Review – Skoda Kodiaq (2024) – Dé perfecte gezins-SUV?
Skoda opent een nieuw hoofdstuk in het verhaal van de Kodiaq met de introductie van zijn tweede generatie. Opnieuw toont deze SUV zich als een ruimtewonder, maar dit keer met een belangrijke twist: hij is aanzienlijk zuiniger dan zijn voorganger. Alle aandrijflijnen zijn namelijk geëlektrificeerd. Maar maakt dit hem ook daadwerkelijk beter? AutoRAI.nl zocht het uit.
Skoda Kodiaq
In de wereld van SUV’s maakte de eerste generatie Kodiaq een enorme impact, waarbij ruimte en comfort hand in hand gingen. Toch ontbrak er er één ding: een zuinige hybride aandrijflijn. Met de komst van de tweede generatie Kodiaq is dat veranderd. Alle varianten die ons kikkerlandje binnenrollen, zijn deels geëlektrificeerd.
Vlot genoeg
Je hebt keuze tussen een mild-hybride aandrijflijn of een krachtige plug-in hybride variant. De mild-hybride Kodiaq is uitgerust met een 1,5-liter benzinemotor die wordt bijgestaan door een compacte elektromotor, die tijdens acceleratie extra ondersteuning biedt. Deze aandrijflijn levert een vermogen van 150 pk. De aandrijflijn is sterk genoeg is om de grote SUV vlot genoeg van zijn plek te krijgen, maar je moet geen haast hebben. Voor het vlakke Nederland, waar verkeersdrempels de enige ‘bergen’ zijn, voldoet deze aandrijflijn prima, maar wanneer je met zeven passagiers, of met vijf passagiers en een volle bagageruimte, plus een caravan tot 1.800 kg (het maximale trekgewicht) door de Alpen moet, kan het wel eens lastig worden.
Kodiaq Plug-in Hybride
De PHEV biedt aanzienlijk meer vermogen, namelijk 204 pk. De stekker-Kodiaq heeft dezelfde 1,5-liter benzinemotor onder de motorkap, maar voegt daar een veel grotere elektromotor aan toe. Deze elektromotor levert direct koppel, waardoor de PHEV – vergelijkbaar met een elektrische auto – vlot en soepel accelereert. Maar er is meer waarom we de PHEV verkiezen boven de MHEV (mild-hybride). De Kodiaq met stekker heeft namelijk ook een indrukwekkende elektrische actieradius van 100 kilometer. Hierdoor kun je praktisch het hele jaar door elektrisch rijden binnen Nederland, tenzij je écht veel kilometers maakt. In dat geval kun je een snellader opzoeken, want de PHEV kan tot 50 kW laden.
Minder bagageruimte
De PHEV-configuratie gaat wel enigszins ten koste van de bagageruimte en de mogelijkheid van een derde zitrij. Alleen de mild-hybride Kodiaq biedt plek aan zeven personen. De PHEV biedt overigens met ruim 700 liter aan bagageruimte meer dan voldoende mogelijkheden voor dagelijks gebruik. De MHEV is echter dé ruimtekoning, met ruim 900 liter bagageruimte.
Herkenbaar design
Nu we de technische en praktische zaken besproken hebben, hoe zit het met het design? Hoewel het exterieurontwerp van de nieuwe Kodiaq nog steeds enigszins voortbouwt op dat van zijn voorganger, ademt het een moderne uitstraling uit met scherpe lijnen en opvallende details die de aandacht trekken. Denk aan de ‘dubbele’ koplampen en de doorgetrokken led-strip in de grille. Aan de achterzijde valt de C-vormige verlichting op, die verbonden is door een modieuze kunststof strip. De nieuwe Kodiaq is een paar centimeter lager dan zijn voorganger, waardoor hij wat sportiever oogt. Het gaat niet ten koste van de binnenruimte, want zelfs lange personen hebben op alle zitplaatsen voldoende hoofdruimte.
Topmodel
Binnenin merk je dat de Kodiaq – misschien nog wel meer dan de Superb – hét topmodel is van het merk. In de uitvoering die we onder de loep nemen, lijkt het alsof elk oppervlak is voorzien van zacht alcantara, waardoor een gevoel van exclusiviteit ontstaat. Het indrukwekkende 13-inch infotainmentscherm biedt niet alleen een schat aan functies, maar ook vlotte prestaties, waardoor je moeiteloos door de verschillende menu’s kunt swipen. Laten we de slimme Smart Dials niet vergeten, die we voor het eerst zagen in de nieuwe Superb en je de mogelijkheid bieden om met slechts één draai- en druk aan de knop de klimaatregeling, stoelverwarming én ventilatiesnelheid aan te passen, zonder dat je je aandacht van de weg hoeft af te wenden.
Conlusie
De nieuwste Kodiaq heeft alles wat een groot Nederlands gezin nodig heeft. De mild-hybride versie levert voldoende kracht voor dagelijkse woon-werkverkeer, maar we zouden toch opteren voor de PHEV vanwege zijn betere prestaties zonder dat het prijskaartje veel hoger ligt. Hoewel we momenteel alleen de prijzen van de mild-hybride kennen, die begint bij 44.990 euro, vermoeden we dat de PHEV slechts twee- tot drieduizend euro duurder zal zijn. Met een maandje of twee extra sparen krijg je aanzienlijk meer rijplezier en comfort in ruil. In de onderstaande video vertellen we je alles over het rijgedrag van de Kodiaq en de verschillen tussen de twee aandrijflijnen: