Review – Renault Espace (2023) – De Espace is terug!
Van MPV naar SUV
Héél even leek het erop dat we hem kwijt waren: de Renault Espace. MPV’s zijn uit de mode en daarom stuurde Renault de grote auto met pensioen, zonder een directe opvolger aan te kondigen. Maar toen viel bij ons ineens de uitnodiging op de mat met de vraag of wij de nieuwe Espace wilde uitproberen. AutoRAI.nl reisde af naar Porto en nam plaats in de nieuwe grootste auto van Renault.
Geen MPV meer
We moesten even slikken, toen het doek in het voorjaar van de volledig nieuwe Espace werd getrokken. We wisten wel dat het eraan zat te komen, maar het is toch wennen: de Espace is voortaan een SUV. Natúúrlijk is het een SUV, want ze zijn niet gek bij Renault. Vijf generaties lang – de eerste generatie onthulde Renault in 1983 – was de Espace misschien wel de bekendste MPV van Europa, maar tegenwoordig zit niemand meer te wachten op een Multi-Purpose Vehicle. De volledig nieuwe Espace gaat daarom voortaan hoger op zijn poten door het leven.
Zevenzitter
Een aantal zaken zijn echter gewoon hetzelfde gebleven. De Espace is nog steeds het grootste model dat Renault straks in de showroom heeft staan. De nieuwe versie biedt wederom ruimte aan vijf of zeven personen. Met een lengte van 4,72 meter is hij wel 14 cm korter dan het uitgaande model. Het passagierscompartiment is echter langer dan voorheen. Op de achterbank passen zonder moeite drie kinderen naast elkaar en lange passagiers kunnen extra beenruimte creëren door de verschuifbare achterbank te verplaatsen.
De derde zitrij is alleen geschikt voor kinderen. Een heel kort ritje naar het station zouden volwassenen er eventueel nog kunnen uithouden. Alle passagiers beschikken over gordels met spanners, plafondverlichting met aanraakbediening en USB-C-aansluitingen. Zelfs helemaal achterin kunnen de kids hun tablets van stroom voorzien. Tijdens een lange rit naar de camping in Zuid-Europa zijn deze stroompunten goud waard.
Gigantisch panoramadak
Renault is erg trots op het panoramadak dat op de optielijst staat. En terecht. Het is het grootste panodak dat we ooit gezien hebben. Het glazen dak biedt meer dan een vierkante meter aan onbelemmerd glasoppervlak, dankzij de lengte van 1,33 meter en breedte van 84 centimeter. Passagiers op alle drie zitrijen profiteren daardoor van extra veel lichtinval. Het glas heeft aan de binnenzijde een coating die Uv-straling en de meeste infraroodstralen filtert en de meeste warmte weerkaatst. Het werkt prima, want in de Portugese zon weten we ons hoofd goed koel te houden.
4Control
Een optie die het overwegen ook waard is, is het 4CONTROL-systeem. Dit is de derde generatie van de door Renault ontwikkelde vierwielbesturing. Meestal vind je dit soort systemen alleen op grote, dure Duitse bolides, maar Renault biedt het doodleuk aan op de Austral en de Espace. Het systeem zorgt – mede dankzij een multilink-achteras – volgens Renault niet alleen voor een betere wegligging, minder rijgeluiden en meer comfort, maar ook voor een kleine draaicirkel.
Die eerste drie zaken lijken inderdaad prima in orde, maar we hebben het nog niet kunnen testen tegenover een Espace zonder dit systeem. Dat weerhoudt ons er niet van om deze optie direct aan te raden. De kleine draaicirkel die door dit systeem ontstaat is het namelijk al waard. De achterwielen kunnen tot 5° tegensturen, waardoor de Espace een draaicirkel van een Renault Clio heeft. Moeiteloos slalommen we door nauwe Portugese bergweggetjes en dropjes heen. Prettig op vakantie dus, maar ook fijn in de stad of tijdens het inparkeren.
Bagageruimte Renault Espace
Een Espace koop je omdat je ruimte zoekt. Ruimte voor passagiers en voor spullen. Ook de nieuwe Espace kun je uitstekend als verhuiswagen inzetten. De cijfers op een rij:
- 1.818 liter in vijfpersoonsversie met tweede zitrij neergeklapt.
- 777 liter in vijfpersoonsversie met de tweede zitrij maximaal naar voren geschoven.
- 159 liter in zevenpersoonsversie met derde zitrij in gebruik.
De twee achterste zitrijen kun je eenvoudig neerklappen vanuit de bagageruimte, waarna een vlakke laadvloer ontstaat. Ook in het interieur kun je een hoop spulletjes opbergen. De opbergruimtes voorin bieden een gezamenlijke inhoud van 20 liter. Alleen het dashboardkastje heeft al een inhoud van ruim zes liter. Heb je je handen vol als je bij de auto aankomt? Met een voetbeweging onder de achterbumper kun je de achterklep elektrisch laten openen.
Infotainment
Het OpenR-display, zoals Renault het infotainmentscherm noemt, trekt alle aandacht in het interieur. Het bestaat eigenlijk uit twee grote schermen – beide 12-inch – die naast elkaar geplaatst zijn. Eén horizontaal, de ander verticaal. Standaard krijg je overigens een 12- en 9-inch scherm, maar dat mag de pret niet drukken.
Android Automotive
Het besturingssysteem komt van Google: Android Automotive. Het is – naast het systeem van Tesla – ons favoriete infotainmentesysteem. We kwamen het voor het eerst tegen in de Polestar 2, maar steeds meer automerken maken er inmiddels gebruik van. De Renault Austral en Mégane E-Tech Electric gebruiken het ook al. Het werkt razendsnel en verschillende Google-apps, zoals Maps en Assistent zijn aanwezig. In de Google Play Store vind je apps zoals Spotify en Waze.
200 pk
De Espace is leverbaar met slechts één aandrijflijn: de E-Tech full-hybrid, die gebruikmaakt van een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor. Nu horen we je denken ‘een klein driecilindertje in zo’n grote auto, dat kan nooit’. Nou, mooi wel dus. Er liggen namelijk ook nog twee elektromotoren voorin. De benzinemotor zorgt voor 130 pk en de elektromotoren samen voor zo’n 70 pk. De Espace beschikt zo over 200 pk en is daardoor lekker vlot. Hij rijdt bovendien altijd elektrisch weg. Vanuit stilstand geniet je dus van een flinke dosis trekkracht, vanwege het direct verkrijgbare vermogen van de elektromotor(en). Zelfs bij lage snelheden tot 50 km/u zorgt de elektromotor voor een aanzienlijke versnelling, zelfs wanneer je het gaspedaal maar lichtjes indrukt.
Comfortabel
De Espace is een comfortabele auto. Dan doelen we niet alleen op zijn soepele onderstel, maar nog steeds op de aandrijflijn. Zo is zelf schakelen overbodig. De Espace komt altijd met een automaat. Remmen moet je uiteraard nog wel zelf doen, maar ook daar helpt de auto een handje. Hij kan namelijk regeneratief remmen, zoals een elektrische auto. De elektromotor fungeert zodra je het gaspedaal loslaat als een dynamo. Hij slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op in een kleine accu. De opgevangen energie wordt vervolgens weer gebruikt om de wielen aan te drijven. In de video onderaan dit artikel vertellen we je meer over de rijervaring.
Wat kost de nieuwe Renault Espace?
De nieuwe Espace is er vanaf 46.830 euro. Voor dat geld krijg je een Techno-versie mee naar huis. Renault voorziet deze versie van Adaptive Vision LED-koplampen, het 12-inch OpenR Link-multimediasysteem met Google Automotive-besturingssysteem en een elektrisch bedienbare achterklep. Zeven zitplaatsen zijn altijd standaard in de Espace, terwijl de vijfpersoonsuitvoering optioneel beschikbaar is zonder meerprijs. De twee stoelen achterin klappen mooi weg in de vloer en nemen dan niet veel opbergruimte in. Ons advies: neem dus altijd de zevenzitter, want het kost je toch niets extra’s.
Espace Alpine en Iconic
Voor de sportief aangeklede Esprit Alpine vragen de Fransen minimaal 49.830 euro. Deze versie herken je aan zijn sportieve uitstraling met een grille in schaakbordmotief, een Alcantara interieur met blauwe stiksels en 20-inch lichtmetalen wielen. De Iconic is de topversie en is er vanaf 52.030 euro. Hij staat op 20-inch lichtmetalen wielen en in het dashboard is echt essenhout verwerkt. De Iconic is de versie die je ziet in onze testvideo: