voornamelijk is gemaakt van hard kunststof. Simpel en effectief.
Kleurrijk
De nieuwe Suzuki Swift is verkrijgbaar in negen tinten, waarvan zes nieuwe. Wij rijden onze eerste testmeters in een Swift Blue Pearl Metallic, een kleur die op de optielijst staat. De standaardkleur, waarvoor je dus niet hoeft bij te betalen, is Flame Orange Pearl Metallic.
Alle prijzen op een rij:
Comfort
- 1.2 Smart Hybrid – 21.695 euro
Select
- 1.2 Smart Hybrid – 23.795 euro
- 1.2 Smart Hybrid CVT automaat – 26.145 euro
- 1.2 Smart Hybrid AllGrip – 27.095 euro
Style
- 1.2 Smart Hybrid – 25.345 euro
- 1.2 Smart Hybrid CVT automaat – 27.695 euro
- 1.2 Smart Hybrid AllGrip – 28.645 euro
Hoe rijdt hij?
De vierde generatie van de Suzuki Swift maakt gebruik van een doorontwikkeling van het HEARTECT-platform, waar het vorige model ook op stond. De focus ligt bij het platform nu meer op comfort en geluidsisolatie. Dit in tegenstelling tot bij het uitgaande model, dat nogal gehorig was. Er is nu aanzienlijk meer isolatiemateriaal toegepast en de rubbers zijn bij de portieren en achterklep verbeterd. Ook zijn de motorsteunen met vloeistof gevuld, om trillingen van de motor beter te absorberen. De nieuwe 16-inch wielen met aerodynamisch gevormde lichtmetalen velgen zorgen voor een betere luchtstroom langs de auto. Hoe de nieuwe Suzuki Swift rijdt, vertellen we je in de video hieronder: